Förslag på hur man kan "vägleda" nya forumanvändare ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på hur man kan "vägleda" nya forumanvändare !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag på hur man kan "vägleda" nya forumanvändare !

Hej
    Vet inte om det bara är jag men jag tycker det kommer in många nya användare här på forumet som postar trådar i fel forumdel och som även inte kan skriva en vettig överskrift !?

Nu var det några år sedan jag reggade mig själv så jag kommer inte ihåg vad/vilken info som framgick när man reggade sig men jag tycker absolut att det måste framgå vad viktigt det är att man postar rätt saker i rätt forumdel samt att överskrifterna ska vara tydliga !
    Även då givetvis sökfunktionen måste förklaras ordentligt.

Ett enkelt frågeformulär (med basic forumvett) att fylla innan man har fullgjort sin registrering kan vara nått kanske?

Eller att man först efter x antal inlägg i forumet kan skapa egna trådar?

Är jag själv ny på ett internetforum så läser/söker jag först den info jag sökte från början, läser allt som verkar vara intressant och sedan om svaren jag vill ha inte framgår då startar man en egen tråd i rätt forumdel och med en väl beskrivande överskrift.

Kom gärna med fler förslag så Bergman inte behöver tänka på detta "enkla problem" också !

/ Henke

Du snuddar mot problemet som Bergman haft omröstning på. Frågan ang. rätt att blockera anonymitetstjänster ? Som Bergman säger så återkommer bannade personer direkt under nytt nick för att fortsätta sitt forumbråkande.

Jag/vi varnar och stänger av folk hela tiden men iom att de flesta som missköter sig använder sig av anonymitetstjänster så återkommer dem ofta under nytt nick.
    Det slog mig när jag regade en gång i tiden att man fick full behörighet och frihet omgående. Ett sätt att ta udden av nyregade bråkstakar vore att ge nya personer väldigt begränsad användning i forumet som du är inne på HenkeW.

Tex. Om man bara kan göra ett inlägg om dagen en tid för att sen öppna för fler. När full behörighet att skriva uppnåtts ges rätt att starta egen tråd max en under viss tid för att med tiden öppna full befogenhet. Detta kan utökas till att gälla vänner, annonser mm mm. En sådan lösning skulle lösa problemet med att bannade personer återkommer under nytt nick då detta inte är av så stort värde. Den seriöse tror jag inte lider av det då man vet värdet av att vara kvar och det skulle ge ett mervärde av att sköta och behålla sitt nick. samt att man som ny får ägna en tid åt att läsa och följa trådarna vilket många gör ändå när man är ny.

Du kanske har nått i dina tankar HenkeW, för Bergman att bygga vidare på ?
    Senast ändrad av Exxet; 2012-01-29, 23:26.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
      Du snuddar mot problemet som Bergman haft omröstning på. Frågan ang. rätt att blockera anonymitetstjänster ? Som Bergman säger så återkommer bannade personer direkt under nytt nick för att fortsätta sitt forumbråkande.

Det slog mig när jag regade en gång i tiden att man fick full behörighet och frihet omgående. Ett sätt att ta udden av nyregade bråkstakar vore att ge nya personer väldigt begränsad användning i forumet som du är inne på HenkeW.

Tex. Om man bara kan göra ett inlägg om dagen en tid för att sen öppna för fler. När full behörighet att skriva uppnåtts ges rätt att starta egen tråd max en under viss tid för att med tiden öppna full befogenhet. Detta kan utökas till att gälla vänner, annonser mm mm. En sådan lösning skulle lösa problemet med att bannade personer återkommer under nytt nick då detta inte är av så stort värde. Den seriöse tror jag inte lider av det då man vet värdet av att vara kvar och det skulle ge ett mervärde av att sköta och behålla sitt nick. samt att man som ny får ägna en tid åt att läsa och följa trådarna vilket många gör ändå när man är ny.

Du kanske har nått i dina tankar HenkeW, för Bergman att bygga vidare på ?
      Jag har dock en känsla av att forumet då kan tappa nya medlemmar då 1 post/dag och ingen egen tråd ger dig ganska lite möjlighet att få hjälp med vissa saker.

Visst sökfunktionen finns men den är allt ifrån pin point på vad man söker på...

Jag tror många som reggar vill ha hjälp snabbt med ett svar och behöva vänta 1 dag för att kunna fråga om man undrar över ett visst svar tror jag skulle irritera nyreggade "ungdomar". Vet nu inte om forumet är direkt inriktat mot en viss fiskare tycker att det passar både nybörjare på forum och personer som kan forum, nya fiskare och erfarna fiskare. Sätter man dock hårda begränsningar så kan forumet kännas lite "Elitistiskt" som att alla inte är riktigt välkommna.

Dock så är jag helt med på att detta system med begränsningar skulle minska antalet "Trolls" på forumet såvida det inte är någon som går rampage å skapar 20 användare över proxy.

