Garmin eller lowrance när det gäller plotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin eller lowrance när det gäller plotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På polarens X-110c så stämmer inte vissa farledsmärken och sen är oxå en del grund fel, det är ju inga problem om man bara har ögonen öppna men det är irriterande, syd Knösö så står farledsmärkena tokfel i hans maskin, ute på öppet hav är korten kanonbra med massor av djupkurvor och sånt som inte finns på papperskorten.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Hej!
      Ja har en Garmin 3010C som jag tycker är helt suverän. Enkla snabbmenyer och ett bra kartsystem. Det tråkiga är ekolodet i den. Köpte till ekolodsmodul och tänkte att det skulle bli bra, men efter att ha använt det i 2,5 år så tycker jag det är dåligt hur garmin presenterar sin bild på lodet. ser ut som ett dataspel från början av 80 talet tycker jag. Polarn har ett Lowrance 110c och båden han och jag tycker att plotterdelen är mycket bättre på Garmin men att ekolodet är suveränt på lowrance 110c. Det är mera knapptryckningar på lowrance än garmin. en annan sak är att när du startar lowrance så får du välja vilken karta du vill ha. Garmin startar med den kartan du är på när du kommer till en ny ramp t.e.x.
      En annan sak som är bra med garmin är att du kan ställa in hur ofta garminplottret ska uppsattera positionen du är på och det är ju kanon att ställa ner detta värde så att farten presenteras "stadigare" i plottret. Denna funktion finns inte i lowrance. Hade en Garmin 182c tidigare som jag var väldigt nöjd med.
      /Anchovyman

Kommentera

Anchovyman:

Du skrev precis mina tankar så jag bara instämmer så slipper jag upprepa allt igen

Kommentera

Anchovyman:
          Jag tror att om man använder Nautic Path sjökort så hamnar den alltid rätt.
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Anchovyman:
            Jag tror att om man använder Nautic Path sjökort så hamnar den alltid rätt.
            Ok Ola!
            Hade ingen aning om detta. Min kompis har navionics.

Ha det så bra!
            /Anchovyman

Kommentera

Tycker att denna låter lite intressant någon med erfarenheter

GPSmap 178C
              GPSmap 178C har en 4,5” CFTN-display i hela 256 färger med en upplösning på 320 x 320 pixels för bästa tänkbara presentation av sjökort och ekolodsinformation, detta även i mycket starkt solljus direkt in i displayen. Med Garmins patenterade dimmerfunktion (CCFL) av bakgrundsbelysningen blir displayen lika behaglig att titta på i alla tänkbara förhållanden.

GPSmap 178C kommer med en rad förbättringar gentemot tidigare modeller. Däribland en ny enastående processor som möjliggör blixtsnabba kartuppdateringar, kartpanorering samt in- och ut zoomning. Alla waypoints sparas med tid och datum från tillfället dom skapades, likaså vattentemperatur samt djup. Viktig information för alla serösa sportfiskare.

För detaljerad vektoriserad sjökortskartografi använder sig GPSmap 178C av BlueChart® som laddas från antingen förprogrammerade eller användarprogrammerade minneskort. BlueChart® bygger på kartinformation framtagen av Transas Dataco®, vektoriserad kartografi som använts inom yrkessjöfarten under många år.

GPSmap 178C ett helt integrerat kombinationsinstrument med både kartplotter och ekolod. Utöver alla funktioner som återfinns i GPSmap 172C får man här också ett färgekolod utöver det vanliga, detta tack vare den exceptionella displayen. Ekolodet arbetar på två frekvenser (200/50 kHz) och ger då en uteffekt på hela 500W (RMS) eller 4000W (peak to peak). Detta gör ekolodet perfekt för såväl insjöfiske som djuphavsfiske. Som användare kan man enkelt välja hur man vill dela displayen för att kunna avläsa både ekolod, kartplotter samt navigationsinformation samtidigt.

GPSmap 178C kan fås med antingen inbyggd eller extern antenn. Alla menyer är givetvis på svenska och levereras med svensk manual samt tre års garanti från svenska återförsäljare.

Övriga specifikationer för GPSmap 178C:
              Display: 4,5” CSTN på 320 X 320 pixels med CCFL bakgrundsbelysning.
              Storlek: B157,5 x H122,5 x D92,5 mm.
              Fäste: Helt svirvlande monteringsbygel med snabbinfästning.
              Alarm: Ankring, ankomst, ur kurs, områdes waypoint, tid samt batteri.
              Vattentät enligt IPX-7 standard (en meters djup i 30 minuter).
              Två seriella NMEA-portar.
              Tvåfrekvens (50/200 kHz) givare: 500W (RMS), 4000W (peak to peak).
              Inställningsbar djupskala, känslighet, zoom samt möjlighet att låsa bottenbilden.
              Grafisk loggning av vattentemperatur.
              Svensk meny, svensk manual samt tre års garanti från svenska återförsäljare.
              www.rixman.se
              http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
              http://www.miekofishing.se

Kommentera

kör garmin 172C, Helnöjd med tanke på pris/prestanda.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
                  Ajdå.. mindre bra.. även en helt ny karta med dom senaste uppdateringarna? Vad är det som inte stämmer? grynnor/sjömärken/farleder??? Vilken del av skärgården?

//Abel
                  hallandsväder ö där kör man uppe på ön med båten enligt kartan men det berodde nog mer på dålig mottagning den gången, att lita helt på gpsn kan bli en dyrt

Kommentera

Furuno

Nu blir man väl idiotförklarad här! Jag har ett tvåfrekvens Furuno ekolod sedan många år. Tycker att det fungerar fantastiskt bra för att va så pass gammalt. Enda är att det inte klara högre fart vid förflyttning och om det blir minusgrader.

Är man dum om man köper ett nytt furuno lr är det bättre att satsa på kända fisklod?? Tänker mest på att furuno ändå används mkt av yrkesfiskare både va gäller radar, plotter och ekolod!

Någon som har erfraenhet av Furuno??

Kommentera

Furuno står mej veterligen inte en mm bakom vare sej Lowrance/Eagle eller Garmin tvärtom det är ofta proffsgrejor har mycket gott rykte japansk kvalite sitter ofta i yrkesbåtarna som sagt
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 919 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49