Vilket bindstäd använder du ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket bindstäd använder du ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mobilkamaren i nokia N8 var verkligen imponerande, den tog bättre bilder än min vattentäta kompaktkamera, nu har man skaffat sig nolia N9 o kameran i den sugen ganska rejält. Hoppas det kommer nån uppdatering till den med utökade funktioner för kameran är ruskigt snabb i den men bilderna blir kassa.

Men denna tråd känns som om den har tappat tråden ganska rejält =D
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

O.k.

Trist att N9 är sämre än N8 då. Borde ju ha varit tvärt om tycker man. Men får hoppas då att du har rätt med uppdateringen.

Ja, nu håller vi oss till städ här tycker jag.

Efterlyser "tyck" av folk som köpt Snowbee Flymate städet.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Måste bara berätta.

Fick brev från Stonfo i dag.

Snacka om generöst av ägaren, Herr Stoppioni!

Fick en hel bunt med klister märken + en hackle tång som de ska släppa i vår b.la. OCH något slags mini silicon koner som man ska dra över skarven mellan flug linan och tafsen.

Nog för att div. tillverkare av flug fiske grejor har varit bussiga med att skicka klister eller tyg märken när man har frågat dem. Men det här tar priset!

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-29, 16:30.

Kommentera

Hej Jock
          Lustigt tänkte fråga om någon kände till det här städet då fick jag se ditt inlägg, är du nöjd med det? prislappen är ju inte allt för blodig tycker jag. Det är väl den häringa modellen?http://www.askedalensfiske.se/index....oducts_id=5461

Kommentera

Hej!

He, he, he! Vilket sammanträffande.

Ja, än så länge så kan jag alls inte klaga på det. Men har ju bara ägt det ett kortare tag så jag har ju inte hunnit slita på käftarna just någonting. Litet över 100 flugor har jag hunnit med sedan jag fick det. Slit styrkan på käftarna får tiden utvisa. Men eftersom mitt gamla Indiska Regent städ höll krokar bra i nästan 6 år. Så borde väl käftarna på detta städ vara goda för några år ytterligare tycker jag.

I synnerhet om man byter chuck efter krok storleken man tänker använda.

Mellan chucken som redan sitter på städet grejar storlek 10 och ned till 18 utan problem.

Streamer krok 8 sitter bättre i den största chucken. Den största krok jag tryckt in i den chucken är en saltvattens krok 2/0. Och det var inga problem med greppet alls. Behövde inte ta i när jag låste fast kroken.

Midge chucken har jag inte haft tillfälle att testa än.

Å andra sidan. OM nu dessa chuckar skulle visa sig att inte vara så hållbara? Så är reserv chuckarna billiga: http://www.fiskedags.nu/sv/flugbindn...bindningsstad/

Chuckarna är lätta att byta och är inte lackade på in sidan av käftarna. Det uppskattas eftersom den lilla strävhet som finns hjälper till att säkra kroken.

Men rent mekaniskt sett så känns det bra. Inga glapp i armen till chucken / käftarna.

Armen går runt mjukt och fint. Beror nog mycket på att den är kullagrad.

Det är gott om utrymme bakom kroken även om du har riktiga dasslock till händer och frukost korvar till fingrar.

Den medföljande rikt nålen som du klämmer fast i böjen på armen är en smart grej som gör att du kan fin justera läget på chucken / kroken så att kroken ligger exakt i 180 grader när du roterar den. Har bara sett Stonfo som använder sig av detta på true rotation städ.

Ett bra vev handtag i stället som på många andra städ en rak pinne.

Alla detaljer är av metall. Det är rätt sällsynt även bland de dyrare städen. En del tillverkare har metall rattar som extra tillbehör som förstås kostar kunden en slant.

Detta tycker jag är litet små fult mot kunden med tanke på en pris lapp på mellan 1800:- 0ch 3000:- Då kunde man gott ha alla detaljer i metall a la' Stonfo.

Och du har ju tråd vagga och Parashute galje i en och samma arm.

Det bjuds även på en material hållare, spiral fjäder som du kan se på fotot.

Bords klämman, är bra med sin gummi ring som skyddar bord skivan. Klarar upp till 5 cm tjocka bords skivor.

Spänn rattarna till både klämman och käftarna ger ett bra grepp för fingrarna.

Jo, på det hela taget är jag väldigt nöjd med det. Tycker inte att priset är blodigt för ett sådant här städ.

I den länk du lade upp så kallar de städet för 478. Men egentligen heter det 477. Samma städ med bords platta heter 478 dock.

Här kan du se parashute vertyget i aktion. Den där hackle tången i fotot är inte idealisk till detta verktyg. Ska vara en med tunnare ring / skaft som passar parashute vertygets krok bättre.

Denna t.ex. http://www.fiskedags.nu/sv/flugbindn...tonfo-503.html

Iof. Vill man slippa allt bök med hackle tången? Då har du ju denna integrerade variant:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-01, 21:15.

Kommentera

Dom bindstäd jag använder mest är just nu.
              Ett Nor-Vise och ett Stonfo 516 FLYTEC LEVER VISE.

Hade även ett Dyna-king ultimate indexer men det "råkade" få fötter vid ett inbrott i förrådet efter en flytt då jag ej hade hunnit ta in alla bindsaker i lägenheten.
              Men ett nytt står på inköpslistan och med dom 3 städen klarar jag mig resten av livet.

Kommentera

Jädra sugen på ett Nor Vise-städ. Ser riktigt läckert ut och verkar riktigt smart.

Kommentera

Jo, det är ett häftigt städ i sig. Men läste att det är litet si och så med kvaliteten på käftarna.

Och för de pengarna, så skulle jag hellre köpa ett sådant här: http://www.taimen.com/sv/se/product/...ker_2040/89720

Men du kommer långt på dessa städ också:

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.

För min del, så har jag nu insett att städ med ratt eller dylik krok låsning inte är så där värst lyckat. Man får ta i rätt rejält för att kroken ska sitta som den ska. Ångrar litet att jag inte lade upp 500:- till och köpte det litet dyrare städet med CAM, spak låsning i stället.
                  Men ibland så bedrar snålheten visheten tyvärr.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-07, 09:51.

Kommentera

Angående Nor-Vise Så har jag nu haft mitt i drygt 4 år. Standard käften ser fortfarande som ny ut och då har jag nog säkert bundit minst 15 000 flugor troligtvis över 20000 med.
                    Till vissa flugor föredrar jag just detta städ. Tex wolly buggers och alla andra flugor som har kroppshackel eller hela chenillekroppar.
                    Ångrar inte köpet av det städet men tar ett tag att vänja sig vid det.

Vet att för flera år sen så fick dom ett parti dåligt härdade käftar till Nor-Vise och dom som köpte det då var inte nöjda med käftarna.

Däremot Nor-vise fine point in-line conversion käftarna är rena skiten. Håller krokarna uselt och är allmänt skräp. Och ej värda dom pengarna det kostar.
                    Byggde om min och satte renzetti käftar i min fine point conversion och nu är jag nöjd.

Till mindre flugor föredrar jag att använda mitt stonfo städ och innan det mitt ultimate indexer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X