Fisket i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Stångån

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisket i Stångån

    Ja, jag tycker det skrivs om Stångån lite varstans i trådar och tänkte därför att vi kan ha en separat tråd istället.

    Vi diskuterar fisket som berör Stångån helt enkelt.

    Nu var det en vecka sedan jag var nere vid ån och testade, då var det stendött. Någon som upplevt något annat?
    Mvh Robin


  • #2
    Perfekt att få allt om Stångån samlat här, som jag skrev i en annan tråd så kommer jag vänta med ån tills det är varmare eller tills/om någon börjar få bra fiske i ån.. på sommaren och hösten kan ån vara riktigt kul men annars är det ingen höjdare

    Kommentera


    • #3
      hej hej inget i ån ennu
      Team JMT fishing

      Kommentera


      • #4
        Slattefors är heldött. Och väldigt strömt pågrund av kraftverket. Dock brukar det vara avstängt på sommaren, och då blir fisket mycket bättre.

        Kommentera


        • #5
          Bottenmetade vid kanotklubben i mynningen till Roxen med död mört för ett par veckor sedan, var inte ens i närheten av nån gädda...

          När brukar betesfisken komma upp i ån?

          Kommentera


          • #6
            Jag var där när jag var liten,typ 10 eller nått, de var på sommaren(om jag minns rätt) och det var vid en stor bro och en telefonsladd som gick över(ni som är där vet säkert). Ytteligare förtydligande är att "på andra sidan" fanns ett hus med en liten brygga vid ån.
            Hursomhelst så simmade det stora idar eller vad det nu var under i ytan, 3-4 st fram och tillbaka. Men det häftigaste var gäddorna, gäddor där flertalet säkert vägde 5-10+ kilo. De var o plaskade ständigt i ytan, jag fick inget men det var en otrlog känsla.
            Är bara lite sugen och veta ungefär när detta händer... För det är nästan värt att bara åka upp o filma eller fotografera
            ...går under namnet "Fiskarn"

            Kommentera


            • #7
              Tjenare folket.. hörde bara för ca en 5 minuter att löjjen e på väg upp nu. fanns igår nere vid roxenmynningen så det e på gång.,

              Tobias du menar säkert slattefors., det som brukar vaka där på sommarn e Asp., den e skitrolig att fiska men är oxå rödlistad.,
              Team JMT fishing

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Tobiasl Visa inlägg
                Jag var där när jag var liten,typ 10 eller nått, de var på sommaren(om jag minns rätt) och det var vid en stor bro och en telefonsladd som gick över(ni som är där vet säkert). Ytteligare förtydligande är att "på andra sidan" fanns ett hus med en liten brygga vid ån.
                Hursomhelst så simmade det stora idar eller vad det nu var under i ytan, 3-4 st fram och tillbaka. Men det häftigaste var gäddorna, gäddor där flertalet säkert vägde 5-10+ kilo. De var o plaskade ständigt i ytan, jag fick inget men det var en otrlog känsla.
                Är bara lite sugen och veta ungefär när detta händer... För det är nästan värt att bara åka upp o filma eller fotografera
                Vet vilken bro du menar, där går egentligen gränsen för fritt fiske om jag inte har fel så längre upp där måste man ha fiskekort, det du såg i ytan var asp till nästan 100 % dom brukar vara helt galna och jaga i ytan på sommaren, sjukt kul att fiska dom med popper! Asp är bäst på sommaren - hösten och då har jag fått riktigt fina aspar på tex 3,7kg, 3,2kg osv i ån, däremot är aspen fredad under april - maj.

                Så om du vill dit och tex fotografera aspjagen åk dit nån dag när det börjar bli kväll i juni-juli eller något!

                Kommentera


                • #9
                  Just det ja Sundsbro sjukt bra fiske efter abbore där oxå mitt utanför stenröset..

                  Lippe Gränsen för fritt fiske går igentligen 200-300m efter slattefors kraftverk om man nu ska vara petig men inte ens fiskekortsförsäljaren bryr sig om sträckan fram till sundsbro
                  Team JMT fishing

                  Kommentera


                  • #10
                    aa okej då vet jag. så här har aspfisket i ån varit för mig:

                    högsommarn: asparna jagar som galningar ÖVERALLT men det är ganska svårt att få dom eftersom dom är upptagna med miljontals andra småfiskar

                    början på höst när det börjat bli kallare: aspen jagar nästan ingenting i ytan men hugger mycket och är mycket enklare att få på. Har också fått alla större aspar på samma ställe inom en radie av kanske 3 meters skillnad

                    Om man ska skulle satsa på att få en stor fisk av någon art i Stångån så är de nog asp man ska försöka på, och fan inte inte gädda... :P

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av rcs, 2010-04-15, 21:32
                    365 svar
                    72 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zormin
                    av Zormin
                     
                    Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
                    53 svar
                    21 364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr.Erik
                    av Mr.Erik
                     
                    Startad av mathias5, 2022-07-22, 20:15
                    4 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mathias5  
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    1 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Östgötafiskarn  
                    Arbetar...
                    X