Ursprungligen postat av philipo
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
dagens fluga
Collapse
X
-
Testa och ta en foamremsa över thorax på flugan så ändarna kommer på varsin sida av flugan och linda hacklet runt dessa ändar precis under flugan då får du en fluga som flyter högt över ytan. Se bilden under
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
-
I dessa Ephemera Vulgata - Sjösandslända tider så behöver man ju någon slags imitation av sagda insekt i asken.
Den som nyligen har börjat att binda kanske inte har hunnit skaffa foam, cdc och andra mer avancerade material till denna fluga?
Så med tanke på dessa flugbindare så "uppfann" jag en mycket enkel och klassisk hackle torr fluga variant i dag med material de flesta får med i sina bind kit.
Recept:
Krok: Vanlig, standard flugkrok # 12.
Bindtråd: Brun, grön eller till nöds svart.
Stjärt: Kalkon stjärt fjäder, den spräckliga del av fjädern som inte har en svart topp. 3 st strån. Dessa ska sticka ut bakom flugan lika långt som själva krokens längd.
Kropp: Bygg upp bakkroppen med 3 - 4 lager bind tråd. Denna del av flugan ska vara jämn tjock. Och bind även in 4 sektioner av Kalkon fjädern av samma variant som stjärten vid krok böjen. Tät linda sedan på fjäder sektionerna över bakkroppen. Men dessa strån är rätt sköra, så handskas med dem försiktigt!
Ribbing: gul eller gul - grön tråd av något slag. Skadar inte att göra dessa tråd lindningar dubbelt så breda som tråden är tjock.
Bröst: Påfågel herl.
Hackle / vinge : Ett brunt tupp hackle lindat på klassiskt, lodrätt vis.
Tips för hacklet. Linda det X vis så får du bättre spridning på stråna. Då står inte bara flugan stadigare på vatten ytan, utan ger även ett större "fot avtryck".
Avsluta flugan.
Ja, märkvärdigare än så behöver man inte göra en slända om man inte känner för det?
Fångade man fisk på liknande enkla flugor på 1800 talet? Då gör man det säkert nu med.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-23, 11:41.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Lite fler torrbollar:
Foamsländor #12, Cahills i olika varianter, och Davie McPhail's Irish CDC Mayfly.
Börjar få visst kläm på foamkropparna nu iaf... framgångsreceptet var "mindre nål, mindre material, starkare tråd".
Vars köper man vettig vit CDC?
Jag köper ju nästan allt material från Mistpool, men dom har aldrig vit cdc inne.
Jag gjorde misstaget att prova Cul de Chicken, och känner väl lite att det är 60 kr jag inte kommer få någon nytta av.. (det är den vita goggan i vingarna på Irish CDC-flugorna).
Jag köper helst inte från Dan-Tackel, då jag inte riktigt uppskattar deras syn på begreppet "fraktkostnad".
Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
Jo, nog har du fått kläm på de kropparna alltid.
Här har du olika varianter på vit CDC: http://webshop.flugbindning.com/400100-cdcWhat a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Här finns cdc och det mesta du behöver till flugbindningen. http://www.fiskedags.nu/sv/ Helt ok fraktpriser med.Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
Vad brukar ni pynta det gula foamet med för färger?
Av dom spritpennor jag har hemma var det mest oliv och en mellangrå nyans som såg nå bra ut. De båda bruna jag har är för rödbruna för att det ska se nåt vidare ut (notera den minsta foamstjärten, den har fått en dust med den ljusare bruna).
Ska ta en kik på de bägge sidorna, tack för tips!Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
-
Mörkt oliv grön eller brun. De är nog de färger jag överhuvud taget använder mest till olika foam flugor förutom svart då. Promarker pennorna som Panduro Hobby säljer är ju bra.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-23, 17:17.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Det är precis dom jag använder. Hade tjugo st kvar sen skolan.... vissa ynkar sig över att behöva köpa kurslitteratur, designare får ynka sig över att köpa jämrans pennor för 950 spänn till en kurs :P
Men då behöver jag iaf inte kitta upp mig med ännu fler.Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera