Bygge utav liten billig båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygge utav liten billig båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena
    Köp en bra gummibåt med aluminium durk.
    Det går att stå upp i dom och fiska.
    En 12 volt pump som du kopplar i bilen.
    Den får plats gått och väl i en bil.
    Pumpa upp i med durk 10 min.

Kommentera

Gummibåtarna med aluminium ska vara riktigt bra men även de kostar 10 ggr mer än att bygga en båt själv som man då kan få precis som vill ha den. Sen är själva byggandet en del av grejen för mig

Kommentera

Ja trevligt om man bygger en liten båt själv.
        Om du då har bil så finns det ju små båtar "takbox/båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av FFStyle Visa inlägg
          Jag tycker också det känns väldigt lite. Min ursprungsplan var att att maxa utrymmet i bilen men efter att jag ritade mer så såg jag att det skulle gå att få ihop en båt på en skiva plywood. Om jag minskade måtten en aning. Att använda en skiva till skulle kosta 150:- extra så det är inte en kostnadsfråga. Mer att det skulle vara kul kunna göra det med en enda skiva. I USA kallar dom de båtarna för 1 sheet plywood boats. Killen i videon jag länkade i trådstarten, hans båt är bara 1 cm bredare men 80 cm längre. Och den ser väldigt stabil ut. Men samtidigt är det som du skriver så att med en flat botten så händer knappt nånting när man lutar i den tills hela vältet kommer på en gång. Och de e ju lite scary, hehe.

En kanot är smalare än min båt och en flytring är inte mycket bredare men ack så mycket kortare. Vad är det som får kanoten att bli säkrare? Kompenserar den det med sin längd så den på så sätt tar upp större yta på vattnet? Jag tror mycket utav stabiliteten beror på hur man sitter i båten. I vanliga båtar sitter man en bit upp från botten. I min och i en kanot sitter man nästan nere på botten. Jag måste googla och lära mig lite mer om ytspänning och sådant tror jag innan jag bestämmer mig för 1 eller 2 skivor. Ska se om jag hittar någon båt med nästan samma mått som jag tänkt på youtube också.

Editering:
          Hittade den här killen på youtube som gjort något liknande på sidorna utav båten som jag hade tänkt mig om den blir för ostabil.
          Ja, killen som har byggt den båten kan sin sak! Jag har haft ögonen på den båt ganska länge. Tråkigt att den kostar lite för mycket för min plånbok! ;-)
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ritningarna och måtten är klara för mitt lilla bygge. Men då elmotorn kostar mer än själva båten så har jag börjat fundera på att göra en egen elmotor också. Jag har en kraftig 48 volts elmotor liggandes men det skulle kräva 4 st 12 volts batteri så det skulle bli för tungt. Då kom jag att tänka på att jag har en eldriven borrmaskin. Den borde räcka att driva en propeller på en så liten båt. Då är bara frågan hur jag bygger den.

Tekniskt borde det räcka med att sätta en järnpinne direkt i borrmaskinen och propellern på andra sidan järnpinnen, eller? Att hålla borrmaskin, pinne och propeller när man kör låter jobbigt och inte så speciellt praktiskt. Så jag tänkte att man kunde svetsa fast en sådan http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...erbock-339416/ på pinnen. Och lagerbocken skulle då sitta fast i någon anordning som gör att det går att röra propellern i sidled. Typ på en rund platta av trä som går att snurra. Och plattan i sin tur skulle sitta fast i gångjärn så att det går att lyfta upp propellern från vattnet.
            Kostnad:
            Lagerbock 120kr
            Propeller 160kr
            Pinne, gångjärn och övrigt trä, skriuvar ca 150kr
            Summa ca 450kr (detta då om man har eldriven borrmaskin).

Ursprungligen postat av SEA WOLF Visa inlägg
            Ja trevligt om man bygger en liten båt själv.
            Om du då har bil så finns det ju små båtar "takbox/båt.
            Kan inte ha boxen på taket iom jag har bilen på allmän parkering. Men man skulle kunna göra en variant där själva båten blir boxen, då väger den mindre så jag kan bära ner den i källaren. Men allra helst vill jag ha en båt som får plats inuti bilen.

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
            Ja, killen som har byggt den båten kan sin sak! Jag har haft ögonen på den båt ganska länge. Tråkigt att den kostar lite för mycket för min plånbok! ;-)
            Gör en egen likadan, det är inte svårt som det kan tyckas. När du väl fått gjort ritningarna så kan du göra en liknande båt på en helg. Kostnad under 1000kr. Hela båten behöver inte vara täckt med glasfiber, helt onödigt på en bärbar båt som inte ligger i vattnet konstant. Det räcker med båtfärg (utom i kanterna).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
            10 svar
            15 950 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49