Lika fullt är det väl ändå geeeeeeuuuuudförbannat att folk inte kan skilja på mitt och ditt ...Neee... kodlås och försåtsminering gäller.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
STULEN BÅT! (bild)
Collapse
X
-
Oj oj oj.
Intressant läsning angående olika sätt att skydda sig mot båttjuvar.
Får man yttra sig lite ?.
Språket . det var det dåligaste språk jag sett på länge !.
Hundersmark, kan du inte kolla av det du skriver innan du skickar det - och varför hugger du så mycket ?
Är du arg ?. -Välmenat Kent.
Tänkte berätta om vad som hände mig i vintras.
Dan före julafton ringer dom från båtklubben i väsby
och frågar : hur är det med nerverna Kenta ?. -dom är utanför som vanligt, svarade jag. Med ett garv.
-din båtmotor ligger på vändplanen i hamnen.
-Lägg av! skämtar du?.
-NEJ.
Åkte ner till hamnen. mycket riktigt. Där låg min älskling i snön.
Suzuki 115 hk med avklippta reglagekablar och hydraulslangar.
Tjuvarna hade använt skärbrännare på bultar och bultlås.
Ytterligare ett antal motorer låg snyggt uppradade för att hämtas senare. 6 - 7 st. mest 4-takt. Tjuvarna blev tydligen störda.
100 svordommar senare och väntan på att marinan skulle återställa allt till samma skick som innan lyckades jag få båten klar till vårsäsongen. Fick även betala en rejäl självrisk.
Att bli bestulen på sin båt, motor eller bådadera är som en våldtäkt. Nej naturligtvis inte men nästan, kanske!?.
Några tips:
1. Kolla din försäkring. Vissa bolag kräver t.ex att motorer mindre än 40-50 hk ska hängas av under vintern och förvaras "säkert".
2. Kräver din försäkring ett eller två motorlås typ ABU:s, SafeQuip, Hillock eller dylikt. kolla villkoren.
3. Dom flesta f-bolag har klass 2 krav för båtar upp till 200 kg. och klass 3 krav på båtar över den vikten.
Detta gäller stävögla - kedja - lås.
Men detta räcker inte som ett tillräckligt skydd.
själv använder jag en klass 4 kätting som är 4 meter lång och väger 17 kg. !. Till det har jag klass 4 lås.
med detta låser jag fast trailern runt en lyktstolpe eller dylikt.
Då båten ligger i sjön så låses den fast i stävöglan. (SAFEQUIP
14 mm gods).
Då båten står på trailern låser jag även fast växelhuset i en "snara" med en klass 3 kedja och därefter i en klass 3 ögla i akterspegeln. Även propellern får en "snara" till ena låset vid växelhuset.
Den härdade öglan på akterspegeln kan med fördel användas för fastlåsning då båten ligger i sjön.
4. Du kan även använda ALKO trailerlås (den röda som är så vanlig ,även den godkänd av f-bolagen). Naturligtvis använder jag ett sådant också.
5. Montera ett larm typ Boatguard 950 med blinkande diod (marinverision av touchguard för bilar)
Du kan larma luckor och ha en larmslinga till motorn.
Vid larm aktiveras en sirén och lanternorna blinkar.
Jag har det på min båt. Fjärrstyrt.
6. Vid vinterförvaring. Ta bort växelhuset. Lika enkelt för dig som för tjuven . Lossa 4-6 bult + bulten under, ovan offeranod/trimfenan. Drag sakta ur. MEN, lossa växelöverföringen först. En motor utan växelhus får förmodlingen vara ifred.
Växelhus är eftertraktade då ett nytt är snordyrt.
På köpet förvarar du även propellern "säkert" och inte i en båtklubb med noll koll på vintern.
7. Även kåpan bör man förvara på annan plats under vinteruppehållet.
8. Mitt inlägg om att skydda sig låter säkert överdrivet men har man en gång varit med om tragedin av tjuvars framfart så vill man gardera sig. Allt för att komma ut på flera sköna fisketurer.
9. I juni blev jag av med bilen........................................
Kommentera
-
Zeke. Det enda sättet att få ha båten ifred är att ha den på en bevakad brygga. Har fiskebåten inne i Vaxholm, där det är nattvakt närvarnade varje natt sommarhalvåret. Det har inte varit en riktig båtstöld där på många år. Annars är det hopplöst häromkring.
KentaG. Mycket informativ post! Ska ta ur växelhuset till vintern. Tack för tippset!
Hundersmarck: Du har spenderat för mycket tid i chat-rum. Det här är ett forum. Du måste inse att det är en väldig skillnad. Försök höja nivån på dina posts.
Kommentera
-
Före & efter
Happ!
Hämtat Gula Faran idag.
Det var inte så himla farligt ändå.
Visst, den såg inget vidare ut, men det går nog att fixa till.
Synd på den fina och *oförsäkrade* motorn bara...
Jag är glad över att få tillbaka båten och kommer nog försäkra grejorna hädanefter, trots de sanslösa premiepriserna. Denna gång blir det nog en skitig 2-taktare istället.
ZekeSenast ändrad av Zeke; 2004-09-12, 18:59.[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
Kommentera
-
När jag gick i mellanstadiet var vi och badade med klassen. Jag och en kompis går lite avsides in i vassen, och hittar en herrlös båt som bara driver omkring. Vi drar ut båten och säger till läraren, som ringer polisen. De är där inom fem minuter (hepp!), skriver in den som hittegods, tar våra (upphittarnas) namn, kedjar fast båten, och åker iväg.
Fyra månader senare ringer polisen och säger att ingen har hört av sig. Båten är vår. En polis var och låste upp för ett par timmar sen, så det är bara att hämta den. Vi drar ner till badplatsen, och möts av ingen båt alls. Vi sket i att göra anmälan.
Kommentera
-
Vi borde egentligen dra igång en "aktionsgrupp" mot båtstölderna (inkl. motorer förstås). Till och min babyblåa stortrissa har de varit i och rört om kring i trots ringa värde.
Aktionsgruppen i mening att höja fokus när man är ute och rör på sig, inte så att vi åker och jagar misstänkta tjuvar med basebollträn.
Borde ha en forumskategori som berör stölder av allehanda utrustning, så de hamnar mer i fokus.
Eller något liknande.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SturgeonVi borde egentligen dra igång en "aktionsgrupp" mot båtstölderna (inkl. motorer förstås).
-Jag sponsrar gärna alla och envar som klubbar en båttjyv med ett eget "Babe-Ruth"-signerat basebollträ.
Tjyvpack! *mutter, mutter*
Vator-update:
-Polisen sa att motorn säkert gått i export och lade inte ned en sekund på att utreda brottet.
-Under tiden rullade flera överlastade skåpbilar med lika överlastade släp på färjorna i österled utan åtgärd.
-Idag ligger Vatorn på land utan motor eftersom jag inte har råd att slänga ut ytterligare ca: 40.000 på en ny motor - som kanske snart blir stulen.
Förslag till annan hobby mottages tacksamt![FONT=Comic Sans MS][/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ZekeEtt baseboll-lag?
-Jag sponsrar gärna alla och envar som klubbar en båttjyv med ett eget "Babe-Ruth"-signerat basebollträ.
Tjyvpack! *mutter, mutter*
Vator-update:
-Polisen sa att motorn säkert gått i export och lade inte ned en sekund på att utreda brottet.
-Under tiden rullade flera överlastade skåpbilar med lika överlastade släp på färjorna i österled utan åtgärd.
-Idag ligger Vatorn på land utan motor eftersom jag inte har råd att slänga ut ytterligare ca: 40.000 på en ny motor - som kanske snart blir stulen.
Förslag till annan hobby mottages tacksamt!
Du har råd med en motor för 40000:- men inte råd med försäkring?????????????????Slungan
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
253 svar
83 126 visningar
0 gillar
|