Vilket bindstäd använder du ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket bindstäd använder du ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket bindstäd använder du ?

ANVIL APEX

Köpte mig själv ett för nån vecka sen, beställdes från polen 300 billigare än det billigaste här i sverige. Nu har städet landat hem äntligen. Vilken skillnad mot dessa billiga indien städ går inte jämföra. Kroken sitter som gjutet i käftarna, om inte bindtråden går av så blir kroken böjd.

Fördelarna:
    1. Snabb och enkel justering av käftarna till kroken (vart lite trög i början men efter 7-8 justeringar så går det lätt med pekfinger och tumme), har testat bara 18 och 6 än. Men ser inga hinder med större eller mindre krokar
    2. 2 hack i käftarna för större krok
    3. Rotatationen (ej true rotation), underlättar vid frisering och fastsättning av vinganlan på nattslände puppor exempelvis
    4. Snabbspännet för fastsättning av krok, väldigt liten hävarms rörelse men det håller (kan röra sig ca 30-40 grader)
    5. Utrymmet runt kroken när man binder, inga problem att binda långt ner på krokskaftet
    6. Både bordsfäste och platta medföljer, har ej använt plattan än men den känns stabil
    7. Känns massiv och robust i konstruktionen alla delar är väl tilltagna, svarvade ur massivt stycke

Nackdelar
    1. Saknar en hållare för trådhållaren, nu får den hänga ner när man pysslar om flugan
    2. Inga fler vad jag kan komma på

Allt som allt så kan jag varmt rekommendera detta städ till andra. Tar lite bilder imorgon och bifogar.

Click image for larger version

Name:	20111110282.jpg
Views:	1
Size:	636,0 KB
ID:	1808159Click image for larger version

Name:	20111112292.jpg
Size:	659,6 KB
ID:	1808161Click image for larger version

Name:	20111110285.jpg
Size:	699,9 KB
ID:	1808160
    Senast ändrad av mojoman; 2011-11-12, 15:04. Anledning: lägga till foton
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Jag har kört indiska städ, absolut inga fel på att krokarna satt som gjutna. Däremot så var käftarna lite för mjuka så mindre krok 14 blev till slut omöjliga att binda. Det berodde på att käftarna klämde för hårt/för mjukt gods.
    Nu kör jag Dyna-King Barracuda. Köpt från usa, det blev ca 1500kr billigare när momsen var betald.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Gillade Regentstädet som jag började med (funktionen), men som Guideline sa, indiskt städ som var lite mjukt i godset. Så innan sommaren så köpte jag orginalet Regal, deras true rotation som heter 'revolution'. Är toknöjd. Inga inställningar när man sätter in kroken. Allt är gediget, kullagrat och gör som jag vill...

Kommentera

Jag har gjort samma erfarenheter som ni killar gjort med Indiska städ. Godset i käftarna lämnar litet i övrigt att önska. Men med tanke på att mitt Regent städ var gott för 6 års flitigt användande, så får man ju klart säga att man fick valuta för pengarna ändå. Slå ut 350:- på dom åren och det var mycket pris värt.

Mitt nya Renzetti Apprentice, har allt jag behöver för att klara mig bra rent funktionellt. Jag saknar inte true rotation direkt. Jag binder ju inte heller så där väldigt detaljerade flugor i allmänhet. Den rotations förmåga där är duger åt mig iaf.

1. Apprentice är en stabil plattform för att fästa kroken i, med minimal ansträngning att spänna lås armen till lämpligt tryck. Kroken, oavsett om det är streamer krok # 6 eller # 18 torr fluge krok sitter som gjuten i käftarna.

2. Alla övriga funktioner går mjukt och fint.

3. Lång stång vilket gör att det inte är några problem att justera in en bra arbets höjd.

4. Liten och nätt chuck. Inga utrymmes problem att jobba med små krokar. Kanske inte städet för Lax, HÖ och Gädd flug bindaren dock då det tar max krok storlek 1/0.

5. Slutligen. Hela paketet andas kvalitet. Och trots att det inte finns några som helst tillbehör till det i form av tråd vagga eller dylikt. Så är det estetiskt tilltalande i sin enkelhet. Priset är överkomligt = 1300:- i Sverige dvs.

Möjligen, så kan jag tycka att det är ett litet minus med detta städ att det inte följer med en bords platta på köpet så att man kan använda det som rese städ. En medföljande material, spiral fjäder / klämma a la' Apex städet hade ju varit trevligt också iof. Men den kan man ju hur som helst köpa till i de flesta flug bindar butiker eller t.om i en järn handel för en liten slant.

# 6 Wolly Bugger.

Fjädermygga #16.

Tack för ditt "tyck" om Apex städet mojoman.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-10, 13:17.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har man ett "gallows tool" avsett för parashute flug bindning? Ja, då kan man enkelt förvandla det till en tråd arm / vagga med hjälp av litet mjuk metall tråd. Fungerar utmärkt. Och inte tar vare sig städet eller galgen någon skada heller.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-11, 20:14.

Kommentera

kommer nog mickla ihop nått av gamla städet och använda bottenplattan man fick till nya städet
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

O.k. När får man se några foton på ditt nya städ nu då?

Kommentera

Ett som min pappa har byggt!! de du

Kommentera

Vore kul att se på bild. Hem byggen, är alltid spännande grejor.

Kommentera

Kan ta en bild på den när jag är hemma!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X