Hjälp! Får INGEN fisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Får INGEN fisk!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp! Får INGEN fisk!

    Jag måste fråga hur tusan jag ska göra för att få fisk!

    Jag har fiskat i Göta Älv vid Bäckebol. Mete med räkor och majs. Ca 1,5 meter under ytan. Kastat med spinnare, wobbler, jiggar, tailbeten, skeddrag.

    jag har även varit i Bergsjön, Göta Älv vid Tingstadstunneln och Säveån vid Gamlestan.

    Men nada.

    Sen har jag fiskat med makrillhäckla från Hovås småbåtshamn samt med skeddrag mm

    Men får ingenting alls.

    Och jag börjar tröttna på det. Finns det något ”kassaskåpssäkert” ställe i Gbg + metod för nu börjar jag tröttna på timme efter timme dag efter dag utan ens ett litet hugg.

    Tack!

  • #2
    Ursprungligen postat av Shabbo Visa inlägg
    Jag måste fråga hur tusan jag ska göra för att få fisk!

    Jag har fiskat i Göta Älv vid Bäckebol. Mete med räkor och majs. Ca 1,5 meter under ytan. Kastat med spinnare, wobbler, jiggar, tailbeten, skeddrag.

    jag har även varit i Bergsjön, Göta Älv vid Tingstadstunneln och Säveån vid Gamlestan.

    Men nada.

    Sen har jag fiskat med makrillhäckla från Hovås småbåtshamn samt med skeddrag mm

    Men får ingenting alls.

    Och jag börjar tröttna på det. Finns det något ”kassaskåpssäkert” ställe i Gbg + metod för nu börjar jag tröttna på timme efter timme dag efter dag utan ens ett litet hugg.

    Tack!

    Här har du tips på några vattendrag som brukar ge fisk vad jag har läst om. Göta Älv Lilla Edet, Älgöfjorden, Marstarnd o Nordre Älv Kungälv,
    Har du tillgång till båt?
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Hej,

      Tack för tipsen. Har tyvärr inte egen båt så det blir fiske från land. Vad är dina bästa fiskesätt för att få napp från land?

      // S

      Kommentera


      • #4
        Hade det inte varit kasst väder imon hade du kunnat hänga på en sväng runt Nordre Älv, fiska från land ifrån Skarpenord upp till Fars Hatt och fästningen. Brukar alltid gå en del abborre och gädda här och var, fiska med små spinnare 7-10g eller jiggar på 5-8cm så nappar det oftast något.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Shabbo Visa inlägg
          Hej,

          Tack för tipsen. Har tyvärr inte egen båt så det blir fiske från land. Vad är dina bästa fiskesätt för att få napp från land?

          // S
          Varsågod! Man brukar ju alltid få någon fisk även om ni fiskar från land. Fiskar du med mask el. maggot?
          Är du ute efter abborre, gädda, m. m. el. bara fisk i allmänt som mört, m. m.?
          Kastmete så att du kommer ut från land en bit och sedan veva lite mellan varven så att du fiskar av vattnet och se var du kanske får napp.
          Sedan kan jag väl säga att jag har inte någon erfarenhet av att fiska i vattendragen runt Göteborg med omnejd mer än ute till havs från båt.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Finns väl egentligen bara en sak att säga och det är att trägen vinner.

            Ibland är det sådär att man inte ens lyckas fånga liten abborre på mask eller en mört på majs, även om det borde vara så simpelt som det bara kan bli.
            Om du metar och det inte händer någonting alls så skulle jag antingen pröva att sänka betet mycket djupare, ner till botten om du kan alternativt höja det så det är strax under ytan. Händer det fortfarande ingenting efter en stund så byt plats, bara det kan göra stor skillnad. Kolla också så du inte har för kraftiga flöten som inte registrerar napp från småfisk.

            Med spinnfiske så bör du söka dig till något ställe där du har någon form utav struktur eller vegetation, t.ex under en bro eller vid bryggor. Samt vid vassruggar och näckrosbälten och nedfallna träd t.ex. Om det vara fångstgaranti man var ute efter så skulle jag köra med små spinnare och små jiggar precis som du har gjort. Nu är det fruktansvärt varmt igen och vissa fiskar trivs bättre med det (abborre t.ex) medans andra (gäddor) inte alls är särskilt aktiva vissa tidpunkter.

            Men fortsätt bara, tillslut så kommer du fånga fisk. Det finns mer fisk i vattnet än man tror, det är bara hjärnspöken som intalar en något annat.
            Jag har själv försökt fånga en regnbåge i 2 dygn nu igår och förrgår och även om jag såg hur dom var uppe i ytan och tog grejer så ville dom inte ha det jag ville erbjuda. Inte ens mörtarna ville ha min majs förrän sent igår kväll.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Shabbo Visa inlägg
              Jag måste fråga hur tusan jag ska göra för att få fisk!

              Jag har fiskat i Göta Älv vid Bäckebol. Mete med räkor och majs. Ca 1,5 meter under ytan. Kastat med spinnare, wobbler, jiggar, tailbeten, skeddrag.

              jag har även varit i Bergsjön, Göta Älv vid Tingstadstunneln och Säveån vid Gamlestan.

              Men nada.

              Sen har jag fiskat med makrillhäckla från Hovås småbåtshamn samt med skeddrag mm

              Men får ingenting alls.

              Och jag börjar tröttna på det. Finns det något ”kassaskåpssäkert” ställe i Gbg + metod för nu börjar jag tröttna på timme efter timme dag efter dag utan ens ett litet hugg.

              Tack!
              Mkt makrill nu, testa Marstrand.

              Kommentera


              • #8
                Då sitter vi i samma metaforiska båt du och jag, får ingenting heller, var nyss uppe i Sundsvall och fiskade i "säkra vatten" utan att få det minsta hugg, bland annat en fin P&T sjö full med båge, kanske dags att börja be till Njord varje gång man ska ut?

                Kommentera


                • #9
                  Du har ju genom gulakortet en hel del vatten att välja på.
                  Vid fiskekyrkan och stenpiren så har du två bra platser att prova.
                  Hela vallgraven och mölndalsån brurkar ge fisk under sommaren. Kanske i varierande storlek men dom burkar inte vara så svåra att hitta.

                  Sjörna kring vättlefjäll verkar lätta att fiska i utan tillgång till båt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har aldrig fått ett napp i P&T vatten även om jag försökt minst 50 ggr, så nästa gång ska jag fråga om jag får köpa fisken innan dom blir utsatta.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av zakdima, 2023-06-21, 22:35
                    2 svar
                    168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg zakdima
                    av zakdima
                     
                    Startad av Dizzad, 2023-07-16, 07:07
                    2 svar
                    250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maackan
                    av Maackan
                     
                    Startad av elmnas, 2023-07-18, 16:48
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg elmnas
                    av elmnas
                     
                    Startad av elmnas, 2023-09-09, 21:23
                    7 svar
                    441 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av innova, 2024-03-09, 21:37
                    7 svar
                    352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stefan1
                    av stefan1
                     
                    Arbetar...
                    X