akvarium+gädda=sant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akvarium+gädda=sant?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är lite sugen på att dra igång ett akvarium jag med, jag undrar dock var man hittar gäddyngel och vilken tid på året.

Tack på förhand och sorry om jag lånar topic lite

Kommentera

Jag funderar faktiskt på att sälja av saltfiskarna och skaffa svenska fiskar igen. Vore jäkligt kul om man fick tag på en liten gädda och ha hemma. Abborre och gärs funkar ju jäkligt bra, kräftor och musslor likaså. Vitfisk är svårare tyvärr.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Vad matar du dem med då Anders? Vanlig fiskmat eller?
        När jag hade akvarium (med "vanliga" akvariefiskar) ville jag stoppa i plankton men min dåvarande sambo var "skeptisk" mot ett sånt företag. Har man "gömställen" för dem så skulle det väl kunna vara teoretiskt möjligt att få dem att föröka sig, t.ex. cyclops eller dafnia...?

Kommentera

Ursprungligen postat av zoddan Visa inlägg
          Jag är lite sugen på att dra igång ett akvarium jag med, jag undrar dock var man hittar gäddyngel och vilken tid på året.

Tack på förhand och sorry om jag lånar topic lite
          Vada grunt på försommaren - sommaren, gärna där det är lite glest med växtlighet, t.ex. gräs. Jag minns att jag brukade fånga smågäddor vid badstranden när jag var liten och jag har även gjort det nu och visat grabben min. Är man nog alert så funkar det utan håv... gäller bara att ha god blick, reaktionsförmåga och lite tålamod...

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
            Vad matar du dem med då Anders? Vanlig fiskmat eller?
            När jag hade akvarium (med "vanliga" akvariefiskar) ville jag stoppa i plankton men min dåvarande sambo var "skeptisk" mot ett sånt företag. Har man "gömställen" för dem så skulle det väl kunna vara teoretiskt möjligt att få dem att föröka sig, t.ex. cyclops eller dafnia...?
            Menar du saltfirrarna eller när jag hade svenska fiskar hemma?

Saltfirrarna får Nori (det man rullar in sushi i), vanliga räkor i bitar, pellets, fryst mysis. Korallerna matas av det fiskarna släpper ifrån sig men även plankton i pulverform. När ja hade sjöhästar så matade jag dom med frysta miniräkor (kommer inte ihåg namnet, typ som mysis men lite mindre) och även lite odlad artemia.

Svennefiskarna matade jag med räkbitar, mask, majs. Var lite kinkigt att få dom att äta men när dom satte igång så var dom inte kräsna.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

*r jävligt sugen på att ha det, dock så behöver man ju fåtag på den först. Har läst nånstans förut hur man ska gå tillväga, i runt mars?

Men sedan, om man ska ha en gädda så växer ju den allt eftersom, om man inte har råd att köpa ett allt för stort, hur mcyket BÖR man satsa på i liter? Vill ju inte att han/hon ska ha det dåligt under sin levnadstid.

Sedan, matväg... mask och liknande i början, sen så kanske man bör lära den äta mat som är lättillgänglig när man nte har tillgång till levande mat såsom Mört och abborre. Hur bör man gå tillväga?

har endel att fundera över, men som tur är så är det ett halvår kvar tills det är dags isånnafall

Kommentera

Anders. Det var svennefiskarna jag funderade på.
                Men nu vet jag alltså... bara att skaffa ett akvarium då... eller större lägenhet först?

Kommentera

Just nu har jag två gäddor ute i trädgården. Jag har slagit ner några stolpar i marken och sedan lagt plast över. Förra året åt en gädda jag hade helt otrloigt mycket men dog av någon okänd anledning. Jag hade också en aborre på cirka 1 kilo som också dog samtidigt som gäddan. tråkigt men i år har vi två små göddor. Har försökt lägga i fler men de nya gäddorna bara hoppar ur. Helt galet. Det enda jag behövde göra för att få mina fiskar att äta var att vänta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  11 svar
                  1 441 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  88 292 visningar
                  0 gillar