Mört och Sarv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört och Sarv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört och Sarv

Tjenare!

Jag har alltid sett dessa arter som antingen betesfisk när man fiskar gädda eller abborre, eller som ett irritationsobjekt när man försöker meta annat. Men nu när jag för något år sen satt och läste på om diverse arter så upptäckte jag att de har en ganska så rejäl specimenvikt. Hela 0,9 kg på sarv och 0,7 kg på mört!

Jag har fiskat i större delen av mitt liv och metat rätt så mycket faktiskt, men till största delen i en och samma sjö. Häromdagen så fick jag en rejäl mört som jag vägde för att se om den var i närheten av specimenvikt.. Den låg på 150 gram...
    Jag tror mig ha fångat säkert 700-800 mörtar och sarvar i den här sjön, och med mina bekanta inkluderat säkert kring 1500 stycken. Men aldrig någonsin har någon ens varit över 300 gram!

Var hittar man egentligen så fina exemplar, och varför finns de inte i min sjö?

Jag vet inte hur vanligt det är att de kommer upp i den storleken men det kanske går att jämföra med tex. gäddan, de kan ju bli en bra bit över 20kg men det är ju inte ofta man ser en sådan direkt

Kommentera

Mycket kan variera från sjö till sjö, sen kanske dom finns där men de större exemplaren håller sig nog undan.

I min hemmasjö där jag brukar fiska abborre, gädda, meta mört och sutare, så ligger medelvikten på mörten kring 250gram. Dock är 3-hg's mörtar inte ovanligt. Däremot är dom OTROLIGT störande när man ska försöka sig på sutaren, och man får inte ens betet ner på botten innan mörthelvetena nappar... :P

Mitt tips är att fortsätta nöta på, testa andra ställen, annat djup osv. Prova olika beten och se vad du får för resultat. Även om maggots och mask kan ge mängder med mört så skulle jag hållt mig borta från dem med tanke på att småttingarna gärna tar levande ting på kroken. Majs, en liten brödbit på kroken kan också ge resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
        Däremot är dom OTROLIGT störande när man ska försöka sig på sutaren, och man får inte ens betet ner på botten innan mörthelvetena nappar... :P
        Boilies är din vän! Inte ens stora sarvar eller mörtar kan rubba dem. När jag metar sutare så kör jag boilies på bottenmete medan jag metar vanligt flötmete och använder mig av majs. På så sätt har man något att sysselsätta sig med medan man väntar på att något ska hända, då man kan dra mört och sarv under tiden - samtidigt som man har chans att få sutare. Det är svårt att ha ett mete ute en längre stund med majs.
        Fördelningen är 50/50, ungefär hälften tar boilies och hälften tar majs när jag är ute så det verkar vara lika effektivt.

Kommentera

jag har läst/hört att lite störe mört kommer in under kvällen och att coaster(stavning/förpuppad maggot) ska vara giftig till stormört, men som sagt det är vad jag har hört/läst

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC06470.jpg
Views:	1
Size:	292,8 KB
ID:	1760856
            Är detta en mört?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
              Är detta en mört?
              Nej! Vad det är vågar jag mig inte på att gissa.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
                Är detta en mört?
                Nja, någon mört är det tyvärr inte. Skulle tro att det är en id faktiskt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 497 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art