Stinger? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stinger?

    Jag gjorde några stinger till mina gummibåten men hade bara 2 or till krok, vad är bäst, 1,0 ?
    dessutom hade jag bara 40lbs wire duger det?

    tänker hänga dit vikter i beteslåset, vad behövs för 5m djup?
    trolling med 30m släpp.
    Bifogade filer

  • #2
    40LBS holder, men som alltid må du holde et øye med stingerne og når wiren slites må den skiftes.
    Jeg varierer krokstørrelse med størrelse på betet. Det jeg bruker desidert mest på gjedde er 1/0 og 2/0, bildet ditt ser for meg ut som du med fordel kunne gått opp en størrelse eller to på kroken, men dette er litt smak og behag.
    Jeg hadde gjort om på riggen din så begge krokene kom under shadden, slik du har gjort det vil den sansynligvis snurre eller legge seg mot siden ved mindre du legger inn blyvekter i magen på den. Du løser forsåvidt det med vekt i beteslåset slik du skriver, men rigger du med begge krokene under får du et mer versatilt bete som også kan fiskes shallow uten vekt.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack
      jag får kolla hur den simmar, stingern räcker för att flytta till undersidan,det var mest om gäddan hugger över huvudet för bäst krokning, iomed lite små krokar.
      om jag ska köpa mer wire ska jag gå upp till 60lbs?
      köper storlek 1,0 i owner 41 bc eller är 46 bc bättre?

      Någon som har en aning om 25grams vikt kan räcka för 5meter eller är det 50gram, alltså på ett ungefär så jag har utgångspunkt?

      Kommentera


      • #4
        Click image for larger version

Name:	6C990CD5-5E64-4F12-9571-667EE53F3C57.jpeg
Views:	501
Size:	3,41 MB
ID:	2526311Vill du slippa strulet med wire som korvar sig och måste bytas med jämna mellanrum kan jag rekommendera Darts länkade lekanden samt fjäderringar, krokar och spikes i storlekar som passar betet:

        https://www.fiske.se/darts-lekande-4x6x

        25 gram bly räcker för fiske på 5 meters djup.

        Exempel på riggad stinger med owner 3/0 krok:

        Click image for larger version  Name:	1267B699-0644-4258-AC78-70C681E0EA46.jpeg Views:	0 Size:	1,53 MB ID:	2526309
        Senast ändrad av holden; 2019-11-08, 09:50.

        Kommentera


        • #5
          Tack, bytte från dessa lekande då jag ej kom tillräckligt långt bak

          Kommentera


          • #6
            Man kan alltid skarva ihop med fjäderringar och stora lekanden så det passar, jag kör ett stort lekande fören huvudkroken och räcker inte länken på magen på betet kan man bara haka på nån extra fjäderring eller gå upp en storlek på kroken.

            Kommentera


            • #7
              Men klart om man tar en innan första trekroken och en mellan krokarna så funkar det nog!

              edit. Såg ditt svar efteråt

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                Tack
                jag får kolla hur den simmar, stingern räcker för att flytta till undersidan,det var mest om gäddan hugger över huvudet för bäst krokning, iomed lite små krokar.
                om jag ska köpa mer wire ska jag gå upp till 60lbs?
                köper storlek 1,0 i owner 41 bc eller är 46 bc bättre?

                Någon som har en aning om 25grams vikt kan räcka för 5meter eller är det 50gram, alltså på ett ungefär så jag har utgångspunkt?
                Jeg bruker ikke mer enn 40LBS wire selv, på mindre jigger er jeg nede på 15LBS for å unngå at stinger-riggen skal bli stiv og hemme gangen på jiggen.
                Jeg bruker nesten bare Mustad, selv så kan ikke svare spesifikt på Owner. Men min tidligere erfaring med Owner er at de gjerne er litt små i størrelsene, dvs at jeg måtte opp en størrelse på Owner for å få samme størrelse som feks Mustad.

                Angående vekt så kommer det an på farten og størrelsen på jiggen. Men da jeg slowtroller i 1,2-1,5 knop bruker jeg sjelden mer enn 40g bly, som regel 20-30g.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                  Jeg bruker ikke mer enn 40LBS wire selv, på mindre jigger er jeg nede på 15LBS for å unngå at stinger-riggen skal bli stiv og hemme gangen på jiggen.
                  Jeg bruker nesten bare Mustad, selv så kan ikke svare spesifikt på Owner. Men min tidligere erfaring med Owner er at de gjerne er litt små i størrelsene, dvs at jeg måtte opp en størrelse på Owner for å få samme størrelse som feks Mustad.

                  Angående vekt så kommer det an på farten og størrelsen på jiggen. Men da jeg slowtroller i 1,2-1,5 knop bruker jeg sjelden mer enn 40g bly, som regel 20-30g.
                  ok, tack, då fortsätter jag med 40lbs,, är lagom tafsmaterial för gädda.

                  trollar i ca 1-1,3 knop nu på hösten,, testar med 25 gram så får jag se.

                  tyvärr ska det regna hela helgen, men ska bli plus i veckan så kanske hinner jag testa ett pass då.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                  4 svar
                  210 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                  0 svar
                  115 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                  6 svar
                  313 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Arbetar...
                  X