Anledningen till att jag är kvar är väl mest för att man ofta får snabba och bra svar, ibland lite luddiga svar men då frågar man vad personen menar och får då ofta en bättre förklaring.

Det henkew är inne på att skapa ett frågeformulär låter bra faktiskt. Antar att Admin skulle kunna skripta in något i registreringen.

T.ex en text om vart man postar vad och sen 3 följd frågor osv.

"Det är viktigt att alla trådar hamnar på rätt plats i forumet för att folk skall kunna hitta det dom söker, t.ex. så skall frågor angående rullar placeras i kategorin "Fiskeutrustning: Rullar" och frågor angående vilken fart och djup man skall trolla på skall placeras under "Fiskesätt: Trolling-Allmänt"

Fråga 1: Vart skall frågor om Rullar läggas in?

Fråga 2: Vart skall frågor angående t.ex. trolling fart läggas in?

Detta är ju bara ett exempel så det krävs nog ett lite mer sofistikerat system än det jag skrev men ni förstår vad jag menar.

Kommentera

Vi kommer alltid ha en viss del nya användare som lägger in trådarna i "fel" sektion.
        Ta en som kommer ny och som undrar över en bra multi rulle som han vill skall funka till både vanligt spinnfiske så väl som till havsfiske. Han har då egentligen TRE olika ställen där han kan placera den:
        Fiskesätt:
        Havsfiske - Utrustning
        Spinn-, haspel- & jerkbaitfiske - Utrustning
        Fiskeutrustning:
        Rullar
        Vill han sedan att den kanske skall funka till lite trolling oxå så blir det ytterligare ett alternativ.

Så det är inte helt lätt för någon som är helt ny att veta vart han skall lägga den för alla är ju mer eller mindre rätt
        Och vart han än placerar den så kommer någon att tycka att han lagt den fel.
        Så personligen tror jag att likväl som nya användare behöver få en "utbildning" i vart saker och ting skall placeras så borde strukturen på forumet förenklas för att underlätta för nya användare.

Men i slutändan så är det ändå upp till samtliga som varit med här lite längre och kan att guida dom rätt.
        På tok för ofta man i olika forum ser folk som skriver "lär dig posta i rätt del om du skall ha svar!!" och vad hjälper det han som är ny? Han vet ju likväl inte vart han skapp skriva liknande frågor framöver. Om man istället ger dom ett svar på deras fråga och samtidigt berättar att den här tråden borde egentligen ligga under sektion x, samtidigt som man meddelar en mod som kan flytta den så lär sig folk allt eftersom.

Vi har ALLA varit nybörjare en gång i tiden och tyvärr verkar en del glömt bort det och ser sig själv som "experter" som aldrig gör något fel och det är ett av de största felen man kan göra i mina ögon.
        Att det sedan finns vissa personer som inte kan/vill/orkar förstå är en annan sak men det är precis likadant i verkliga livet så ser inte varför FS skulle urskilja sig på den punkten även om det vore önskvärt.

Kommentera

Ja tänk den dagen vi alla blir felfria.............
          I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
            Ja tänk den dagen vi alla blir felfria.............
            Nu blev du inte felfri idag Roger...
            Kom gärna med något konstruktivt att tillföra tråden istället!

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Nu blev du inte felfri idag Roger...
              Kom gärna med något konstruktivt att tillföra tråden istället!
              Ber om ursäkt men jag förstår inte vad det stora problemet är? Det kommer aldrig att hända att det inte kommer att bli fel på detta forum.

Kan bara hålla med Testis i hans syn på detta.

Har själv haft åsikter om att man hamnar långt utanför tråden i vissa inlägg på forum t ex om jag funderar över en viss ambassadeur så är jag inte intresserad om vilken färg på linan som är det bästa(OBS exempel). Det kanske är så att det är lättare att acceptera att det blir fel, off topic osv ibland än att vi hela tiden skall försöka rätta till och banna de som gör fel.
              Förhoppningsvis så är de flesta av oss funtade på det viset att vi vill göra rätt och lära oss att bli bättre på det vi sysslar med. Visst så finns det undantag men de brukar inte bli så långlivade som medlemmar.
              Tror vi skall vara rädd om våra unga nykomlingar och inte skrämma de till tystnad som kan vara en risk om det införs att man enligt ditt förslag HenkeW nästan skall börja med ett forums körkort som man först måste avlägga innan man får börja vara aktiv på denna helt underbara fiskesajt.

Jag upplever det inte som något stort problem att det blir lite fel ibland, att man poster i fel forumsdel el skriver en lite luddig rubrik som kanske är lite otydlig.
              Som jag skrev tidigare så de flesta av oss lever och lär av misstagen.
              I näst kast så .....

Kommentera

Tack för ett mycket bra svar Roger !

/ Henke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                100 svar
                30 748 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Fiskefuralles  
                Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                13 svar
                1 571 visningar
                0 gillar