Mina landrapporter från innerstaden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina landrapporter från innerstaden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En mycket rolig tråd och trevlig läsning. Bor själv inte i huvudstaden men man får tips och ideer om man skulle vara i närheten.

När det gäller gälgreppet så är det bara att läsa på och sedan prova när man får en gädda på kroken. Det är inte så svårt. Tog ett av mina första gälgrepp (dock från håv) för någon månad sedan när jag fick en fin gädda på jigg i Svartån. Finns en länk till ett youtube klipp i Region Östergötland under Svartåns gäddor tråden.

Skitfiske!

Kommentera

Vad gäller gälgreppet så vill jag föreslå att man börjar med att lära sig hantera en död gädda. Vill man inte själv få en gäddas liv på sitt samvete så finns sådana att köpa. Hur som helst så är det betydligt lugnare och säkrare att bekanta sig med gäddans anatomi när den garanterat inte börjar att sprattla och åbäka sig medan man håller på.

Kommentera

ehnvis, ja en håv skulle man ju ha, det var en bra idé. Kanske borde skaffa!!

lausvik, ja jo, helt sant... Men vettefan om jag skaffar en död gädda för det Iofs god idé.

Är själva tanken att man inte ska komma åt gälarna, utan typ bara hålla i "käken"?

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
          lausvik, ja jo, helt sant... Men vettefan om jag skaffar en död gädda för det Iofs god idé.

Är själva tanken att man inte ska komma åt gälarna, utan typ bara hålla i "käken"?
          Tja, då återstår bara att köra trial&error på levande fiskar. Hur som helst så är det vissa färdigheter man inte kan tillägna sig enbart genom att söka information på internet utan man måste ghelt enkelt lära sig dem handgripligen (och ibland kan det göra duktigt ont...).

Kommentera

Mja, intressant det här. Tycker det känns bättre att köra med t.ex en stor, grov och trubbig krok. Åsikt?

Kommentera

Bara att börja träna med handskar på, självförtroendet ökar för varje fisk till slut behöver du inte handskarna längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
                Mja, intressant det här. Tycker det känns bättre att köra med t.ex en stor, grov och trubbig krok. Åsikt?
                Nackdelen med en huggkrok är om man sätter den fel & runt en gälbåge , då kan man slita sönder gälbågarna & fisken förblöder .
                Försöker alltid köra gälgreppet , men innan man blir trygg i att göra det kan man använda en bogagrip som hjälp .

Kommentera

Okej, jag tror jag förstår... Blir väl att öva på greppet med hanskar då

Hur som helst... Var ute en sväng idag på förmiddagen. Drog ut strax efter nio och möttes av ett dimmigt väder utan speciellt mkt blåst.

Jag är helt inne på lufttryck nu. Det är väldigt kul och jag har lärt mig en hel del. Man kan inte säga att det direkt finns en tydlig gräns för vad som är lågtryck och vad som är högtryck, men tydligen ska 1013hPa vara ett riktmärke. Idag rapporterat www.rl.se att det är 1006hPa i mitt område vilket ju tyder på ett halvdant lågtryck, eller nästan normalt lufttryck.

Abborrarna är ju som sagt känsliga för detta; Är det lågtryck så simmar dom ner på djupare vatten och blir aningen passiva. Detta borde inte vara ett jätteproblem idag.

Jag drog Reimers-rundan idag. Efter bara några få kast får jag hem den första abborren på 250gr:

Så otroligt förberedd denna gången Vågen snappad i vid sidan av byxorna, bara ta loss, väga, och sen tillbaka Det är viktigt för mig att väga och fota. Tycker det är kul och jag lär mig en hel del av det.

Kul. Första fisken tidigt. Denna tog långt ut. Precis så som jag vill ha det

Vidare till nästa stället, där jag fick förra gäddan. Det var inte jättemycket som hände där, men det var otroligt förbaskat fint väder nu. Jag drog upp, kontrollerade jiggen, laddade för nytt kast, men hejdade mig för vyn jag tittade upp mot var så vacker. Vilken stad vi bor i! Jag fick besök av ett par göteborgare som fiskat mycket i vattnena. Dom önskade mig skitfiske och trevlig dag

Sen gick jag vidare längst ut på Reimers. Aldrig testat det stället förrens nu. Gjorde några kast och fick denna:

Finns så mycket grenar och skit i dessa vatten asså Tappade två riggar denna gången!

Men sen kommer ännu en trevlig västkustare med barnvagn och snacka. Han hade också ställt sig och kastat några gånger och fiskade som jag förstod det mest i skärgården. Vi snackade lite medans jag drog ett kast. Ingen fisk. Men väl på Andra kastet så får jag faktiskt napp mitt framför ögonen på oss. Det var väldigt kul! Vi gissade på "inte mer än 300gr" (hehe) och den rackaren vägde 270gr! Väldigt kul!

Det är inte så ofta som jag får två fina fiskar per tur på det här viset. Och dom kommer precis så som jag vill ha dom:
                  Nafsar...
                  Nafsar lite till...
                  Hugger...
                  Lång ut...
                  Så man får jobba in dom lite

Bra fiskedag idag!

Jag har bott i Stockholm i snart tio år... Jag ger alltid staden chans på chans... Nånstans måste dom kunna göra bra kebab. Men kära nån, detta är inte en kebabRULLE Och det var med potatismos också. Uj uj uj. Vart är världen på väg! haha

Kommentera

Tjena, jag fiskar också mycket i samma krokar som du när abstinensen blir för stor och tiden inte räcker till för ambitiösare turer, fast oftast på Gröndalssidan. Det brukar vanligen resultera i något eller några napp och minst ett gäng förlorade drag. Jag kan tipsa om båtklubben på andra sidan, mitt emot Reimers, där är det ibland bra abborrfiske och dessutom har jag där sett en ölgubbe få en tvåkilosgös på en blank utösked mitt på eftermiddagen. Andra fiskar jag minns från krokarna: En fyrakilos gädda som jag fick när jag stod på en 1,5 meter hög brygga (krångligt och dumt); En ål som några killar fick på bottenmete bredvid Essingebron (jag var slumpvittne och blev så upphetsad att jag kanske inte var helt diplomatisk när jag förklarade att den måste tillbaka); en enorm abborre i en konsumkasse i Vinterviken - uppskattar den till minst 1,5 kg - och slutligen abborren på bilden nedan, som en kompis drog upp mitt under en bad- och grillkväll förra sommaren ett hundratal meter till höger om platsen där du står med abborren ovan på Reimers. Ursäkta dålig bild. Vi vägde den inte. Click image for larger version

Name:	abbis.jpg
Views:	1
Size:	41,3 KB
ID:	1775595
                    Det är fantastiskt att bo så nära stan och ändå ha så nära till hyfsat fiske. En sak som jag dock inte fattar det är varför det inte finns nån roddbåtsuthyrning i den här delen av Mälaren.

Kommentera

Tog en tur runt Reimers, Långholmen och Smedsudden idag utan framgång. Mötte en annan fiskare som inte heller haft någon lycka.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                      1 svar
                      423 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                      3 svar
                      492 visningar