Problem att hitta Gös i mälaren(stockholm)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem att hitta Gös i mälaren(stockholm)!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem att hitta Gös i mälaren(stockholm)!

Hej!

Jag har precis börjat att vertikaljigga efter Gös, fiskar i mälaren (i närheten av stockholm).

Jag behöver lite tips på var jag kan hitta gösen?

Jag var ute i helgen och såg en hel del bågar på ekolodet på vissa ställen mellen 8-12 m(vatten temp 5-6C), men jag blir lite osäker på om det är Gös, det kanske är Abborre jag ser?

Var tror ni att Gösen finns nu?
    Var ska jag leta? Friliggande grynnor? Djupkanter? Eller lite grundare vikar?
    Det är väl ett tag kvar innan Gösen börjar leka?

MVH Robban

Ursprungligen postat av Robban213 Visa inlägg
    Hej!

Jag har precis börjat att vertikaljigga efter Gös, fiskar i mälaren (i närheten av stockholm).

Jag behöver lite tips på var jag kan hitta gösen?

Jag var ute i helgen och såg en hel del bågar på ekolodet på vissa ställen mellen 8-12 m(vatten temp 5-6C), men jag blir lite osäker på om det är Gös, det kanske är Abborre jag ser?

Var tror ni att Gösen finns nu?
    Var ska jag leta? Friliggande grynnor? Djupkanter? Eller lite grundare vikar?
    Det är väl ett tag kvar innan Gösen börjar leka?

MVH Robban
    Hej Robert Bäck;

Som jag skrev en gång i FiskeJournalen: Gösfiske är som att lägga pussel!

Många mindre Göshannar har börjat gå in mot lekgrynnorna redan nu för att vänta in de stora Göshonorna. På ekolodet ser du Göshannarna som mindre bågar i branterna utanför lekgrynnorna. Ser du fyra eller fem bågar intill varandra kan du få dem att hugga ditt bete. Är det bara en eller två bågar (Gösar) får du lite svårare att lura dem till hugg...
    Go for the Big Walleyes!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej Robban

Även jag är nybörjare med vertikalfisket, jag drog min första gös idag.

Hur går det för dig har du fått någon gös i mälaren?

Kommentera

Tjena Hilmer!

Härligt! kul för dig!!

Jag har tyvärr inte fiskat så mycket... har haft fullt upp med annat... så jag har inte fått nån gös än. Men jag ska ut och testa nu i veckan.
        På vilket djup fick du gösen?
        Var fiskar du? mälaren?

Kommentera

Tack för svaret Old Firehand!

Var ute igen i lördags. 2 st gäddor och 3 hårda hugg... men ingen Gös. testade runt grynnor och ner mot lite djupare vatten(ca 10m).
          Nån som har något bra tipps på var jag ska testa nästa gång?? ska ut på onsdag.

Kommentera

Var ute en sväng nyss och testade gös. Jag har aldrig fiskat gös runt bromma förut så jag lade upp taktiken som följande. Gösen är otroligt nyckfull, ibland kan det vara mycket svårt att få den att hugga men gösen är samtidigt väldigt förutsägbar vad det gäller platsvalet. Jag valde min timmes fiske längs en grundare tunga på 5m djup. Tog enbart en ankring på ca 1,5h fiske. Jiggade i ca 45min innan jag fick flera gösar + kontakter under en kort period.

Detta är ett typexempel på hur man lyckas med sitt gösfiske utan att kunna platserna. Välj ett sourceområde och vänta/nöt ut fisken. Det är mycket sällan de "klockrena" ställena inte håller fisk i omgivningen utan ofta handlar det bara om att finna tekniken. Det finns inget fiske där skillnad i presentation spelar så stor roll (tänk på detta...jämnt!).

Kommentera

MastaPike: Hoppas dina tips även gäller från land...

Kommentera

Första gösen jag fick på vertikal fiske var på 5 pannor sen dess är jag såld på det:P även när man fiskar efter gös så smäller gärna gäddan på å det e ju inte helt fel heller, brukar få rätt bra runt öar å sund, runt 18 till 8 meter, får mest bara gädda när jag grundare än så

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompis Visa inlägg
                  Första gösen jag fick på vertikal fiske var på 5 pannor sen dess är jag såld på det:P även när man fiskar efter gös så smäller gärna gäddan på å det e ju inte helt fel heller, brukar få rätt bra runt öar å sund, runt 18 till 8 meter, får mest bara gädda när jag grundare än så
                  Vilka jiggar funkar bra runt sthlm.Gärna färg och storlek.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Matte77, 2004-06-02, 23:07
                  12 svar
                  5 724 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nils.H
                  av Nils.H

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                  3 svar
                  603 visningar