Billigt tafsmaterial? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billigt tafsmaterial?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Billigt tafsmaterial?

    Så nu sitter jag med sjukt lite material över, går åt en del vid å fiske från land... Frågan är... Vilket tafsmaterial borde man köpa hem? Kan seriöst inte komma ihåg vilket jag köpte innan för de har räckt så sjukt länge, jag har dock för mig att de är 0.90.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

  • #2
    flurocarbon? titanium? stålvajjer?
    beror ju på vad du fiskar, vad du ska ha för tagsmateriaö

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      flurocarbon? titanium? stålvajjer?
      beror ju på vad du fiskar, vad du ska ha för tagsmateriaö
      De är just de jag inte vet, har testat titanium å FC. Märker både för å nackdelar med båda.

      Så länge jag inte börjar jigga borre med .90 så är de nog gädda jag syftar på.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

      Kommentera


      • #4
        Här har du bra grejer, 25m för 90 kronor. http://ribatex.se/fiskeutrustning/ta...wire-25m-65kg/ Funkar oxå perfekt som koppel till jordekorrarna/ mvh

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          De är just de jag inte vet, har testat titanium å FC. Märker både för å nackdelar med båda.

          Så länge jag inte börjar jigga borre med .90 så är de nog gädda jag syftar på.
          vid jerkfiske blir det titanium vajer här, dyrt men håller länge

          spinnfiskar jag så blir det egna tafsar av 40-40punds wire från darts med crimps.

          men du måste ju veta om du jerkfiskar, kastar gummibeten eller vanligt spinnfiske...

          Kommentera


          • #6
            Jag kör 1mm Nylon, kört en hel del med FC förr, men har nu helt gått över till nylon...
            har denna säsong kört uteslutande med: http://www.miekofishing.se/nylonlina...atil&results=3 och har hittills inte haft nåt problem, dock så kollar och byter jag tafs så fort det behövs. Samt så kör jag mina såna nylon-tafsar med Palomar-knut och fäster sen tafsen i flätlinan med denna knut:
            https://www.youtube.com/watch?v=nJkXuh6FyLI
            bäst knut tveklöst i mitt tycke! sjukt bra och inte alls krånglig (egentligen, men, ser bökig ut, vilket den inte är men tar lite tid att göra om man som jag vill göra många varv och många knutar på den).

            Sen så kör jag även ibland med 1.12mm eller 1.26mm ståltråd (köper från lundgrens från deras grejer till att bygga spinnare) som jag bygger till dessa tafsar du kan se på bilden jag bifogat hära i posten. Nu kunde jag inte hitta dom där ståltrådsbitarna dom säljer på sidan längre? men har för mig dom är hyfsat billiga, typ ~3spänn styck för ståltråden liksom eller nåt sånt, sen äre bara å böjja å forma öglor (med eller utan lekande efter tycke å smak och fiske såklart) busenkelt, hållbart och trevligt att fiska med. Dock beror det ju såklart på vad man kör, jag föredrar dessa helt stumma tafsar till vissa beten samt vissa situationer.
            Click image for larger version

Name:	IMG_2740.jpg
Views:	1
Size:	957,1 KB
ID:	1782336
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
            4 svar
            221 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
            0 svar
            119 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
            6 svar
            323 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nephilim  
            Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
            5 svar
            232 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Villespinn91  
            Arbetar...
            X