Ang köpare som backar ur en affär - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang köpare som backar ur en affär

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har man skrivit att man ska köpa en vara så har man också ingått ett avtal om detta, som skall följas.

"Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas. "

http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Visste är det kanske bindande! jag erbjöd mig att köpa rullen men då skrev jag att jag måste vänta på pengar då jag precis köpte en rulle, men då skrev mr. HenkeW att vi skiter i det

då kan det ju inte vara bindande längre eller?
      Senast ändrad av JerkSimon; 2013-02-20, 12:21.

Kommentera

Hur det nu än står till med moralen hos dagens ungdom? Vilken man inte ska generalisera över eftersom det finns alla sorters individer i alla åldrar. Så hör det iaf. till god ton och moral, att om man trots allt kommer på att man inte ska ha grejen man har sagt o.k. till? Att man i god tid säger ifrån så att man förorsakar säljaren så litet besvär som möjligt. Nu pratar jag inte om just detta fallet utan rent allmänt.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-20, 12:20.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad är det med dagens ungdomar?

I samanhanget finns det så många värre sätt att bli "blåst" på som säljare, du har ju rullen kvar och har inte förlorat pengar. Jag ser heller inget uppsåt från köparens sida att blåsa dig, snarare att ni har missat förstå varandra i kommunikationen.

Visst förstår jag att det kan kännas snopet som säljare, men tvärr tror jag det är ganska vanligt oavsett vilken grupp som är köpare och oavsett vad man säljer. Lägg ut ett attraktivt motorfordon på blocket så får ni se vilka galenpannor som dyker upp.

Så länge man inte har någon form av nedtecknat avtal eller handpening så kommer det att hända. Det är väl därför det blir allt vanligare att "prylen är kvar tills det finns pengar på mitt konto" vid försäljningar.

Lär er av det som hänt och gå vidare så strular det mindre nästa gång.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Sv: Vad är det med dagens ungdomar?

Tråkigt när sådant händer HenkeW!
            Men jag är helt klart inne på OF 's linje...
            Behåll rullen!

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              I samanhanget finns det så många värre sätt att bli "blåst" på som säljare, du har ju rullen kvar och har inte förlorat pengar. Jag ser heller inget uppsåt från köparens sida att blåsa dig, snarare att ni har missat förstå varandra i kommunikationen.

Visst förstår jag att det kan kännas snopet som säljare, men tvärr tror jag det är ganska vanligt oavsett vilken grupp som är köpare och oavsett vad man säljer. Lägg ut ett attraktivt motorfordon på blocket så får ni se vilka galenpannor som dyker upp.

Så länge man inte har någon form av nedtecknat avtal eller handpening så kommer det att hända. Det är väl därför det blir allt vanligare att "prylen är kvar tills det finns pengar på mitt konto" vid försäljningar.

Lär er av det som hänt och gå vidare så strular det mindre nästa gång.
              Kunde inte sagt det bättre själv. dock så erbjöd jag mig att köpa rullen endå men skrev att jag måste vänta på pengar men då skrev ju henkeW att vi skiter i det men endå ska han gå och klaga?
              Senast ändrad av JerkSimon; 2013-02-21, 19:07.

Kommentera

Jag har gjort en liknande sak med pe5 gick kanske inte lika långt som här. Jag ber innerligast om ursäkt för det. Men det finns väl inte BARA ungdomar som gör liknande saker. En Annan sak är också att när man är under 20 kanske man bara har 500 kr tex och kan inte köpa det aktuella föremålet på grund av olika orsaker. Men överskriften är inte speciellt snäll. Gör som o.f säger behåll bara rulle istället för att gnälla på det som att inga ungdomar inte kan köpa begagnade saker
                Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Kommentera

JerkSimon, ta och lugna ner dig ett par hekto nu. Du gnäller om sandlådefasoner men om du läser vad alla skriver, inkl dig själv, så förstår du nog vem som argumenterar på sandlådenivå. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig!

HenkeW startade tråden för att ställa en berättigad fråga om ett ämne som han anser sig vara ett problem. Han nämnde aldrig ditt namn och har således inte hängt ut dig. Att du själv går in i tråden och avslöjar dig som motparten är ju inte Henkes fel utan ditt eget. Så varför hetsa upp dig? Du hade helt enkelt kunna vara helt anonym och låtit bli att svara.

Åter till ämnet...
                  Jag håller med HenkeW i detta ämne. Väldigt irriterande när man kommit överens om en affär och sedan backar motparten ur. Det har hänt ett par gånger för mig med här på FS och alltför ofta har det varit samma person som varit inblandad.
                  Jag tänker inte hänga ut den personen här men den känner säkert igen beteendet. Jag har även hört andra forumsanvändare som haft problem med denna person som dock (skall tilläggas) även verkar göra en del affärer med nöjda köpare/säljare.
                  Det har hänt ett ytterst fåtal gånger med "äldre" köpare men då brukar förklaringarna och framförallt språkbrukat vara mer... vad ska vi kalla det... sofistikerat!?

Jaja, detta är irriterande men inget att lägga ner någon större energi på. Låt nötterna hålla på och joxa och fokusera på det som är roligt istället. Jag har nästan slutat sälja till "annat folk" än de jag sålt till tidigare med lyckat resultat...

Kommentera

Oh herre min skapare... du har ju inte blivit uthängd så varför ens ta åt dig? Varför tar du illa upp? HenkeW har ju inte nämnt att det var dig han skulle göra affären med och hade du inte gått in och skrivit hade ingen (vissa kanske) haft den blekaste aning...!!

Jag det största trollet? Var kom den ifrån? Menar du för att det står att jag heter "Tobbe Trollkarl"? Eller skriver du nu i brist på argument?
                    De flesta jag gör affärer med känner mig näst intill även privat då jag träffat MÅNGA i mitt hem när de kommit på besök. Även på fisketävlingar och andra tillställningar.

Det är korrekt att HenkeW har inte blivit blåst på pengar. Har han någonsin antytt det?

Läs gärna inläggen alla skriver två gånger och sedan även det du skriver två gånger INNAN du trycker iväg det. Bara ett tips!

Kommentera

Läsförståelse verkar va ett större problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 400 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      258 svar
                      86 094 visningar
                      0 gillar