Mörrum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörrum

    Saxat ur aftonbladet..

    Solig fiskepremiär i Mörrum






    Karlshamn. Något tusental personer flockades i ett soligt Mörrum i Blekinge till lördagens start på årets sportfiskesäsong då ett par hundra fiskare plumsade i Mörrumsån för att bärga lax, havsöring och regnbåge.

    Mest lyckosam var Matthias Junken från Jönköping som med fluga fångade en 90 centimeters lax som dock fick återvända ned i vattnet igen. Mike Brügge från Hamburg drog upp en hybrid på 80 centimeter och Tommy Ekmark från Falkenberg en öring på 74 centimeter.

    De senaste åren har Mörrums kronfiske och sportfiskarna oroats av minskat fiskebestånd i ån. Men enligt platschefen Ola Söderdahl har man under 2013 noterat den största uppgången av laxfisk på 25 år, och han tror att den trenden håller i sig även i år.

    En del av vändningen kan förklaras av att förbundet Sportfiskarna har köpt upp näträttigheter från ett antal fiskare vid Mörrumsåns utlopp och att yrkesfiskarnas fiskekvoter sänkts.
    .
    TT





    Skrattretande att höra Sportfiskarnas teorier om vilka fångster som gjorts på de fiskerätter Sportfiskarna och Sveaskog hyrt/köpt in.
    Jag har en del kunskap om vilka fångster som gjorts under de senaste 20 åren i de" fasta sätter" belägna ca 1 km från Mörrumsåns mynning som Sportfiskarna hänvisar till. Inte har de haft någon större påverkan på hur mycket fisk som kommer upp i ån, snarast ett mycket marginellt uttag.
    Det är rent löjeväckande att se miljontals kronor kastas bort till ingen nytta. En av anledningarna till att jag inte är medlem i den föreningen.......

    För de pengarna kunde man skaffat sig mycket mer vetenskaplig grundad kunskap om vad vi kan göra för att stärka beståndet av lax och öring i södra Östersjön. Men för Mörrumsfisket är det ju mer intressant att sälja fiskekort för fångst av lekfisk än att rädda stammen.....

    Medveten om att jag svär i kyrkan står jag med rak rygg för mina åsikter.....

  • #2
    Hej!
    Jag var det näre vid 18.00 tiden och frågat om dågens fångsten i receptionen(de har precis slutat jobba). Fick veta att fiskara hade raporterat BARA!!!! ca 80st fisk under hela premierdågen. Skrämmande

    Kommentera


    • #3
      I ärlighetens namn så förefaller det som de allra flesta återsätts. Men räknar man lite på vad som plockas upp på säsongsbasis så är det en hel del fisk som får stryka med.


      http://www.sveaskog.se/morrum/allman...ls=&FishTypes=


      Och jag vågar med all säkerhet påstå att endast någon enstaka om ens någon av fiskarna som stigit upp i ån under våren hade fångats i de "fasta sätter" som jag har markerat med blå markeringar på kartan. Totalt 8 garn på ett mycket litet område precis intill land.....

      http://kartor.eniro.se/m/40PLb

      Kommentera


      • #4
        Är väl bara ytterligare bevis på att sportfiskare vill ha laxen för sig själva. Sverige förbjud drivgarn för det fanns ju så himla mycke tumlare. O snackar man med fiskare så har 99,9% av dom aldrig sett en tumlare. Drivlinorna förbjöds oxå. Men trollingfestivslerna fortsätter som vanligt o är tydligen inget hot mot laxbeståndet. Snackade med en trollingfiskare som legat utanför östra blekinge. De hade haft över 40 påslag på några timmar.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Är väl bara ytterligare bevis på att sportfiskare vill ha laxen för sig själva. Sverige förbjud drivgarn för det fanns ju så himla mycke tumlare. O snackar man med fiskare så har 99,9% av dom aldrig sett en tumlare. Drivlinorna förbjöds oxå. Men trollingfestivslerna fortsätter som vanligt o är tydligen inget hot mot laxbeståndet. Snackade med en trollingfiskare som legat utanför östra blekinge. De hade haft över 40 påslag på några timmar.
          Vad tror du att anledningen till att 99,9% av fiskarna aldrig hade sett en Tumlare var ? Att de var blinda, att de hade skygglappar eller kanske rent av för att de(Tumlarna) dog i de vedervärdiga drivgarnen ? Blir lika förbannad varje gång en Tumlare blir siktad i Finska farvatten för att sedan direkt efteråt hittas drunknad i något j-a garn. Det är alltid en av höjdpunkterna på Norgesemestern när man ser Tumlarna komma nära för att kolla in båten.

          Kommentera


          • #6
            O du är säker på att det är samma individ? Nä knappast. Fiskare tillbringar ju större delen av året på havet o ser ändå inga tumlare. De borde ju ha större chans att se tumlare än de flesta andra. Och vänd på frågan. Ska vi tolka det som att flera forskare sett tumlare som inte finns bara för att få till ett förbud?
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Enligt en studie från 2011 uppskattas antalet Tumlare vara mellan 100 och 600 individer, och detta i ett område som sträcker sig från Åland till de Danska bälten. Men nu har man gjort en ny undersökning som ska offentliggöras någon gång i vår som baseras på ljudobservationer, så förhoppningsvis får man pålitliga fakta om beståndet. Och angående de drunknade Tumlarna i Finska vatten, det är inte så svårt att lista ut om det är samma djur i nätet som observerats innan då Tumlare observeras väldigt sällan i Finska vatten, och då det sedan inom kort hittas en Tumlare insnärjt i ett nät.

