Tänkte bara höra behövs det fiskekort i norrtäljeviken för att fiska med spinnspö? Vet att det behövs i insjöarna runtom här men visst behövs det inte för viken väl? Min andra fråga är finns det någon regel på hur nära strandtomterna man får fiska?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskekort i norrtäljeviken?
Collapse
X
-
Då var det som jag trodde. Fiskar från båt och blev väldigt fundersam igår när jag var ute och fiska, la mig kanske ca 20m utanför vassrugg som kanske var 30m lång och snett upp i backen kanske 75-100m upp låg det ett hus. Direkt när jag stannar för att ta några kast kommer en kvinna och man ut och börjar fotografera. Tyckte jag låg på ett bra avstånd för att inte störra och har aldrig hört att det skulle finnas någon regel på hur nära man får fiska det hör väl bara till sunt förnuft hur nära man kan ligga och fiska.Ursprungligen postat av EliasRR Visa inläggDet är fritt handredskapsfiske i norrtäljeviken.
Regler ang. strandtomter vet jag ej, men fiskar du från land kan jag tipsa om Kvisthamraviken
Kommentera
-
Att fiska där du var låter helt OK och helt i linje med allemansrätten. Det hade varit en annan femma om du stod på deras brygga och fiskade.Ursprungligen postat av HansHasse Visa inläggDå var det som jag trodde. Fiskar från båt och blev väldigt fundersam igår när jag var ute och fiska, la mig kanske ca 20m utanför vassrugg som kanske var 30m lång och snett upp i backen kanske 75-100m upp låg det ett hus. Direkt när jag stannar för att ta några kast kommer en kvinna och man ut och börjar fotografera. Tyckte jag låg på ett bra avstånd för att inte störra och har aldrig hört att det skulle finnas någon regel på hur nära man får fiska det hör väl bara till sunt förnuft hur nära man kan ligga och fiska.Gråt inte...
båten ligger i vassen still
full med gäddor och braxar
full med ålar och laxar
(Alice Tegnér)
Kommentera
-
Exakt och då förstår jag om folk skulle bli griniga. Blir bara så sjukt irriterad av att folk tror dom äger vattnet.Ursprungligen postat av Gössermann Visa inläggAtt fiska där du var låter helt OK och helt i linje med allemansrätten. Det hade varit en annan femma om du stod på deras brygga och fiskade.
Kommentera
-
I stort sett alla som har strandtomter hatar strandskyddet och det rörliga friluftslivet. Det är tur att vi har strängare vapenlagar än de har i USA. Nästa gång de tar upp kameran föeslår jag att du reser dig upp och pinkar över relingen...Ursprungligen postat av HansHasse Visa inläggDå var det som jag trodde. Fiskar från båt och blev väldigt fundersam igår när jag var ute och fiska, la mig kanske ca 20m utanför vassrugg som kanske var 30m lång och snett upp i backen kanske 75-100m upp låg det ett hus. Direkt när jag stannar för att ta några kast kommer en kvinna och man ut och börjar fotografera. Tyckte jag låg på ett bra avstånd för att inte störra och har aldrig hört att det skulle finnas någon regel på hur nära man får fiska det hör väl bara till sunt förnuft hur nära man kan ligga och fiska.
Kommentera
-
Ja det är tur de! Tänkte faktiskt åka till samma plats imorgon och se om det blir samma sak. För några år sen fiskade vi vid en grynna som låg kanske 30m från en ö där en gubbe bodde, helt plötsligt kommer han ut helt naken och simmar ut o ställer sig mitt på grynnanUrsprungligen postat av lausvik Visa inläggI stort sett alla som har strandtomter hatar strandskyddet och det rörliga friluftslivet. Det är tur att vi har strängare vapenlagar än de har i USA. Nästa gång de tar upp kameran föeslår jag att du reser dig upp och pinkar över relingen...
Kommentera
-
Den Svenska allemansrätten och tex det fria fisket runt kusterna ör något vi ska värna om. Det finns säkert krafter som verkar för att urholka systemet.
Tyvärr ser man ju inte alltför sällan att vissa element inte kunnat ta det ansvar som förväntas ute i naturen. Deras beteende ger ju vatten på kvarn för de som vill "privatisera" naturen. Båtägare som dundrar omkring i 25 knop inne i vikarna spelandes hög musik. Skräp som lämnas kvar eller kastats överbord med mera. Det sker en hel del inbrott i strandvillorna också som nog skapar en viss "beredskap"beteende hos folk som bor där.
Jag tycker du skall vinka till dom om dom kommer ner och fotograferar dig igen. Säga godmorgon, berömma deras fina hus och vackra tomt, (smicker funkar alltid) och fråga dom om fiske tips. Klagar dom kan du lugnt informera dom om vilka regler som gäller för strandrätten.
/Gustav
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
|
1 svar
423 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg