Skillnad på Whisky och Whiskey ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på Whisky och Whiskey ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnad på Whisky och Whiskey ?

Några som är intresserade av Whisky här ? Vet nån skillnaden på de olika stavningarna ?

Har börjat samla på mig lite olika sorters Whisky och lagt märke till att man stavar lite olika ...

Vilken är er favorit ? Min är nog Bowmore 12 Years ... fin smak på den. Nästa inköp blir nog en Lagavulin 16 Years ...
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

skillnaden är ganska enkel

Whisky kommer från Scottland och Canada
    Whiskey kommer från USA och Irland

Min favvo som jag har hemma är Bowmore Darkest. Tror den är 14 år varav två år på sherryfat. Men den godaste jag smakat är Bowmore 25yrs. Dyr som tusan bara

Men lagavulin är också helt ok... mycket god wirre!

Kommentera

Hej.

Kul med whisky-intresset. Har samlat lite det senaste året. Om du inte redan har den kan jag rekommendera Per Ellsbergers "Allt om skotsk maltwhisky". Går igenom historia, tillverkning och olika destillerier. Köpte den själv på förra årets bokrea för ca 150:-.

Har själv ingen favorit, men sitter med ett glas 15-årig Laphroig ganska ofta. Fick en slatt Ledaig (heter numera Tobemory) från en kompis som jobbar på systemet och är riktigt duktig vad gäller whisky. Den whiskyn är butteljerad av Blackadder som är en oberoende butteljerare. Riktig gott, inte rökig men kryddig på något sätt. (Hehe.. har inte riktigt lärt mig termerna för dofter, smaker m.m.)

Tyvärr har det här med whisky blivit något av en macho-grej. Gör en förfrågan och nästan alla kommer att svara att favoriten heter Lagavulin, Bowmore, Laphroig mfl whisky-sorter från Islay. Dessa är rökigast och för ovana personer absolut svårast att dricka. Man menar då att man är rätt fräck som klarar av att dricka Islay-whiskyn. Snobberi skulle min kompis från systemet säga och jag ger honom nog rätt. Inte för att det är något fel med Islay-whiskyn, tvärt om! Men man kan försöka prova all sorts whisky, även irländsk, amerikansk, japansk (om den inte varit så gräsligt dyr) osv.

Kolla föresten http://www.whiskymag.com/ och läs vad Michael Jackson och Jim Murray säge om olika whiskysorter.

Ha det.

Edit: Glömde länken till det första svenska destilleriet Mackmyra: http://www.mackmyra.se/
      Senast ändrad av JD; 2003-02-07, 20:33.
      MVH

JD

Kommentera

Yoxler, fick samma svar från en annan polare så det stämmer nog garanterat. Trodde det var nån skillnad på drycken beroende på namnet men så var inte fallet ...

JD, så kan nog vara fallet men jag har inte testat så många Whisky´s ännu men Bowmore 12 år är den godaste hittils. highland Park 12 år är en annan favvis.

Sitter faktiskt med en Bowmore just nu. Mmmm ...
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Det finns en bok som heter "Stora boken om Whisky" skriven av Michael Jackson. Det tycker jag också är helt ok. Tjock och fin

Personligen så föredrar jag lite rökigare whisky. Jag tycker det saknas något när jag dricker en lite whisky utan tjärsmaken. När jag bodde i Malmö hade jag 5 min till en whiskyklubb med över 100 sorters whisky då där var jag ofta och provade olika whisky från olika platser och jag har fastnat för den scottska whiskyn från islay.

Den whiskyn som jag tycker är god av de som är lite mer "snälla" är Springbank 21yrs. Mycket god smak.

Kommentera

statesman
            Köp prylar!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
            11 svar
            1 441 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mathias 70  
            Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
            259 svar
            88 307 visningar
            0 gillar