dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den där varianten och färgen är väldigt bra i storlekar från 12 t.om 18. Imiterar ju ett stort gäng mörka, vingade insekter. En bra torris att börja sitt fiske pass med om man är osäker på flug valet? Fint bunden! Ha ett gäng i flera storlekar i din ask.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	85,2 KB
ID:	1766687
      En jävla massa Marabou + en gnutta cdc = en ful men dödlig fluga!

Kommentera

• Tack för tipsen JS!

Kommentera

• Ursprungligen postat av skidåkarn Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]50427[/ATTACH]
          En jävla massa Marabou + en gnutta cdc = en ful men dödlig fluga!
          Flugor, behöver inte vara vackra för att vara bra som sagt. Har sett rent ruskiga exemplar som jag först trott att "Den där kommer att få fisken att samlas i andra änden av sjön när de ser den". Men har sedan faktiskt visat sig vara grymma.

Angående din torris förresten. Bind gärna en variant med en liten, kort röd garn tott som stjärt också. En del dagar så fungerar sådana bättre än de helt svarta.

Varsågod.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 09:53.

Kommentera

Name:	861473_10200678360986180_1930252074_o.jpg
Size:	220,3 KB
ID:	1766688

Hade gäddflugbindning på schemat, första gången. Det var ruskigt skoj och nu har man väl ytterliggare saker på att-köpa listan..

Kommentera

• Gädd flugor är roliga att binda. Gott om utrymme på den stora kroken är det också. Ser bra ut.

Kommentera

• Återupplivar min Kräfta imitation som jag tog några bågar på i höstas.

Hade då litet bekymmer med hacklet på den förra versionen som vände flugan upp och ned. Nu blev det spräckliga gummi ben i stället. Bara 4 st förvisso men jag tror inte att fisken räknar dem?

Nu har jag också använt furry foam i stället för det tidigare materialet. Fördelen med detta material till skillnad från vanlig foam är ju att det suger upp vatten och kan användas till allehanda våta imitationer. Och jag tror dessutom att den ludna ytan fångar upp en del luft bubblor som kan attrahera fisken litet extra.

Ha även adderat en tan = beige / brun garn kropp eftersom Kräftan är betydligt ljusare på under sidan.

Ögonen är som vanligt dubbla bitar 0.45 nylon lina som jag har bränt i en smal käftad platt tång. Och sedan målat med vattenfast tusch + lackat med klar, flug lack för glansens skull.

Den mjuka hackle spets stjärten är kvar liksom de ljust bruna zonker strips bitarna till klor. Dessa mörknar betydligt efter att de har sugit upp vatten. Hittade tyvärr inga röd bruna sådana strips förut i butik.

Brun bind tråd och en #8 streamer krok är vad jag har använt för övrigt.

Man kan ju även addera antenner om man vill?

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-12, 14:31.

Kommentera

Name:	IMG_0569.jpg
Size:	656,6 KB
ID:	1766728

Fick bli en flickslädenymf istället idag, efter att nästan ha lyckats med den snyggaste nymfen hittills, men när sista finishen skulle läggas i form av ett lack lager uppe på ryggskölden så bildades det en kemisk reaktion som smälte ner denna.....
                  Många svordomar blev det kan ja lova !!!! så ett tips prova gärna material mot varandra innan ni sätter er och lägger 40 min på en fluga ;-P

Kommentera

• Sv: dagens fluga

Riktigt fin ändå! Vilka material hade du när lacket skulle på? Och vad var det för lack? så man vet?

Kommentera

• Ursprungligen postat av philipo Visa inlägg
                      Riktigt fin ändå! Vilka material hade du när lacket skulle på? Och vad var det för lack? så man vet?
                      alltså det va inte denna fluga som smälte :-P den vill ja inte visa upp för den blev så jävla ful nu. men jag har gjutit med samma typ av ryggsköld hjp nymftool med softbody. lacken hete dragon head strong och den köpte ja av nått företag på sportfiskemässan förra året.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X