Gäddsaxar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsaxar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddsaxar

Måste bara passa på att fråga vad det finns för regler att fiska med Gäddsax, vet att det var totalförbjudet förut, men har hört att det är lovligt om man håller sakerna under uppsikt, någon som vet?

Detta är ett sportfiskeforum. Sportfiske som namnet antyder innebär att det ska finnas en chans för fisken att ta sig fri och där man ska utsätta den för minsta möjliga lidande. Saxar står för motsatsen, så regler för sådana sattyg får du nog söka på annat håll.
    sigpic

Kommentera

han kanske bara var nyfiken på reglerna...precis som jag. och inte har en tanke på att utöva skiten själv?
      -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
        han kanske bara var nyfiken på reglerna...precis som jag. och inte har en tanke på att utöva skiten själv?
        Nej, så må ju vara fallet... men då är det ju bättre att söka kunskapen där du har störst möjlighet att finna svaret. Det saknas ju inte information om du har en bredbandslina på din burk.
        sigpic

Kommentera

Vet inte riktigt om Sportfiske står för att fisken skall ha en sportslig chans att ta sig loss, det står nog mer för att fiskaren använder sportsliga metoder. Men enligt diverse tidigare trådar så är ju temat "sportsliga metoder" ett ganska vitt begrepp idag som även omfattar vissa fasta fiskeredskap.

Men saxar är ju inget direkt vackert sätt att fiska på, finns ju ingen möjlighet att släppa tillbaka någon fisk men det är ju sällan meningen om man nu fiskar med sax. Största problemet där är väl att fisken kan slita sig fri om man inte övervakar dem hela tiden. Den fisken som sliter sig fri mår nog inte så bra kan man misstänka.

Regelmässigt så vet jag faktiskt inte vad som egentligen gäller, har också hört att det skall ha varit förbjudet tidigare men gäddsaxar har ju sålts ganska flitigt både här och där.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

har du eget vatten som du förfogar fiske rätt på så får du nyttja sax
            JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
            <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
              Vet inte riktigt om Sportfiske står för att fisken skall ha en sportslig chans att ta sig loss, det står nog mer för att fiskaren använder sportsliga metoder. Men enligt diverse tidigare trådar så är ju temat "sportsliga metoder" ett ganska vitt begrepp idag som även omfattar vissa fasta fiskeredskap.

Men saxar är ju inget direkt vackert sätt att fiska på, finns ju ingen möjlighet att släppa tillbaka någon fisk men det är ju sällan meningen om man nu fiskar med sax. Största problemet där är väl att fisken kan slita sig fri om man inte övervakar dem hela tiden. Den fisken som sliter sig fri mår nog inte så bra kan man misstänka.

Regelmässigt så vet jag faktiskt inte vad som egentligen gäller, har också hört att det skall ha varit förbjudet tidigare men gäddsaxar har ju sålts ganska flitigt både här och där.
              Vad sportfiske innebär och vad det står för kan säkert dryftas om en bra stund men i vilket fall som helst så tror jag att de flesta kan skriva under på, att en sax som med en enorm kraft slår igen kring käften på en fisk knappast kan vara sportsligt ens i ordets allmänna och vidaste begrepp. Att vara sportslig innebär, bland mycket annat, att visa respekt för det det som du utövar och de som är involverade i den aktivitet som du deltar i. Det är knappast att visa respekt om aktiviteten innebär medetida, lömskt riggade metoder som skapar ett stort och onödigt lidande för de som är inblandade.
              Rätta mig om jag har fel.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                Nej, så må ju vara fallet... men då är det ju bättre att söka kunskapen där du har störst möjlighet att finna svaret. Det saknas ju inte information om du har en bredbandslina på din burk.
                nej man kan tex fråga på div forum. och man kanske frågar i det man är mest aktiv.
                -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Jag skulle också vilja veta vad som gäller så det vore väldigt vänligt ifall nån som vet kan informera om det här?

Och finns det källhänvisning så skulle det vara ännu bättre.

OT:
                  letsgofishingtoday:
                  Om det är sportfiske eller ej är irrelevant, det handlar om fiskeregler och det är alltid bra att kunna t.ex om man ser någon som fiskar med sax så är det lite svårt att ifrågasätta om man inte vet vad det är för regler som gäller.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                    Detta är ett sportfiskeforum. Sportfiske som namnet antyder innebär att det ska finnas en chans för fisken att ta sig fri och där man ska utsätta den för minsta möjliga lidande. Saxar står för motsatsen, så regler för sådana sattyg får du nog söka på annat håll.
                    Så en som bara fiskar för att komma ut i naturen samt en som fiskar för att fördriva tiden eller en som fiskar för att han/hon tycker att det är roligt eller en som fiskar för att hämta hem en fisk till middagsbordet har inte här att göra?

Har du bestämt att det bara får ställas frågor om sportfiske här eller? För om man kollar på forumets adress så heter den faktiskt "fiskesnack" och inte "sprortfiskesnack" eller så kanske du bara jagar inlägg så att folk ska tro att du är häftig för att du har skrivit många inlägg?

Är också intresserad av vad som gäller med saxar då jag har några i den ort som jag växte upp i som använder detta flitigt.
                    Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Fock_it, 2018-09-18, 08:00
                    5 svar
                    1 062 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Arbetar...
                    X