Klimathotet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klimathotet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klimathotet

Vad tycker ni om det här? Diskutera!

Själv är jag alldeles för dåligt insatt i vad det skulle betyda rent praktiskt för miljön med en ökning av medeltemperaturen på t.ex. 5 grader. Jag kan inte se något direkt livshotande problem med det. Däremot kan man ju ifrågasätta hur långt vi kommer låta pengarna gå före allt annat här i världen. Det är där vi har det egentliga problemet.

Att tillverka/sälja fordon med motorer som bara fungerar bra när de bränner fosila bränslen är idag det som genererar de högsta förtjänsterna. Det är även mer lukrativt att handla med olja än att t.ex. "bränna" pengarna på alternativ forskning.

Även om alternativen idag finns, trycks de ner och köps upp av de med pengar/olja, så även om man som individ VILL göra allt för att dra sitt strå till stacken, är det i stort sett ekonomiskt omöjligt för den vanliga människan.

Förmodligen kommer ingenting att förändras på riktigt förrän vi står vid kanten. Om ens då...
    Men det är bara min teori.

Kommentera

Det där är ju ingenting jämfört med trollingfiskarnas massutrotning av laxen, förintelsen även kallad. Kanske nått för Expressen att kontra med, ett stort uppslag på förstasidan..

Tycker folk ska sluta läsa aftonbladet/expressen, det är fördummande.
      Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg
        Det där är ju ingenting jämfört med trollingfiskarnas massutrotning av laxen, förintelsen även kallad. Kanske nått för Expressen att kontra med, ett stort uppslag på förstasidan..

Tycker folk ska sluta läsa aftonbladet/expressen, det är fördummande.
        Snacka om att dra alla över en kam och att överdriva så man nästan skiter på sig. Och jag har aldrig hört det kallas förintelsen, är det i ditt huvud bara kanske?

Däremot håller jag med om Aftonblaskan och andra skvallertidningar. Lögner lindade i halvsanningar och kryddade med överdrifter är det enda de skriver nu för tiden. Folk i allmänhet är fördummade, och de trivs med det för det är enklare än att inse sanningen.

Kommentera

Men hur blir det med vårt kära insjöfiske om temperaturen höjs 2.5grader? Tror det kommer bli väldigt svårt att få gädda sommartid.. Men däremot tror jag att havsfiske kommer bli bättre. Med nya arter bland annat..

Kommentera

"Kartan avser klimatförändringar under perioden 2021–2050"

... tja spåmän.

Kommentera

Det finns ingen anledning att ta det på allvar , hittills har det inte blivit alls så allvarligt som man förutspådda för 10-15 år sedan.
              Vi får helt enkelt vänta och se , ingen har hittills lyckats förutspå varken väder eller något annat på lång sikt .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Snacka om att dra alla över en kam och att överdriva så man nästan skiter på sig.
                Jag skrattade faktiskt när jag läste detta.
                Trodde ingen skulle ta det på allvar men som man säger, sarcasm is wasted on the internet.

För att vara seriös så tror jag vi har större problem framför oss än "klimathotet".
                Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Har aldrig brytt mig om den s.k. "globala uppvärmningen"
                  Bryr mig mer om utifall bränslen och andra ämnen försvinner/sinar.

Att jordens medeltemp skiftar är helt naturligt och har så gjort sen den skapades. Bättre att försöka anpassa sig efter det än försöka motverka.

Kommentera

Att jordens temperatur skiftar vet man. Man vet även att temperaturskillnaden stigit mer än normalt pga våra utsläpp, vilket ju känns rätt naturligt med tanke på hur människan lever. Hur detta sedan kommer påverka jorden och oss människor är man däremot rätt oense om, klart är att det från kapitalismens håll görs allt för att mörka eventuella negativa effekter. Jag tror personligen inte det är hållbart för fem öre att hålla på som vi gör, samtidigt kan jag tro det finns bra mycket större bekymmer vi står inför. Att ducka helt för detta eventuella problem tror jag dock är lite naivt, om inte annat rätt egoistiskt med tanke på att vi inte kan avvisa negativ påverkan och på så sätt kanske vi gör våra kommande generationer en otjänst genom att inte undersöka och ta det på större allvar.
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 476 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    89 332 visningar
                    0 gillar