Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Vattnet i kanalen är salt. Alla fiskedrag måste sköljas av ordentligt efter varje tur, annars rostar de som fan. Så nog är vattnet salt.

    Det är riktigt sjysst fiske nu efter abborre. Jag bommar sällan om jag fiskar i 10 minuter. Och det gör jag inte för att jag är duktig abborrfiskare utan för att abborren är på hugget.
    Testa mitt i stan mellan södertull och amiralsbron. Fiska där en timme så ska du få se. Om du bommar då, fiska akvariefisk med håv istället.
    Kanske att överdriva lite, men tycker nog att det är så pass lätt att få fisk.

    Kommentera


    • #42
      Angående salthalten så tror jag att den varierar beroende på hur mkt havsvatten som pressats in genom myningen, stark nordlig, västlig vind tror jag pressar in saltare vatten är östlig och sydlig. Strömmen för sedan med sig det salta vattnet runt i kanalen, och platserna där det är bäst borrefiske för tillfället är där jag tror det är "sötast" vatten för tillfället. Sen borde det skikta sig eftersom salt och sötvatten har olika densitet och beter sig olika, detta är även beroende av vattentemperaturen. En anledning till att abborren kommer in i kanalen är ju just att den inte pallar med den salthalt som finns i sundet, inte på vintern när vattnet är kallt. Precis samma fenomen som exempelvis i sege, lödde och saxån.
      KNÆK OG BRÆK

      http://trosansfiske.blogspot.se/

      Kommentera


      • #43
        Vattnet i havet är väl saltare på sommaren?

        Men klart är det att salthalten varierar i kanalen. Eftersom kanalen är delvis en dagvattenavrinningskanal (långt ord).

        Kommentera


        • #44
          vet inte om det är saltare på sommaren, men många fiskar som hö och borre pallar inte kombinationen saltvatten och låg vattentemp så bra.
          KNÆK OG BRÆK

          http://trosansfiske.blogspot.se/

          Kommentera


          • #45
            I morse tog jag en liten rackare på 46 cm som vägde nästan 1,5 kg.

            Kommentera


            • #46
              vad lurade du den praktfisken att hugga med?
              Det är dagens härliga sanning!

              Kommentera


              • #47
                Jag skulle tippa på svart jigg, men jag har ju i och för sig sett fotot av fisken så det är fusk
                KNÆK OG BRÆK

                http://trosansfiske.blogspot.se/

                Kommentera


                • #48
                  Lägger du upp bilden snart?

                  Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                  I morse tog jag en liten rackare på 46 cm som vägde nästan 1,5 kg.
                  Tjena, gott fiske nu när jag flyttat tillbaka till Helsingborg. Så jävla typiskt!

                  Förresten är det dig jag träffade när jag envisades att bottenmeta med majs?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Förresten är det dig jag träffade när jag envisades att bottenmeta med majs?
                    Tror inte det.

                    Mörkgrön jigg med ett 10 grams neongrönt huvud. Har satt så många jiggar på bottnen så man tar vad man har. Idag var det löning så i nästa vecka blir det till att fylla på jigglådan.

                    Är aborrarna där hela vintern? Någon som vet. De går inte i ide i alla fall, det vet jag.

                    Ska lägga upp extremt dåliga mobilbilder på abborren. Årets sämsta bilder. Kul när man är fotograf och allt. Jaja, det bjuder jag på.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                      Tror inte det.

                      Mörkgrön jigg med ett 10 grams neongrönt huvud. Har satt så många jiggar på bottnen så man tar vad man har. Idag var det löning så i nästa vecka blir det till att fylla på jigglådan.

                      Är aborrarna där hela vintern? Någon som vet. De går inte i ide i alla fall, det vet jag.

                      Ska lägga upp extremt dåliga mobilbilder på abborren. Årets sämsta bilder. Kul när man är fotograf och allt. Jaja, det bjuder jag på.
                      har sett bilden på abboren. Men vilket djup är den tagen och vad är medeldjupet i kanalen ? .....fryser kanalen på vintern ??

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 889 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      191 052 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 100 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      588 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av Donatorn, 2023-06-28, 20:58
                      7 svar
                      492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Donatorn  
                      Arbetar...
                      X