Beklagar nertiden för Fiskesnack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beklagar nertiden för Fiskesnack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur går det med felsökning och "reparation" om OS kärna? Verkar som att det spinner på bra nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
      Hur går det med felsökning och "reparation" om OS kärna? Verkar som att det spinner på bra nu.
      Vet faktiskt inte senaste statusen. Killen som hjälper mig med servern är bortrest och kommer hem efter helgen.

Om jag förstått honom rätt så är det ungefär följande som hänt:
      - Servern uppdaterar systemkomponenter med automatik när det finns nya stabila releaser att tillgå
      - Iom strömavbrottet som inträffade i Söndags så blev det en strömdipp innan reserkraften kopplades in vilket gjorde att servern startades om
      - Under omstarten så hände något med kärnan (troligtvis beroende på de automatiska uppdateringarna) och ett felmeddelande dök upp på skärmen. Ett meddelande som man var tvungen att trycka på tangentbordet för att komma förbi.
      - Servern i sig har bara USB-kontakter för tangentbordet och naturligtvis så laddas drivrutinerna för USB efter felmeddelandet vilket gjorde det till ett moment 22. Det gick inte att komma förbi felmeddelandet...
      - På något sätt har min kompis med någon kollegas hjälp kommit förbi felmeddelandet så servern kommit upp igen.
      - Sedan bootade servern tydligen om igen varvid den fastnade på felmeddelandet igen vilket orsakade ett stopp till.
      - Sedan kom dom förbi felmeddelandet igen och där är vi just nu.

Själva grundproblemet är inte löst men min kompis har lovat att försöka hjälpa mig efter helgen. Iom att servern står i en datorhall så har jag ingen fysisk access till den och jag är dessutom ganska kass på den Linuxdisten som servern har. OS:et är valt för att det är snabbt och säkert.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Bergman: Oops. Missade det helt, sorry..

Hur går det med priscentralen.com? Kommer den någonsin se dagens ljus?
        Min blogg

Kommentera

Jadå, även om det går sakta med utvecklingen av Priscentralen så kommer den någon gång. Har gått ner på 4-dagarsvecka på ordinarie jobbet precis så nu vigs en heldag i veckan till Fiskesnack.com & Priscentralen.com. Med start from kommande Fredag.

Innan har det varit svårt att få ordentligt med tid tyvärr.
          Senast ändrad av Bergman; 2009-06-05, 17:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
            Vet faktiskt inte senaste statusen. Killen som hjälper mig med servern är bortrest och kommer hem efter helgen.

Om jag förstått honom rätt så är det ungefär följande som hänt:
            - Servern uppdaterar systemkomponenter med automatik när det finns nya stabila releaser att tillgå
            - Iom strömavbrottet som inträffade i Söndags så blev det en strömdipp innan reserkraften kopplades in vilket gjorde att servern startades om
            - Under omstarten så hände något med kärnan (troligtvis beroende på de automatiska uppdateringarna) och ett felmeddelande dök upp på skärmen. Ett meddelande som man var tvungen att trycka på tangentbordet för att komma förbi.
            - Servern i sig har bara USB-kontakter för tangentbordet och naturligtvis så laddas drivrutinerna för USB efter felmeddelandet vilket gjorde det till ett moment 22. Det gick inte att komma förbi felmeddelandet...
            - På något sätt har min kompis med någon kollegas hjälp kommit förbi felmeddelandet så servern kommit upp igen.
            - Sedan bootade servern tydligen om igen varvid den fastnade på felmeddelandet igen vilket orsakade ett stopp till.
            - Sedan kom dom förbi felmeddelandet igen och där är vi just nu.

Själva grundproblemet är inte löst men min kompis har lovat att försöka hjälpa mig efter helgen. Iom att servern står i en datorhall så har jag ingen fysisk access till den och jag är dessutom ganska kass på den Linuxdisten som servern har. OS:et är valt för att det är snabbt och säkert.
            Tack. Då är jag med. Finns det nog med resurser till att lösa problemet om det skulle bli en ekonomisk fråga?

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
              Tack. Då är jag med. Finns det nog med resurser till att lösa problemet om det skulle bli en ekonomisk fråga?
              Jadå, det löser sig garanterat.

Kommentera

Tyvärr hände samma sak igår, jag skulle optimera minnet (för att försöka snabba upp) för MySQL och puckade jag glömde bort problemet med tangentbordet och bootade om servern. När den sedan skulle upp igen så fastnade den på samma felmeddelande som innan. Som tur var fick jag tag på min kompis som kunde ordna så någon kunde gå ner i serverhallen och trycka bort felmeddelandet. Grundorsaken till felet är inte löst ännu men vi hoppas kunna lösa det permanent framöver. Ska även försöka peta i lite mer minne i servern samt installera ett remotekort så jag kan administrera servern utan att gå ner i hallen som svåråtkomlig.

Och som förra gången så kommer annonsörerna få extra tid tillagd på annonseringstiderna.

Bara så ni vet vad som har hänt och vad som kommer ske.

Kommentera

Glömde promota Facebook-gruppen... om det är något problem med Fiskesnack.com så postar jag information om vad som händer på http://www.facebook.com/group.php?gid=85579555935

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                  101 svar
                  29 936 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Villespinn91  
                  Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                  13 svar
                  1 561 visningar
                  0 gillar