Äta fisken eller inte från centrala delarna av Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äta fisken eller inte från centrala delarna av Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äta fisken eller inte från centrala delarna av Stockholm

Kan eller bör man äta fisken som fångas i Stockholm stad med omnejd (där det fortfarande är stad), och nu pratar jag då kanske främst mälarens vatten. Finns det några officiella rekommendationer angående detta någonstans och hur ser det ut på gift / föroreningsfronten? Inget "Jag har minnsann ätit i xx år...." . Tycker det är svårt att hitta bra info angående detta. Finns massa miljörapporter etc, men om det är ok som mat...

Kommentera

Jag är personligen inte så kunnig på miljögifter i fisk men vi har ju andra på Sportfiskarna som jobbar mycket med sådant. Det pågår just nu provfisken runt om i Stockholm där fisken skall skickas på analys. Skall luska lite med kollegorna och se vad de säger. Återkommer när jag får svar i frågan.

Generellt är det så att äldre/större fiskar samlar på sig mer gifter/tungmetaller än yngre/mindre fiskar så ta fisk av lagom storlek.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Fick ett svar från en av mina kollegor:

"Vi har en sida med allmänna kostråd med fisk som du kan länka till: http://www.sportfiskarna.se/Fiske/%C...6gifter-i-fisk

Men vad jag vet saknas det helt rekommendationer för hur ofta man kan äta fisk från Stockholms innerstad.

Vi vet att olika delar av Mälaren och Saltsjön har olika mycket gift i bottensedimentet. Vad jag vet har man åtgärdat alla gamla större utsläppskällor och de gamla gifterna kapslas nu långsamt in i bottensedimentet vilket gör att det långsamt blir mindre miljögifter i fisken, bland annat mindre kvicksilver, PCB och DDT. Sen finns det massvis av diffusa utsläppskällor idag som är svåra att åtgärda som trafiken och dagvatten från vägar och industriområden, mm. Sen finns miljögifter som bromerade ämnen mm som vi på senare tid upptäckt har stor miljöpåverkan. Vi har fasat ut även dessa men de är stabila och har lång livslängd i näringskedjan. Sen läcker vattenverken rester av många läkemedel, men det är låga koncentrationer som inte sägs kunna påverka oss. Fiskens beteende kan däremot påverkas av ganska låga koncentrationer.

Här är mer länkar om miljögift i fisk:

Sammanfattningsvis skulle jag säga att man ska använda sunt förnuft: ät inte fisk från Stockholms innerstad varje vecka och ät inga större fiskar. Framförallt inte stora gäddor. Själv äter jag mindre abborrar och gösar på upp till 2-3 kilo. Barn och fertila kvinnor bör inte äta fisken särskilt ofta."
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Tack för mycket bra och konkreta svar. Det uppskattas verkligen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
          1 svar
          447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg skyler
          av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
          3 svar
          525 visningar