dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ok då vet jag. Tar de även torr flugor

Kommentera

• vad tror ni om den här våtflugan jag fick inte till de vingarna jag ville ha så det fick bli de här vingarna.
      Click image for larger version

Name:	2013-03-29 16.51.48.jpg
Views:	1
Size:	105,0 KB
ID:	1767100Click image for larger version

Name:	2013-03-29 16.51.55.jpg
Views:	1
Size:	111,9 KB
ID:	1767101

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
        Ok då vet jag. Tar de även torr flugor
        Det händer att Abborren tar torrflugor med, men då är det de mindre fiskarna. Streamers och poppers är mer effektiva.

Dina våtflugor är o.k. men gör vingen något litet kortare.

Kolla här: http://globalflyfisher.com/patterns/bergman/
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-29, 19:41.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Jag skulle ha gift i hop fjädrar och gjort en amerikansk våtfluga men det var svårare än vad jag hadde trot att gifta ihop vingar. Har någon nå bra tips på hur man gifter ihop vingar

Kommentera

• Om man tittar på kanten av en bit fjäder genom ett förstorings glas t.ex. så kan man se att varje strå ser ut som ett "blixtlås" ungefär. Alltså, måste man lägga de olika fjäder sektionerna kant mot kant och sakta och försiktigt gnugga dem fram och tillbaka i sidled mellan båda händernas tummar och pekfingrar tills att man märker att de har kopplats ihop. Då är det bara att fortsätta med nästa fjäder sektioner uppepå de 2 första om mönstret kräver det?

Då har du gjort en Married wing vinge!

Metoden kräver dock bra fjäder material och en del tålamod. Blir ibland en och annan svordom vid städet också.

När man gör klassiska torr och våtfluge vingar ( oavsett om det handlar om en fluga med en vinge från en och samma pippi? Eller en married wing fluga ). Så tar man en sektion från en höger ving penna och en vänster dito. Har man en "dubbel sidig" fjäder med lika långa fjäder sektioner på båda sidorna om stammen? Typ Kalkon och Fasan tupp, stjärt fjäder t.ex. Så tar man en höger och en vänster del från samma fjäder.

När du har tagit fram en höger och en vänster vinge. Så ska de på en våtfluga läggas ihop så att de kupade sidorna är inåt på det här viset sedda uppe från () På torrflugor med klassisk fjäder vinge, typ Black gnat t.ex. Ska man lägga ihop höger / vänster vingen så att de ser ut så här )(.

Lägg vingarna mellan spetsen på din tumme och pekfinger så att den del av vingarna som är tvärt av klippta sticker ut mellan fingrarna ett par millimeter. Och att de på en torr fluga har de böjda fjäder, ving spetsarna pekandes uppåt. Och på en våtfluga, så ska ving spetsarna peka nedåt då. Placera vingen uppe på kroken och dra försiktigt in ett par lösa slingor av bind tråden in mellan finger spetsarna och över basen på ving sektionerna. Kolla att vingarna ligger exakt rakt på kroken och har rätt längd bakåt? Be en liten bön, och dra sakta åt tråden.

Förhoppningsvis delade vingarna sig inte? Om allt är o.k.? Linda fast vingarna med 5 - 6 varv tråd och klipp bort överskottet av basen. På en klassisk torrfluga, reser man sedan försiktigt upp vingarna och stöttar dem med tråden med hjälp av några varv tråd bakom och framför vingbasen tills att de står upp stadigt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-30, 11:10.

Kommentera

• Ok då vet jag. Jag vill gjärna ha tips på torrisar utan hackel för jag har inga bra hackel

Kommentera

• Torrisar med foam kropp behöver inga super hackel för att flyta skapligt bra. Spelar ingen roll om du gör en fribärande kropp typ Mojo caddisen, eller lindar en smal foam remsa runt kroken.
                2 mm tjock foam är bra till det flesta flugorna.

En annan fördel är att om man har hackle av hög kvalitet? Så kan man banta ner antal varv med fjädern en del så att man får ett litet mindre kraftigt och mer naturligt "fot avtryck" på vatten ytan.
                Foam kroppen, håller ändå flugan flytande på ett bra sätt.

EDIT.

Vill man ha en avsmalnade kropp bakåt? Börja med att dra åt foamen rätt hårt vid krok böjen och linda den något lösare ju längre fram du kommer på kroken.

Super lim är mycket bra att ha när du gör fribärande kroppar eller rygg skölden på skalbaggar t.ex. Då slipper du att foamen vrider sig sedan. Räcker oftast med en eller två små lim droppar för att foam materialet ska sitta bra.

Har du foam i färgerna: Brun, grå, mörk och ljus grön, gul och svart, så är du i mål.

Panduro Hobby, säljer större ark foam under namnet "Dekor gummi" billigt. Ta inte den varianten med med glitter bara.

De har även justa, vattenfasta tusch pennor = Pro marker. Räcker om du skaffar dem i färgerna : Brun, olivgrön och svart.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-30, 11:31.

Kommentera

• Jag vet att jag har foam i gul

Kommentera

• O.k. Det är iaf. en början.

Kommentera

• Vart kan jag köpa kaktus chenille och vad använder man den till

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X