Märker ni någon prestandaskillnad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märker ni någon prestandaskillnad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Märker ni någon prestandaskillnad?

Har försökt optimera minneshanteringen på servern och tänkte höra med er om ni märker någon prestandaskillnad mot tidigare.

Beskriv gärna hur ni upplever Fiskesnack.com (prestandamässigt) nu jämfört med tidigare.

Var gärna uppmärksamma på om "database error" dyker upp kl xx:05 också. Förhoppningsvis gör optimeringarna så att felet försvinner.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    Har försökt optimera minneshanteringen på servern och tänkte höra med er om ni märker någon prestandaskillnad mot tidigare.

Beskriv gärna hur ni upplever Fiskesnack.com (prestandamässigt) nu jämfört med tidigare.

Var gärna uppmärksamma på om "database error" dyker upp kl xx:05 också. Förhoppningsvis gör optimeringarna så att felet försvinner.

Japp, till det bättre!! Jag brukar alltid kika på förstasidan på nya foruminlägg och öppna de i nytt fönster, detta går absolut snabbare nu då det fanns en liten fördröjning innan på något vis.

Kommentera

Felete gjorde att fiskesnack.com låg nere ett X antal timmar. ironiskt nog så gick piratebay också ner då och mitt i all skiten så hade jag en sådan där natt man INTE kunde somna.. 2 av favoriterna nere och fiskelådan redan städad.. life sucks... men men hehe..
      Övrigt verkar det som att sidan laddar lite snabbare än innan, nått som jag irriterade mig på va ett visst "lagg" mellan menytryck och att det sen hände, det blev lite sirapseffekt på det hela. men det funkar bättre nu. Har inte provat göra en sökning genom forumet för det brukar suga till i db ganska rejält. Men jag skulle gissa på att det funkar nog bättre nu.
      ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
      ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
      Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
      Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
      Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
      Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Ursprungligen postat av Lawson Visa inlägg
        Japp, till det bättre!! Jag brukar alltid kika på förstasidan på nya foruminlägg och öppna de i nytt fönster, detta går absolut snabbare nu då det fanns en liten fördröjning innan på något vis.
        Härligt om du märkt skillnad redan. Jag har ju inte modifierat hårdvaran något utan bara finjusterat MySQL-inställningarna. Förhoppningsvis så kommer det rulla bättre och bättre ju mer som cachen fylls upp.

Ursprungligen postat av Tompa79 Visa inlägg
        Felete gjorde att fiskesnack.com låg nere ett X antal timmar. ironiskt nog så gick piratebay också ner då och mitt i all skiten så hade jag en sådan där natt man INTE kunde somna.. 2 av favoriterna nere och fiskelådan redan städad.. life sucks... men men hehe..
        Övrigt verkar det som att sidan laddar lite snabbare än innan, nått som jag irriterade mig på va ett visst "lagg" mellan menytryck och att det sen hände, det blev lite sirapseffekt på det hela. men det funkar bättre nu. Har inte provat göra en sökning genom forumet för det brukar suga till i db ganska rejält. Men jag skulle gissa på att det funkar nog bättre nu.
        Jobbigt det där när man inte kan sova, ibland får jag för mig att svara på en massa mail mitt i natten så folk tror man är crazy med tanke på de udda tiderna.

Ett visst lagg/fördröjning kommer det alltid vara då Fiskesnack.com är ganska "tung" dvs mycket data som ska visas hela tiden. Men alla förbättringar är bra förbättringar.

Förhoppningsvis går det ännu bättre när jag får chans att stoppa i mer minne i burken.

Har ni andra märkt någon skillnad?

Kommentera

Jo det märks skillnad, sidan laddar snabbare nu även om de slumpade bilderna och bannerna i mitten på första sidan är sega men iaf lite mindre sega nu jämfört med förut.

Var rena kaoset igår FS nere och bara skit på TV, då blir det panik

Kan aldrig bli för mycket minne på en server så ös på bara

Kommentera

Jag tycker absolut det känns snabbare! Bra jobbat.

Ang inte sova är fungerar det bra för mig att typ lyssna på musik lr nån ljubok lr nåt på skitlåg volym, nästan så man inte hör.
            När drar vi?

Kommentera

Tycker den flyter bra nu. Det enda jag stör mig på är annonsernas placering som äter alldeles för mycket utrymme i sidled.

Jag vet att man bör ha dem kvar för att de finansierar osv, men när de stör sidans funktion så är det lätt hänt att man som användare plockar bort dem...

Kommentera

Ursprungligen postat av samuel99 Visa inlägg
                Tycker den flyter bra nu. Det enda jag stör mig på är annonsernas placering som äter alldeles för mycket utrymme i sidled.

Jag vet att man bör ha dem kvar för att de finansierar osv, men när de stör sidans funktion så är det lätt hänt att man som användare plockar bort dem...
                Tror att om man skulle vilja förbättra prestandan lite mer så kan man ta bort annonsplats 2 och 3 och bara ha 1 kvar. Alltså den som är "samlingsplatsen" för alla annonser. Jag är dock inget geni på detta men rullandet av plats 2 och 3 tuggar nog lite. Bygg då hellre ut annonsplats 1 med fler slots som kan rulla på i sin egen takt eller skippa en av 2 och 3. Men vad som admin än gör.
                INGA popups tack..
                Sen vet jag inte hur Admin brukar göra med db om ni brukar städa ur den ibland. Uppgradering kan ibland göra lite "kaka-på-kaka" gammal kod som ligger utan funktion efter den ny kommit in. Mer kod, mer laddning även om den används eller inte. Funktioner som inte längre används eller databaser som tidigare utnyttjades men som idag flyttat till andra plats brukar oftast ligga och skräpa i ett hörn. Aldrig fel att kolla över detta.
                ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
                ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
                Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
                Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
                Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD

Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
                Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2

Kommentera

Absolut, det flyter på mycket bättre nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Jo det märks skillnad, sidan laddar snabbare nu även om de slumpade bilderna och bannerna i mitten på första sidan är sega men iaf lite mindre sega nu jämfört med förut.

Var rena kaoset igår FS nere och bara skit på TV, då blir det panik

Kan aldrig bli för mycket minne på en server så ös på bara
                    Det lutar åt 8 eller 16Gb mer ram någon gång i september men måste få tillgång till hallen först. Måste även försökta ta reda på hur många lediga minnesplatser det finns i servern och sedan beställa minnet som är lite special då det är en server det handlar om.

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                    Jag tycker absolut det känns snabbare! Bra jobbat.

Ang inte sova är fungerar det bra för mig att typ lyssna på musik lr nån ljubok lr nåt på skitlåg volym, nästan så man inte hör.
                    Jepp, kör sådan där instrumentell avslappningskiva varje kväll vilket funkat hyggligt men ibland funkar inte det heller när tankarna far runt i 180 i pallet.

Ursprungligen postat av samuel99 Visa inlägg

Bannersarna är det som finansierar sidan så de måste få vara kvar. Men det går säkert att minska filstorleken på en del av dom utan att tappa kvalité. Ska kolla på det framöver. Jag tror dock att den nya versionen av annonseringsprogramvaran är lite snabbare. Kom gärna med feedback!

Ursprungligen postat av Tompa79 Visa inlägg
                    Tror att om man skulle vilja förbättra prestandan lite mer så kan man ta bort annonsplats 2 och 3 och bara ha 1 kvar. Alltså den som är "samlingsplatsen" för alla annonser. Jag är dock inget geni på detta men rullandet av plats 2 och 3 tuggar nog lite. Bygg då hellre ut annonsplats 1 med fler slots som kan rulla på i sin egen takt eller skippa en av 2 och 3. Men vad som admin än gör.
                    INGA popups tack..
                    Sen vet jag inte hur Admin brukar göra med db om ni brukar städa ur den ibland. Uppgradering kan ibland göra lite "kaka-på-kaka" gammal kod som ligger utan funktion efter den ny kommit in. Mer kod, mer laddning även om den används eller inte. Funktioner som inte längre används eller databaser som tidigare utnyttjades men som idag flyttat till andra plats brukar oftast ligga och skräpa i ett hörn. Aldrig fel att kolla över detta.
                    Popups kommer inte hända så länge jag är admin. I promice!

När det gäller databasen så finns det ingen kod i den, bara rådata som man hämtar från annan kod (.php). Har rensat ur några GB data ur databasen idag iom uppgraderingarna men det bör inte göra någon skillnad.

När det gäller annonsplatserna så har jag ju hyrt ut olika platser och de måste jag ha kvar tills perioderna går ut. Har funderat lite på hur man skulle kunna göra om platserna men det är svårt. Annonsörerna har ibland specifika krav som man måste tillmötesgå. Dom måste ha lite att välja mellan då inte alla har samma budget.

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
                    Absolut, det flyter på mycket bättre nu.
                    Grejtans!

Vad säger ni andra? Har ni märkt någon skillnad? Alltid intressant att höra så många åsikter som möjligt då alla har olika förutsättningar med hårdvara, bredband, browsers osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                    94 svar
                    29 196 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Soffan12, 2024-08-10, 18:57
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar