Gäddsaxar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsaxar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
    Så en som bara fiskar för att komma ut i naturen samt en som fiskar för att fördriva tiden eller en som fiskar för att han/hon tycker att det är roligt eller en som fiskar för att hämta hem en fisk till middagsbordet har inte här att göra?

Har du bestämt att det bara får ställas frågor om sportfiske här eller? För om man kollar på forumets adress så heter den faktiskt "fiskesnack" och inte "sprortfiskesnack" eller så kanske du bara jagar inlägg så att folk ska tro att du är häftig för att du har skrivit många inlägg?

Är också intresserad av vad som gäller med saxar då jag har några i den ort som jag växte upp i som använder detta flitigt.
    Om du är ute efter att provocera med detta inlägget så är det lugnt och får stå för dig. Men har du varit på första sidan här på forumet och läst kategorierna för inlägg? Om du nu har varit det och inte förstått vad denna sajt handlar om så, vet jag inte riktigt vad man ska säga om din slutledningsförmåga.
    Sen så är det samtidigt bra att man söker information om saker och ting här i världen. Det enda jag menade med mitt inlägg om än med dålig attityd och fel sätt, är att då är det en stor fördel att söka kunskapen där chansen är som störst att få ett svar. Men så här i efterhand så inser jag att jag skulle naturligtvis inte svarat överhuvudtaget på detta inlägg. Men man lär så länge man lever.
    Så till darkshark jag ber om ursäkt och önskar er andra lycka till med att nån kan svara på reglerna för gäddsaxar här på forumet.
    sigpic

Kommentera

gäddsaxar

Jag vet vad allt som har med fiske och sportfiske att göra betyder, men man söker man efter information när det kommer till fiske, så BÖR väl ett av ställerna vara här tycker jag..
      jag ville bata veta om det var någon som viste något om regler när det kommer till fiske med sax.

Men jag ber om ursäckt till er som misstolkade min fråga, men kan även hålla med er att sax fiske inte är om man nu kan säga humant fiske, men då borde även långrev och nät-fiske inkluderas i det, för där har ju inte fisken heller någon chans?

Kommentera

Ursprungligen postat av darkshark Visa inlägg
        Jag vet vad allt som har med fiske och sportfiske att göra betyder, men man söker man efter information när det kommer till fiske, så BÖR väl ett av ställerna vara här tycker jag..
        jag ville bata veta om det var någon som viste något om regler när det kommer till fiske med sax.

Men jag ber om ursäckt till er som misstolkade min fråga, men kan även hålla med er att sax fiske inte är om man nu kan säga humant fiske, men då borde även långrev och nät-fiske inkluderas i det, för där har ju inte fisken heller någon chans?
        Tjena Darkshark!
        Hoppas vi kan lägga grollet i tråden bakom oss och ber om ursäkt för min dåliga attityd i mitt svar till dig.
        Det jag vet som gäller saxar är att de är förbjudna att fiska med i nästan alla vatten med ett undantag. Om du äger vatten, sk enskilt vatten så får du använda sax. Detta tycker jag är mycket olyckligt och det hade varit bättre om vi fått ett totalt stopp för användandet gäddsaxar i det här landet. Men Sverige är ett kalle anka land när det kommer till fiskepolitik i många stycken.
        Sen har du rätt i att garn, rev osv inte heller är speciellt humant fiske. Men dessa metoder utnyttjas av fiskare som kallar sig husbehovsfiskare, vad det nu står för. En relik som lever kvar i ett land där knappast människor svälter eller behöver frysboxen full med fisk för att överleva.
        Jag sysslar med sportfiske. dvs med spö i hand för att jag gillar spänningen och utmaningen. Om jag inte får någon fisk eller bestämmer mig att släppa tillbaka dem, så kvittar det mig lika. Det finns alltid falukorv eller nått annat på väg hem hos ica.
        Jag tror vi måste förändra vårt sätt att se på fiske i framtiden. Resurserna krymper över världen såväl som i vårt land för varje decennium som går.
        Kanske vi måste sluta fiska överhuvudtaget för att skydda det lilla som kommer finna kvar. Det vore mycket tråkigt om mina barnbarn och deras barn aldrig får uppleva tjusningen med att fiska.
        Och även om falukorv är gott så kan det ju bli lite tjatigt i längden.
        sigpic

Kommentera

Gäddsaxar

Helt klart att vi kan lägga det bako oss , håller helt och hållet med dig, måste man införa ett totalt fiskestopp för att bevara fisken så är jag hellt med på det, har själv hållt på med spö-fiske under många år och har sett hur fisken ( gädda och abbore) som jag har fiskat mest har sakta med säkert blivit allt mer sällsynt...mins när jag och min far var ute och metade när jag var liten, det fanns alltid abbore, metade till och med nere vid båt bryggan, men nu mer så blir man näst intill chockad om man får så mycket som en liten spigg på kroken.
          Håller själv på att predika för en kompis som drar upp varända gädda han får oavsätt storlek, försöker förklara för honom att han bara sabbar för sig själv, men jag som även är dykare ser allt färre och färre fisk och även hur botten i kalmarsund ser ut.
          Hoppas nu att isarna försvinner så att vi kan ut och dra våra rekord gäddor

Kommentera

Ursprungligen postat av darkshark Visa inlägg
            Helt klart att vi kan lägga det bako oss , håller helt och hållet med dig, måste man införa ett totalt fiskestopp för att bevara fisken så är jag hellt med på det, har själv hållt på med spö-fiske under många år och har sett hur fisken ( gädda och abbore) som jag har fiskat mest har sakta med säkert blivit allt mer sällsynt...mins när jag och min far var ute och metade när jag var liten, det fanns alltid abbore, metade till och med nere vid båt bryggan, men nu mer så blir man näst intill chockad om man får så mycket som en liten spigg på kroken.
            Håller själv på att predika för en kompis som drar upp varända gädda han får oavsätt storlek, försöker förklara för honom att han bara sabbar för sig själv, men jag som även är dykare ser allt färre och färre fisk och även hur botten i kalmarsund ser ut.
            Hoppas nu att isarna försvinner så att vi kan ut och dra våra rekord gäddor
            Ja, det ska bli skönt när man ser fritt vatten igen. Lycka till med storgäddorna!!
            sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Fock_it, 2018-09-18, 08:00
            5 svar
            1 062 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cosmoz 08  
            Arbetar...
            X