Hur ser eran flugbindarhörna ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser eran flugbindarhörna ut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ser eran flugbindarhörna ut?

Tja!

Har nyligen fått min första flugbindarutrustning och man kan väl säga att man redan är fast i träsket!

Vore kul att se bilder på hur era "hörnor" ser ut där ni sitter och binder, Och även hur ni förvarar era grejer?

Känner jag behöver lite inspiration till hur jag ska fixa i ordning utrustning så att det finns plats för ännu mer material. Just nu har jag allt bara liggandes i en plastväska så skulle vilja få lite struktur på grejerna.
    Så var inte blyga nu!

Då min "hörna" enbart består av en plastlåda med en datorskärm och tangentbord bredvid så känner jag att jag inte har någon bild att dela med mig av, än. Men kan visa en bild på mina 3 första flugor jag hunnit binda nu iallafall Längtar tills man har kunskapen att sätta sig ner och freestyla ihop en fluga på egen hand.

Min ser ut så här. Men litet gammalt foto, för jag har 2 st sådana kontors lampor till nu mer. Har litet bättre organisation på materialet också. Och ett annat städ. Den här gamla sekretären sväljer mycket material. Kostade mig 500:- på en lopp marknad.

Bra första flugor det där. Det lär inte dröja så värst länge innan du free stylar flugor så att det ryker om det.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-18, 17:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Litet eleganta lösningar på flug bindar hörna:

Men man kan hitta fina grejor billigt på loppisar och second hand butiker som sagt.

En kompis till mig hittade ett väldigt läckert, smalt och högt trä skåp med glas dörr modell äldre på ett sådant "bättre begagnat ställe". Skåpet, hade dessutom en hylla högst upp. Han gav 300:- för det. Efter att ha moddat det litet blev det ett spö och rull skåp.

Det här arbets bordet från Ikea är ju inte så tokigt ur flugbindar synpunkt.

På Blocket finns det en del fina sekretärer billigt: http://www.allaannonser.se/sekret%C3%A4r.html
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-18, 22:58.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20111119330.jpg
Views:	1
Size:	758,0 KB
ID:	1761522

detta är min lilla station.....byggt om ett gamalt databord som skulle kastas. Pärmar med plastfickor fungerar kanon för att sortera in materialet i. Köpt 2 pärmar som har stora plastfickor samt några plastfickor som har 8 fack. Dessa är väldigt bra att sortera in diverse mindra bindmaterial i. Samt bra belysning måste man ha, så jag köpte mig en arbetslampa med förstorningsglas och med ett runt lysrör. Kikade även på en lampa med dioder men lysröret gav mer ljus.

Sen på bilden ser man längst till vänster runda förvaringsburkar. Helt kanon för att förvara krokar och guldskallar i dessa finns att köpa på panduro
        Senast ändrad av mojoman; 2011-11-19, 15:23.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Trevliga bilder grabbar. Har en bit kvar till era mängder material.
          Det där med pärmar och plastfickor lät bra, den iden snor jag. Kan man märka upp plastfickorna med och förvara liknande material i samma fack.

Vad har du för städ där mojoman?

Krokar ja. Köpte en sorteringsask där jag la i mina krokar och skrev lappar med namn o storlek på modellerna. Problemet var ju bara att det inte satt riktigt "tätt" när den var stängd så efter lite transport av lådan så låg alla krokar blandade, mindre roligt att sitta och sortera upp dem igen.

Får nog bli en sådan lampa också sen när man fått till en hörna. Antar det är samma som Jock tipsat om som finns på biltema?
          Köpte en sån här liten lampa att sätta på städet så man alltid har lite portabelt ljus när man ska ut till stugan i vinter o sitta framför brasan tex.

30:- inkl frakt är ju inte så illa pinkat. http://www.dealextreme.com/p/double-...ip-3-aaa-41732
          Ska ni köpa ficklampor/pannlampor så har den sidan hur mycket som helst till sjuka priser. Starka som f*n är dem också.
          Senast ändrad av Asys85; 2011-11-19, 18:06.

Kommentera

tipset om pärmarna fick man av jock här så de e bara o sno den =D.

Städet jag har heter Anvil Apex, riktigt stabilt och bra städ (har bara haft det i nån vecka visserligen) Men mitt tips är att om du ska köpa nytt städ köp ett sk true rotation städ underlättar en hel del när man skall tvinna på material på kroken. Finns några trådar om detta här på forumet om olika städ, ett som startade med massa bra info

http://www.fiskesnack.com/forum/show...%C3%A4det-%28-!!!!!
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Han har alltid några tips den där Jock. Men jag tror han binder sina flugor med vänster hand hehe

Det var snyggt och stilrent det städet du hade. Har själv ett Regent städ men då det är mitt första så har jag inget att jämföra med, men jag gillar det skarpt. Lätt att byta krok snabbt och det sitter som berget.

Ska bli kul att se alla andras bilder

Kommentera

Mojoman?

Ser väldigt fint ut! Och tråd armar har du fixat också ser jag. Det där är väl Biltema lampan väl?

Asys85?

Tackar.

Jo, jag är egentligen höger hänt. Men binder med vänster handen. Har bara blivit så.

Regent städet är ett väldigt bra städ att börja sin flug bindar bana med. Men sedan bör man precis som mojoman säger, kika på ett true rotation städ. Finns flera fördelar med ett sådant mot vanliga rotations städ.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-19, 23:00.

Kommentera

lampan köpte jag på clas ohlson, tror den kostade 599:- kommer inte ihåg. Verkligen kanon när man ska binda småflugor för att se så allt hamnar rätt

Kommentera

O.k. Jag lurar på en sådan förstorings lampa i jul klapp till mig självt. Kan tänka mig att den är kanon bra när man ska binda smått eller syna någon liten detalj i flugan. Och ens ögon blir ju knappast skarpare med tiden heller. Så man behöver all hjälp man kan få vid städet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X