Skaffa båt i stockholm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skaffa båt i stockholm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skaffa båt i stockholm?

Jag har börjat titta och fundera lite på att skaffa båt. Än så länge inga seriösa planer, men jag vet med mig själv att om jag väl börjat fundera på något så kommer det till slut bli verklighet. Det som har gjort/gör att mina planer inte är så seriösa än är att det verkar så jäkla komplicerat att skaffa båtplats, samt diverse andra små funderingar. Jag har tänkt mig begagnad båt, en liten styrpulpet med kanske 20-30hp i prisklass 30-50000kr. Det jag undrar över och som jag tänker att ni som läser kan ge tips om är:
    - hur svårt är det att få båtplats i Stockholms-området? Hur gör man?
    - skall man skaffa båtplats eller båt först? Jag har inget garage, ingen uppfart (bor i lgh) att förvara båt på om jag nu skulle köpa en men inte få någon båtplats. Ingen dragkrok på min bil att dra en eventuell trailer på heller...
    - båtplats i Mälaren eller Skärgården? Är fisket i skärgården helt värdelöst som påstås? Är det bättre i Mälaren?
    - underhåll av båt, vad behövs tänkas på...? Dyrt?

Kontakta båtklubbarna i området som du hade tänkt ha båten och fråga om det är möjligt att hyra en bryggplats, och om det inte är möjligt utan att köa i åratal, om det finns platser på torra land som du kan förvara båt och trailer(som kan vara en 30km/h-trailer om du inte behöver eller vill åka runt) på, eller en biltaksbåt på ett par bockar. En biltaksbåt på 3,5 - 4m och en 5-10hk snurra duger bra till diverse fiske.

Kommentera

Tycker absolut du ska ha en plan vart du ska ha båten även på vintern. Ofta går det få tag i en andra handsplats etcetera men jobbigt om du inte lyckas. Brukar lösa sig men kan bli riktigt dyrt. Själv hyr jag en grusplan där båten står på trailer året runt. I år hyrde jag dock plats i skärgården för en säsong då vi var ute mer med familjen. Angående din fråga om skärgården så allt finns det fisk men chansen på en riktigt stor gädda är försvinnande liten. Dock skulle jag inte säga att chansen är mycket större i mälaren heller. Inte lätt med stor fisk i Stockholm överlag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
        Jag har börjat titta och fundera lite på att skaffa båt. Än så länge inga seriösa planer, men jag vet med mig själv att om jag väl börjat fundera på något så kommer det till slut bli verklighet. Det som har gjort/gör att mina planer inte är så seriösa än är att det verkar så jäkla komplicerat att skaffa båtplats, samt diverse andra små funderingar. Jag har tänkt mig begagnad båt, en liten styrpulpet med kanske 20-30hp i prisklass 30-50000kr. Det jag undrar över och som jag tänker att ni som läser kan ge tips om är:
        - hur svårt är det att få båtplats i Stockholms-området? Hur gör man?
        - skall man skaffa båtplats eller båt först? Jag har inget garage, ingen uppfart (bor i lgh) att förvara båt på om jag nu skulle köpa en men inte få någon båtplats. Ingen dragkrok på min bil att dra en eventuell trailer på heller...
        - båtplats i Mälaren eller Skärgården? Är fisket i skärgården helt värdelöst som påstås? Är det bättre i Mälaren?
        - underhåll av båt, vad behövs tänkas på...? Dyrt?
        .................................................. .................................................. .........

Hej Grobian;
        Att köpa en begagnad båt för 30 - 50.000 kronor är inte svårt...
        Att få tag på en egen båtplats i Stockholmsområdet kan ta 10 till 20 år i väntetid...
        Flera båtklubbar har tillhörande inhägnat, låst och larmat område där klubbmedlemmarna kan förvara sina båtar vintertid....
        Fisket i skärgården är inte värdelöst. Det fria handredskapsfisket tillåter fiske med spö i otroligt stora vattenområden. I skärgården liksom i Mälaren gäller det att hitta fisken och fiska med lockande beten...
        Old Firehand
        Leif Engström

Kommentera

I skärgården har du öring men i Mälaren har du istället gös så det beror ju på vad du tänker fiska efter. Gädda och borre finns ju i båda och det är inte enkelt att dra stora i något av vattnen, gädda skulle jag dock hävda har ett bättre snitt i Mälaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            I skärgården har du öring men i Mälaren har du istället gös så det beror ju på vad du tänker fiska efter. Gädda och borre finns ju i båda och det är inte enkelt att dra stora i något av vattnen, gädda skulle jag dock hävda har ett bättre snitt i Mälaren.
            -------------------------------------------------------------------------------

Hej Holden;

Vanlig Insjööring är det inte så ofta någon får i Mälaren. Däremot är det ganska gott om Havsöring på Riddarfjärden mellan november och februari. Ofta är det gott om mindre silverblank Havsöring på 1,0 - 1,8 kilos vikt som hugger utanför Stadshuset...

De som verkligen var proffs på att fånga Havsöring på Riddarfjärden förr var mina gamla fiskekompisar Johan Abelsson .. http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ .., Hasse Backman och Magnus Herou. ...

Go for the Big Trouts!

Old Firehand
            Leif Engström

Kommentera

Skaffa en gummibåt med en mindre motor. Lätt att förflytta och förvara om du bor i lägenhet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
              1 svar
              423 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
              3 svar
              493 visningar