Norrköping: Motala ström - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norrköping: Motala ström

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Norrköping: Motala ström

Jag och några vänner ska åka till Motala ström i Norrköping nu på söndag och fiskar efter lite tips!
    Vi vet att öring, gös och en del lax kommer upp emellan åt där, så vi kände att det är våran tur nu!

Det jag funderar lite på är vart skall man vara?
    Vi har funderat på Zon B, bra/dåligt med det området? svårt att håva fisk?, kasta? etc etc

Bete? Är det tubfluga, skeddrag, wobbler som fungerar bäst, vilka färger?
    Kommer nog inte ta med flugspöt dock, eller ska det med ändå?

Ja, som ni märker så är det rätt många funderingar, men man kan aldrig inneha för mycket information!

Skitfiske på er!

Jag kan inget om motala ström förutom det man ser från norrbyströmmen (ett byggt vatten med inplanterad regnbåge). Har sett folk fiska vid kraftverket och det ser ut som att dom bottenmetar med bläckfisk. Antar att det är efter öring och lax.

Jag skulle hoppa flugspöt om det inte var det enda jag fiskar med. Spinn är effektivare på många sätt.
    sigpic

Kommentera

Spinnfluga med tubfluga. Ta med måååååånga sänken. Har själv inte varit där ännu. Men hört dom som varit där, är att det går åt mycket sänken. Gör riggarna innan ni åker och förvara dom i en rig bin. Ta gärna med ett extra spö eller två, ifall någon olycka skulle ske. Ett för spinnfisket och ett för tubfluga.
      Skitfiske

Kommentera

Vilken rigg kör ni med spinnfluga? Jag har inskaffat ett kraftigt spö som jag tänkt använda till fiske efter lax och havsöring.
        Kör man med en enklare rigg av bombarder flöte och en tafs på (1m?) med en tubfluga efter? Ska man ha sänke innan tubflugan?

All info uppskattas!

Kommentera

Vid sänke och tubfluga brukar folk köra utan bombarda.

Cityfisket i Norrköping är mångt om mycket fiske på färgade fiskar som står och trycker djupt. Därav är det populärt med tunga sänken och någon slags fluga i änden.

Men så här på vårkanten så kan det hända att blanka individer från havet stiger på födosök. Då skulle jag har kört en sjunk eller intermediate bombarda som fiskar lite ytligare och snabbare.

Men generellt måste du nog komma ner med ett sänke.

Vad gäller flugvalet vintertid är (oftast) lite starkare färger gångbart. Fluoorange, rött och gult osv. Liksom retar fisken till hugg.

Vet dock inget om fisket i NRK så luska runt vilka färger som är gångbart.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Om jag förstått rätt så liknar det en bottenmetes-rigg ? Med ett sänke och en tafs med fluga på slutet? Måste hända att man förlorar otroligt många sänken då man fastnar lätt.

Mvh

Kommentera

Såhär gör ni:

1. Knyt fast ett kraftigt lekande i änden av linan.
              2. Tag en tafs (nylon) som är ungefär lika lång som ditt spö och minst 0.35 och knyt i andra öglan av lekandet (det är i denna tafs du ska knyta fast flugan)
              3. Tag en tafs (nylon) som är ca 20 cm och max 0,25 och knyt fast i samma ögla som den andra tafsen (här ska du knyta fast ditt sänke)

Varför tafsen till sänket har klenare lina är för att om sänket fastnar så blir du bara av med det och inte hela eckpaget.

Jag tror att detta tackel heter patternosteltackel (vet ej om stavningen stämmer dock).
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Såhär gör ni:

1. Knyt fast ett kraftigt lekande i änden av linan.
                2. Tag en tafs (nylon) som är ungefär lika lång som ditt spö och minst 0.35 och knyt i andra öglan av lekandet (det är i denna tafs du ska knyta fast flugan)
                3. Tag en tafs (nylon) som är ca 20 cm och max 0,25 och knyt fast i samma ögla som den andra tafsen (här ska du knyta fast ditt sänke)

Varför tafsen till sänket har klenare lina är för att om sänket fastnar så blir du bara av med det och inte hela eckpaget.

Jag tror att detta tackel heter patternosteltackel (vet ej om stavningen stämmer dock).
                Paternostertackel heter det, bra förklarat, men kör trevägslekande istället

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                  Hur gick det?....blev det nån tur till Peking för er?

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                    Jag vet inte om jag har gjort fel men har alltid fått mer trassel med trevägslekande. Vet ej varför.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    54 svar
                    22 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TIMPA
                    av TIMPA

Arbetar...
                    X