Göra vadarstav själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra vadarstav själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo det fungerar bra!
    Själv använder jag ingen vadarstav (dum som man är) men mina vänner använder det.

Min ena kompis har gjort en sjukt bra sak och det är att han har satt en liten magnet i änden av staven och om han tappar ett drag så fiskar han upp det med sin vadarstav XD
    Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kommentera

Har också använt mig av skidstavar i aluminium, som någon skrev. Klippte väck snöstoppet där nere och knöt fast ett snöre upp vid handtaget (andra sidan av snöret fäster jag då i vadarbältet). Fungerar klockrent.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drutten Visa inlägg
        Jo det fungerar bra!
        Själv använder jag ingen vadarstav (dum som man är) men mina vänner använder det.

Min ena kompis har gjort en sjukt bra sak och det är att han har satt en liten magnet i änden av staven och om han tappar ett drag så fiskar han upp det med sin vadarstav XD
        Jag har satt magneten i handtagsänden istället, sen sitter andra halvan på ryggen på vadarna eller jackan, vips kan jag få staven ur vägen och ändå ha den tillgänglig. Sama trick som en del gör med sin håv.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
          Tack för alla svar!
          Ja, jag kanske skulle börja med kvastskaftsmodellen föst...så får vi se om det blir något älvfiske i framtiden isf får vi la göra om...hur som haver; några ongar släpper vi iaf inte ut i några laxälvar...
          Mickefinn: är det skifferskiva i bordet din gottegris?
          Med kvstskafet kommer du långt. Det som är viktig, är det att du måste ha tyngd på den ena enda.
          Ja det är skifferskiva.

Kommentera

Då får du försöka att förtynga rundstaven en hel del i den nedre änden i så fall? Annars, så har den allt för stor flyt kraft för att det ska vara trevligt att använda den. Och framförallt se till att den tål påfrestningarna den kommer att utsättas för. Bör lackas 3 - 4 ggr med trä båt lack också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-25, 21:12.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Gå ut i skogen och hitta en hassel. Raka och väldigt bra stavämne.

Kommentera

Ek eller Ask annars. Men jag tycker att aluminium ger de bästa egenskaperna totalt sett. Och är mindre bökigt att få till en stav av.

Kommentera

Annars, om du vill bespara dig besväret att göra en stav?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Annars, om du vill bespara dig besväret att göra en stav?

http://www.sportfiskegiganten.se/fis...ng-staff/6676/
                    Tack för alla synpunkter o tips!
                    Jock Scott: äsch ett par sådana som du länkar till skulle det ju blivit ju...om jag inte redan hade bestämt mig...o tjackat lite krafs för egentillverkning igår.

Plan: enklast möjliga grunka inspirerad av Mickefinns stav.
                    Rundstav. Gummifjutt i botten. Kopparrör som förtyngning. Tänkte försöka få tag i någon krympslang att dra utanpå kopparröret. Vi får se, jag har fiskeabstinens och håller på med massor med skit inför säsongen...laga vadare, fixa tafsen på fluglinan...byta krokar o fjäderringar på drag...köpt ny öringhåv...ja ni fattar ...man ska ju hinna umgås med familjen också plus jobba o träna o allt annat...
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Det är lugnt. Och hur det än är? Så är ju hem kört roligare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      607 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      133 visningar
                      0 gillar