Gäddfiske i Tavelsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske i Tavelsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddfiske i Tavelsjön

    Tavelsjön har jag gett åtskilliga heldagar sen jag först besökte sjön 2011. Har testat lite olika grejer, ankrat spinnfiske och fultrolling med elmotor, vår, sommar och höst. Har använt små beten, mellanstora beten och stora beten, men har själv aldrig lyckats få nån gädda över c:a 4kg. Största jag haft i båten var när en kompis fick en på c:a 4,5 vid trolling över djupt vatten mellan Juviksudden och Storön en dag i augusti. Gäddor över 3kg från Tavelsjön kan jag nog räkna på ena handens fingrar. Nu är det ju en väldigt stor sjö med stora djupvariationer, så även om jag fiskat i många olika delar av sjön på olika djup så har jag såklart inte hunnit fiska av hela sjön. Den som har tips för hur jag får upp nytt personbästa(dvs nån över 7,3kg)ur Tavelsjön får mer än gärna dela med sig av det.

    Sen undrar jag specifikt om nån fått nån lite större gädda vid Tarmgrundet(c:a 500m sydväst om Juviksudden och drygt 500m norr om Granön). Jag har kört en hel del riktat efter Abborre där som ibland kan vara riktigt hett, och ibland fått en hel del mindre gäddor som bifångst vid abborrjakten, men har bara fiskat beten i gäddstorlek sporadiskt där. Kanske Tarmgrundet är stället för större gäddor?

    Har också hört talas om att det ska finnas väldigt många smågäddor och bara några få lite större på grund av att mängden betesfisk i förhållande till antalet gäddor är ofördelaktigt vad gäller att göda upp gäddor. Nån som vet mer om det?
    All you need is Lubb.

  • #2
    Ska ev hyra båt där nästa helg och testa så också intresserad av tips!

    Kommentera


    • #3
      Tar och bumpar denna och frågar om nån lyckats få nån lite redigare(låt säga 7kg+) gädda i Tavelsjön de senaste åren?

      Var det 2011 som det togs en på över 16kg? Har det hänt nåt på storgäddfronten i Tavelsjön sedan dess?
      All you need is Lubb.

      Kommentera


      • #4
        Nu inser jag att det inte riktigt är det du frågar om men Tavelsjö har riktigt bra fiske efter gädda och med tanke på mängden gädda samt konditionen på dem så bör det absolut finnas potential för något större.

        Ett tips annars vore Stöcksjö.

        Fiskade där ett par gånger från land sista året när jag bodde i Umeå (flyttade förra året). Fick en 6 kg och en mängd andra gäddor bara genom att stå och kasta från land. Sjön verkligen kryllade av gädda. Bara man vadade runt i vassen på hösten så simmade gäddor iväg i vartannat steg kändes det som. Gäddan på 6 kg var bara omkring 95 cm (väldigt tjock) så med tanke på det bör det verkligen finnas underlag för stor fisk i sjön.

        Jämför man sjöarna runt Umeå med exempelvis mälaren så är fisket så otroligt mycket bättre i Umeå så fiska på så kommer resultatet snart!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Arbetar...
        X