Fiske i Nömmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Nömmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Nömmen

    Hej alla.
    Någon av er som har erfarenhet av att fiska i Nömmen?
    Jag tar gärna emot lite tips på fiskeplatser, betestips, färgval på beten, farliga outmärkta grund och lite annat som kan vara av värde.
    Vi är ett gäng som helgen innan nationaldagen ska fiska nere i Nömmen och vi kommer att återutsätta all fisk vi fångar.

  • #2
    Om det är den här sjön du menar så har någon lodat lite i sjön i alla fall.

    C-MAP Genesis - Social Map (genesismaps.com)

    Kommentera


    • #3
      Vad tänkte ni fiska efter? Det spelar ju rätt stor roll både för beten och ställen.

      Det är som du ser på kartan som xerup länkade till väldigt kuperad botten i sjön och jag tror få grund är utmärkta.

      Trollar mest gös i sydöstra delen.

      Scatter rap, nisse och karikko kör vi oftast med. Vilka beten och färger som gäller är olika från dag tiĺl dag. Men blåvit och orangebrun är nog de färger som oftast ger iallafall nåt hugg för oss.

      Mete fungerar också bra.

      Hoppas få lite mer tid att rikta fisket mot andra arter nästa säsong.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar och tips.
        Primärt är det gösen vi är ute efter, men även större abborrar och gäddor är ju, givetvis, intressant.
        Sen såg jag att det ska finnas en stam med öringar i sjön också, det hade ju ändå varit lite kul att kroka någon, men att rikta fisket mot öringen lär ju vara rätt meningslöst.
        Stod också något om en regnbågsodling i sjön, finns den kvar och finns det några "rymmare" ute i sjön. Isf kanske det är läge att testa regnbågsfärgade drag?

        Kommentera


        • #5
          Finns fina abborrar i sjön har jag hört. Men har inte fått några själv.

          Öringstammen är nog inte stor. Så riktat fiske lär bli långtråkigt.

          Det finns en regnbågskasse och det finns lite regnbåge i sjön. Vid 2 tillfällen såg jag regnbåge förra sommaren. Hade en som följde en jigg fram till båtkanten och en som hoppade ett par meter från båten.

          Kassen gick sönder för ca 15 år sedan. Då var det visst så att man fick ungefär lika många abborrar som regnbågar när man åkte ut och fiskade abbore.

          Om ni ska meta gös kan jag redan nu varna för kamikaze måsarna runt sjön. De är helt otroliga på att se när man vevar in. Då kommer dom och cirkulerar över båten och väntar på att man ska kasta ut så dom kan ta mörten innan den hinner sjunka ner.

          Kommentera


          • #6
            Jag är oerhört tacksam för dina svwr...
            Ok, hur många år/gånger har du varit ute på Nömmen och fiskat, har du båt i sjön?
            Det låter ju spännande med de stora abborrarna, får se om vi kan hitta och locka upp några.
            När det gäller regnbågarna så kanske man ska plocka med sig en bombarda och några torrflugor och iaf testa lyckan.
            Låter som att dom där måsarna har lärt sig hur man ska göra och utgår därför ifrån att det är många som metar med mört som bete, gäller bara att hitta mörtarna då...

            Kommentera


            • #7
              Alltid trevligt att få lite info om ett nytt vatten.

              Har faktiskt bara fiskat där aktivt 2 säsonger. Ca 10-15 turer per säsong. Några strö turer innan dess.

              Har båt på trailer.

              Kom på att vi faktiskt fått nån kilos abborre när vi metat gös.

              Har tänkt att man kanske borde göra nån riktad satsning på regnbåge nån kväll.

              Blev varnad för måsarna men fick ändå en chock av hur orädda, smarta och fräcka dom är. Aldrig varit med om det i andra vatten.

              Kommentera


              • #8
                Återigen tack för tipsen.
                Vi ska passa oss för dom där otäcka måsarna och kanske tackla med lite mindre betesfiskar för att kunna locka till oss abborrarna också.
                Tack så länge och om det är någon annan som har nån info så tar vi gärna emot den.

                Kommentera


                • #9
                  Någon som har några bra ställen att jigga gös att dela med sig av? Har fiskat en del runt pallarpaviken utan större framgång, och vet inte vart jag ska försöka härnäst.

                  Kommentera


                  • #10
                    Djupen norr och öster om Stora Björkö var de ställen som levererade både flest och störst gös för oss.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Harkl, 2011-06-01, 14:23
                    96 svar
                    10 213 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Mikkel, 2021-08-12, 18:36
                    24 svar
                    1 377 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Peter Ebbers, 2023-01-29, 09:47
                    9 svar
                    391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter Ebbers  
                    Startad av ovlof, 2023-08-21, 11:51
                    3 svar
                    322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Zulan333, 2023-09-04, 12:46
                    11 svar
                    556 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fr
                    av fr
                     
                    Arbetar...
                    X