Lax 40 kg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax 40 kg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns ju någon uppgift om lax över 40 kg i Sverige, läste i någon gammal ffa om en lax från typ 1920 som vägde typ 42 kg. tagen i stora Luleälven. Om jag skulle orka skulle jag kunna sätta mig och bläddra fram dom exakta uppgiften. Men vem orkar sånt
    Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
      KimKebab, det var en klockren havsöringhanne, inget har ifrågasatt den. Oerhört grov. "Kort" i förhållande till längden. En fisk i mycket, mycket god kondition, nack och ryggbredd är imponerande. Stjärtspolen ojojoj...Enligt uppgift fångad med håv precis utanför laxens hus vid avelsfiske.
      Det var mycket lustigt eftersom det hade varit världsrekord på havsöring.

Såg en artikel om en 18 kilos "havsöring" i Fiske För Alla och där stod det att det var en hybrid.

Det är den där fisken fångad av den där japanska flugbindaren, Ken......(eller var det hans fru kanske?)?

Kommentera

KimKebab, du är helt fel ute. Den fisken du nämner, hybriden är en helt annan fisk. Världsrekord gäller sportfiskad öring. Här är den om du vill kolla; http://www.duanehada.com/ripcollins.htm Mörrumsöringen finns som sagt till allmän beskådan, plastavgjuten, tusentals sportfiskare har sett den. Bilder finns, vittnen till vägningen osv....Faktum är att du är den enda som någonsin har ifrågasatt den..

Kommentera

KimKebab, Rip Collins spöfångade världsrekordöring, vägde om man använder gooles omräkningtabell mellan pund och kilo, 18,257 kg. Mörrumsöringen, håvfångad vägde lite mer..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
            KimKebab, Rip Collins spöfångade världsrekordöring, vägde om man använder gooles omräkningtabell mellan pund och kilo, 18,257 kg. Mörrumsöringen, håvfångad vägde lite mer..
            Mörrumsöringen fångad vid avelsfiske. Klockren, mycket imponerande öring... Du har så rätt...
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av KimKebab
              Det var mycket lustigt eftersom det hade varit världsrekord på havsöring.

Såg en artikel om en 18 kilos "havsöring" i Fiske För Alla och där stod det att det var en hybrid.

Det är den där fisken fångad av den där japanska flugbindaren, Ken......(eller var det hans fru kanske?)?
              Jag fiskade Em samtidigt somSavada och hans fru. Savada tjatar fortfarande om att öringen hans fru tog är VR. Fisken analyserades av Drottningholm, super hybrid. Så här skriver KS på sin hemsida om bla flugan fisken landades med

"Born in 1996. When this fly swam in the water at first time, Mary Anne caught 17.6kg world record Sea Trout in the river Em, Sweden. Now Ken Sawada dressed it on the same hook in the size 4 instead of 6."

Både Ken och hans fru är två av de värsta fall av ryckfiskare jag sett... Lågvatten och de fiskade med sjunklinor, snett uppströms och sedan ryckte de hem flugan. Nej, usch...
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Den där laxen på 36.2 kg togs vid ett grund rakt utanför mina föräldrars sommarstuga. Samma sommar gjorde jag några slökast inte långt från grundet. En GIGANTISK lax kom simmande efter draget..."nosade" lite på det men högg inte. Mina ben skakar fortfarande.

Jag var och kollade på den där rekordlaxen just när dom fångat den, den var helt sjukt fet, har aldrig sett nåt liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                  Jag fiskade Em samtidigt somSavada och hans fru. Savada tjatar fortfarande om att öringen hans fru tog är VR. Fisken analyserades av Drottningholm, super hybrid. Så här skriver KS på sin hemsida om bla flugan fisken landades med

"Born in 1996. When this fly swam in the water at first time, Mary Anne caught 17.6kg world record Sea Trout in the river Em, Sweden. Now Ken Sawada dressed it on the same hook in the size 4 instead of 6."

Både Ken och hans fru är två av de värsta fall av ryckfiskare jag sett... Lågvatten och de fiskade med sjunklinor, snett uppströms och sedan ryckte de hem flugan. Nej, usch...
                  Så det var en hybrid?

Hemi: OK, men då stod det väl fel i FFA.

Kommentera

Ursprungligen postat av Corduroy
                    Den där laxen på 36.2 kg togs vid ett grund rakt utanför mina föräldrars sommarstuga. Samma sommar gjorde jag några slökast inte långt från grundet. En GIGANTISK lax kom simmande efter draget..."nosade" lite på det men högg inte. Mina ben skakar fortfarande.

Jag var och kollade på den där rekordlaxen just när dom fångat den, den var helt sjukt fet, har aldrig sett nåt liknande.
                    För tusan hade du inte KAMERAN med dej!!!
                    Lägg upp en bild här!!!
                    (om du inte hade det tänker jag kalla dej ett ord som börjar på i och slutar på t dessvärre)
                    Grundet har det något namn?
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Corduroy
                      Är det den som avgjutits som hänger på Värdshuset Idyllen? Har för mig att att det något år innan den laxen togs en i laxfälla utanför Lörudden på 35,5.. Verkar gå en del ganska grova laxar i Sundsvallstrakten..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av GADDA1976, 2022-10-08, 13:58
                      2 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nowinferior  
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42