              Kommentera


              • #8
                Det jag vill peka på med att starta tråden är just precis det ni tar upp, fajten mellan sportfiskare, yrkesfiskare, husbehovsfiskare, traditionsfiskare, fiskerättsägare etc.
                I mina ögon måste vi alla ta ansvar för våra gemensamma resurser. Vi kan inte peka ute en eller två grupper som de svarta fåren, och andra får fortsätta som de alltid gjort....

                Jag blir upprörd över hur Kronofisket och Sportfisket i Mörrum försöker vilseleda allmänheten med du uppgifter de släpper ut till pressen.....
                De gissar sig fram till rena önskedrömmar, jag tycker det vore klokare om vi gemensamt skaffade oss kunskap med hjälp av t.ex. fiskräknare i åarna...
                Senast ändrad av sparetime; 2014-03-30, 11:11.

                Kommentera


                • #9
                  Intressant inlägg sparetime ! sanningen är inte alltid så svart eller vit som många av oss gärna vill tro.

                  Men alla är vi människor vare sig vi är yrkesfiskare, politiker eller sportfiskare. Det finns inget per automatik mer rätt eller sant bara för att orden uttalas av en sportfiskare, och man är inte per automatik fiskebeståndets räddare bara för att man är sportfiskare. Naturligtvis så agerar sportfiskarna i mörrumsån med lika stort egenintresse som de yrkesfiskare vi gärna vill såga vid fotknölarna. Sanningar förvrängs och det mesta vänds på ett sätt som pekar ut någon annan som skyldig. När vi/jag som sportfiskare talar om andra gäller en viss sanning men när vi kommer till vårt eget kära område råder ibland helt plötsligt andra sanningar.

                  Vem som är mest skyldig och vad som är sant eller falsk, rätt eller fel är inte vad man bör diskutera. Jag nöjer mig med att konstatera, precis som "Sparetime" i sina inlägg att vi alla har del i situationen och att det ibland blir skrattretande när förklaringar, påståenden och lägesbeskrivningar helt saknar förankring. Det spelar ingen roll varifrån orden kommer, dock har vi sportfiskare en benägenhet att svälja allt som uttalas i sportfiskets favör som en undeniably truth .

                  I slutändan handlar det bara om vem som ska få störst del av den lilla kaka som finns. Och i detta krig är alla lika goda kålsupare och skyr inga medel när det gäller att vrida på orden, förvränga sanningen, nyttja ljugande statistik mm allt för att gynna den egna sfären.

                  Något annat uttalande från sportfiskarna i Mörrumsån var inte att förvänta. När dom nu lagt så mycket energi och prestige på att framställa yrkesfisket som orsak till den dåliga laxtillgången så kommer det som ett brev på posten nya uppgifter som direkt visar hur fantastiskt bra det blev. Det bekräftar ju hur rätt dom hade. Sen vad som är den riktiga sanningen, lär vi nog aldrig få veta.

                  En sak har i alla fall jag helt klar för mig. Det är inte hela eller ens delar av sanningen vi får höra eller läsa om, oavsett från vilken källa orden kommer.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    I slutändan handlar det bara om vem som ska få störst del av den lilla kaka som finns. Och i detta krig är alla lika goda kålsupare och skyr inga medel när det gäller att vrida på orden, förvränga sanningen, nyttja ljugande statistik mm allt för att gynna den egna sfären.
                    NÄr det blir som Exxet skriver i dessa rader är det också väldigt svårt att få politiker och andra makthavare att lyssna på olika erfarenheter från olika grupper och använda som underlag för kloka beslut. När vi står och pekar finger mot varandra blir det svårt att ta någon av oss på allvar....


                    Sen vad som är den riktiga sanningen, lär vi nog aldrig få veta.

                    En sak har i alla fall jag helt klar för mig. Det är inte hela eller ens delar av sanningen vi får höra eller läsa om, oavsett från vilken källa orden kommer.
                    Det här blir ju också ett problem, vi vet egentligen ganska lite om våra bestånd och hur dom fungerar.
                    Det som vi vet är att förbudet mot drivgarn och krokar samt minskade kvoter gör att vi har ett mindre uttag. Många sportfiskare kör C&R, begränsningar har införts på att fånga vild lax på trolling.

                    Totalt sett har vi en bra början till ett mer hållbart fiske. För att nå hela vägen anser jag att vi behöver mer kunskap. Vad beror laxdöden i Hanöbukten på? Hur mycket lax och öring stiger upp i våra vattendrag, hur lyckas leken under olika säsonger....hur påverkar de odlade fiskarna beståndet, hybridernas ställning i stammen etc. etc.
                    Vi har en enorm kunskapsbrist, så besluten som fattas är ju rena gissningar........det borde vi som intresserar oss för framtidens fiske skjuta in oss på, inte peka finger åt andra som också delar intresse för starka bestånd i framtiden.
                    Senast ändrad av sparetime; 2014-03-30, 15:19.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Zabel85, 2023-09-30, 16:51
                    0 svar
                    109 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zabel85
                    av Zabel85
                     
                    Arbetar...
                    X