Ursprungligen postat av byggarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Får bara smågös, tips?
Collapse
X
-
Enligt vad jag kommin fram till efter att ha fiskat 2 säsonger med HDS och elite är att HDS verkar filtrera bort typ allt som är utanför konen och visar i princip inga förvarningar alls. På mitt Elite kan jag ha fisken i realtidsfönstret en bra stund när jag åker över den och kollar jag hur mycket 20 graders konvinkel är i diameter över en fisk som står på 4m djup så känns det som att Elite-lodet plockar upp fiskekon utanför dessa 20 grader. Visst kan man se det som att fisken är inne i konen eftersom den uppfattar fiskens närvaro. Kan helt enkelt vara så att HDS filtrerar bort en del i konen eller dess utkant, men går jag efter specifikationen känns det som Elite "ser" bredare än dessa 20 grader. Baera min erfarenhet, säger inte att det är så eller att det ligger någon statistiskt forskningsförsök bakom enligt de kriterierna man hade på universitetet. Bara en känsla jag fått efter dessa två år jag fiskat med dessa lod.Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
-
förstår hur du menar,men inget utanför konen kan visas då lodet inte ser det....men som du säger verkar det som att
elitelodet,precis som Mark 5x, ser "klarare" i ytterkant av konen än vad HDS lodet gör...körde själv Mark5x parallellt med HDS
och gjorde samma iakttagelse som du...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Intressant att höra att du kom fram till samma resultat. Jag uttryckte mig lite klantigt/otydligt innan baraUrsprungligen postat av byggarn Visa inläggförstår hur du menar,men inget utanför konen kan visas då lodet inte ser det....men som du säger verkar det som att
elitelodet,precis som Mark 5x, ser "klarare" i ytterkant av konen än vad HDS lodet gör...körde själv Mark5x parallellt med HDS
och gjorde samma iakttagelse som du...
Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Har enbart kört med ett HDSx5 i år, fungerar... Men å andra sidan har jag inte haft så bra fiske i år och är heller ingen expert...Ursprungligen postat av Team CTM Visa inläggJag kritiserade realtidsfönstret och dessa du nämner använder Humminbird för i huvudsak Side scan. Har man side scan och kan leta fram större fisk på kan man köra Humminbirds 2d med, men att sitta och leta fisk på bara en Humminbord 2d skulle jag aldrig gjort. Inte på ett Lowrance HDS heller för den delen.
Välkommen till fiskesnack där alla kan allt!Ursprungligen postat av Team CTM Visa inläggDu är som sagt färgad i frågan och om du frågar mig tycker jag du tar åt dig lite väl mycket, slappna av och välkomna att det förs en diskussion om vilka lod som är bra till vad så kan folk bilda sig sin egen uppfattning..
Kommentera
-
Jo för att vara första säsongen är det förskräckligt! :PUrsprungligen postat av byggarn Visa inläggTråkigt Rille...jodå vi vet alla att du haft ett förfärligt fiske i år...
Kommentera
-
Alla har vi vår religion, så låt oss acceptera det
avslappnat låter nice
Mattias, jag tar emot all tänkbara tips om elite 5x och jag har ställt in det som du beskriver i del 2.
Var ute igår och insåg att det var svårt att pricka i blåsten samt utan elmotor, så under blåsiga förhållanden får det bli
drop shot framledes.
Tydligen påverkar lågtryck och högtryck på gösen, tror att det var lågtryck! Men tappar gösen aptiten under lågtryck?
Fick även ett grönt och 1-1,5 meter tjockt eko på botten som även var kluttrigt, längden var ca 20 meter på 15 meters djup, vad är det för botten, för jag jigga där och jiggen sjönk djupare in i det gröna, såg även ut som att det fanns små bågar i kluttret?
Mvh Ari
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera