dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Du är bra på att binda du! Jag gillar i synnerhet den där nymfen, som ser ut som en förbättrad Montana. Tack för ide'n. Ska självt binda ett par stycken och pröva på bågen i vår. Är det furry foam som du har använt till vingsäcken?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-02-14, 18:16.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Buzzers #12 och 16, March Brown spiders och Red Tag spiders #12

Click image for larger version

Name:	IMG_9353.jpg
Views:	1
Size:	568,2 KB
ID:	1777070
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• jag fick i dag hem mitt nybörjarset och satte ivrigt igång med det samma och övade först med bara tråd hur det är att binda en fluga.
        efter ett par timmar så lyckades jag linda upp tråden hur långt som helst utan att den går av, det var inte lätt minsann före man kom på hur hård dragstyrka man skall ha.
        efter det så började jag första försöket som åkte direkt i roskkorgen, likaså den andra men den tredje ser nästan ut ( i mina ögon ) som en fluga.
        så här är den

Name:	20150525_212157.jpg
Size:	982,8 KB
ID:	1777847

Kommentera

• Grattis!

Jo, man drar lätt av tråden så där i början om det inte handlar om Kevlar tråd dvs.? Har varit där självt så jag vet.

Fin fluga, som borde kunna lura en och annan firre. Gör du den i storlek 12 och i gul-grönt? Då har du en bra imitation av Flickslända nymfen också. Den imitationen, kan vara rena bomben för bågen och Öringen emellanåt. Testa att fiska denna fluga med korta knyckar i en serie om 5 st + någon sekunds paus mellan innan nästa serie så att flugan får gå ned litet så ska du få se.
          Då kommer din fluga att slingra och knycka sig fram precis som Flickslända nymfen gör.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-25, 20:09.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
            Buzzers #12 och 16, March Brown spiders och Red Tag spiders #12

[ATTACH=CONFIG]76220[/ATTACH]
            Fina flugor som vanligt när du har suttit vid städet. Testa att göra en "Black and Peacock Spider" # 14 också. Fast med ett grå spräckligt Ripa eller Rapphöns dun hackle, alternativt ett mjukt grizzly hackle i endast 2 varv runt kroken. Och så en kort tag av tunt, ovalt silver tinsel en liten bit ned i krok böjen så ska du få se!

En av mina stora favoriter när bågen inte vill ta torrflugorna. I synnerhet under kvälls tid. Ska fiskas mycket sakta med små knyckar på linan och bara 10 - 30 cm ca. under ytan.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-25, 20:01.

Kommentera

• tack för detta fina svar.
              skall åka in till butiken i morgon och handla diverse krokar och tillbehör, sen blir det att binda en knippe med olika färger att ta med till vattnet i helgen.
              första flugan är #6 streamer krok som kom med i förpackningen, hade tänkt att binda även i #8 och #10 eller 12 så man har lite olika storlekar att välja mellan.

Kommentera

• Varsågod. Det är du värd med tanke på att du binder så pass fina flugor alla redan. Du har förutsättningarna att bli en skicklig bindare med tiden.

Alltid bra att börja med streamers eftersom du har en hel del krok yta att jobba med.

Förutom de streamer krok du listade, så skaffa efter hand vanlig torrfluga krok typ Kamasan K 40 i storlekarna 12, 14 och 16. Och sedan en böjd krok typ Kamasan B100 eller liknande Mustad krok i samma storlekar, så har du de krokar du behöver till torrisarna, nymfer och puppor också.

Tänk på att köpa mindre än 50 st krok per gång och storlek inte lönar sig. I synnerhet i början då man vill binda mycket och ofta.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-25, 20:04.

Kommentera

• jag har märkt att jag använder för mycket bindtråd och skall försöka ha detta i minnet till nästa bindning, men här kommer dagens fluga.

Name:	20150526_225924.jpg
Size:	915,4 KB
ID:	1777851

Kommentera

• Nu var det ett tag sedan man hängde här!
                    Slänger väl upp nå bilder på senaste tidens skapelser

Öringmat, ledade streamers

Name:	WP_20150429_22_35_37_Pro[1].jpg
Size:	1 020,9 KB
ID:	1777854

Gäddmat, tubflugor

Name:	WP_20150502_20_40_02_Pro[1].jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1777855Click image for larger version

Name:	WP_20150523_12_00_59_Pro[1].jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1777856

Öringmat, möss

Name:	WP_20150525_21_03_43_Pro[1].jpg
Size:	476,3 KB
ID:	1777857

Och till sist lite mer öringmat, Danica kläckare

Name:	WP_20150523_13_55_12_Pro[1].jpg
Size:	623,3 KB
ID:	1777858

Kommentera

• Ursprungligen postat av jenssi Visa inlägg
                      jag har märkt att jag använder för mycket bindtråd och skall försöka ha detta i minnet till nästa bindning, men här kommer dagens fluga.

[ATTACH=CONFIG]78984[/ATTACH]
                      En riktigt färgglad fluga det. Funkar nog kanon tidig vår och sen höst först och främst. Jo, man har ju lätt för att lägga på typ 10 varv tråd för varje material man binder in. När det i själva verket räcker med 5. Dessutom, så om man har köpt ett bind kit? Då bör man raskt skaffa en stark 12/0 eller 14/0 grovlek bindtråd. Då blir flugan nättare på det hela taget ( inte minst huvudet ). Detta även på en så pass liten krok som #16 och #18. Veevus, Textreme och Griffiths trådar är starka. Veevus 10/0, motsvarar de flesta andra tillverkares 0/14 i diameter.

Senast ändrad av Jock Scott; 2015-05-27, 20:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X