dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ser fina ut båda två. Men varför så stor krok på sländan? #12 eller 14 hade nog varit mer lagom. Är det förresten inte en Nattslända du menar? I fall att jag har rätt? Testa med bruna och grå / bruna varianter också.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Övingsfluga gör sig bättre på stor krok. Gjorde den mest för att bättre bekanta mig med material och teknik.

Fortsätta på krokig krok eller gå över till rak?
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Jo, jag anade att detta kunde vara skälet till ditt val av krok storlek.

Citat: Fortsätta på krokig krok eller gå över till rak? #

Tycker att med just den flugan funkar det vilket som med. Annars, är det ju så att val av krok profil också avgör flugans i hög grad.

Man binder ju t.ex. inte gärna Fjädermygg puppor på rak krok i och med att den riktiga puppan hänger i yt filmen med en böj på bak kroppen.

Böjd krok, är ju dessutom ett bra val när man binder sländor med fribärande kropp a la' Davie McPhail, i och med att du får litet extra fri gång för bakkroppen.

Spiders och en del dagslände nymfer exempelvis, gör sig bäst på rak krok däremot.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-07, 13:11.

Kommentera

• Tror jag kör på raka #12or för den här varianten (cdc-svansen lär ju flyta hyggligt, så jag känner på mig att flugan kommer kantra av den böjda kroppen annars).
          Däremot varianterna utan äggsäck kan man ju binda på böjda krokar.
          Har precis fått ett 100pack av vardera i #12, så det får bli det självklara valet.

Har också försökt mig på en snålvariant av magic tool, verkar lovande. Ska testa lite mer med fulbygget, sen blir det finbygge i nästa vecka om det funkar, fixar bilder då.

Kommentera

• Jag får inte till hjort hårs huvuden till streaking caddis jag vill gärna ha tips

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
              Jag får inte till hjort hårs huvuden till streaking caddis jag vill gärna ha tips
              Vad är det som inte funkar, beskrivgärna vilket moment?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
                Tror jag kör på raka #12or för den här varianten (cdc-svansen lär ju flyta hyggligt, så jag känner på mig att flugan kommer kantra av den böjda kroppen annars).
                Däremot varianterna utan äggsäck kan man ju binda på böjda krokar.
                Har precis fått ett 100pack av vardera i #12, så det får bli det självklara valet.

Har också försökt mig på en snålvariant av magic tool, verkar lovande. Ska testa lite mer med fulbygget, sen blir det finbygge i nästa vecka om det funkar, fixar bilder då.

Ja, det låter ju som om en rak krok är rätta melodin i det fallet.

Ser fram emot fotona sedan.

Kommentera

Jag får inte till hjort hårs huvuden till streaking caddis jag vill gärna ha tips
                  Den här videon kan kanske hjälpa dig?

Kommentera

Lägg upp en bild på den färdiga flugan, blir lättare och se vad som gått snett då
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Linus:
                      När jag var i din ålder, eller lite yngre, var jag så arg att jag nästan grät över att mina muddlerhuvuden såg ut som skräp.
                      Det här var förstås lååååångt före internet och all information som nu finns väldigt lätt tillgänglig.
                      En snabb check med grabbarna på Wittlock (bodde i närheten på den tiden) gav lite vital information: bucktail och hjorthår må sitta på samma djur, men har väldigt olika egenskaper. Inte så konstigt att min tråd gick av långt innan håret reste sig...
                      Så, check 1: har du rätt material? Troligen, men man vet ju aldrig.

Check 2: har du rätt tråd?
                      Jag får bäst resultat med någon av de "oavslitliga" trådarna (uni-cord, Textreme eller annan gel-spun polyethylene (GSP)).

Check 3: Har du rätt teknik?
                      Det jag lärde mig av mina 25 streaking caddis på raken, det var att hålla hårt som satiken i vingen under hela inbindningen, ända fram tills att man är framme vid krokögat.
                      Håll i vingen, lägg två varv tråd om bunten, dra åt, och "ryck" lite i trådhållaren under tiden, lite som en fisk som kämpar emot. Sen lindar du 4 varv på samma ställe, linda några varv mot krokögat, dra åt likadant där, linda 3-4 varv för att säkra, några varv till mot krokögat, osv, tills man är framme vid krokögat.

Det tog mig ungefär 18 Streaking Caddis på raken (och då ska det sägas att jag innan gjort en handfull muddlers, hjorthårs-möss, med mera) innan aha-upplevelsen, så räkna med att det tar några flugor innan man får in tekniken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X