Koikarp i akvarium ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koikarp i akvarium ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koikarp i akvarium ?

Hej!

Undar om det finns någon som har erfarenhet av att ha koi i akvarium? Undrar hur stort utrymme behöver dom? Skötsel m.m, Alla tips är välkommna.

MVH Martin
    [U-a Specimenhunter's] http://www.specimenhunters.se

Besök min Blogg på http://sportfiskeforum.se/weblog.php?w=117
    Mina fiskehistorier

Ursprungligen postat av SpecimenHunter_Martin
    Hej!

Undar om det finns någon som har erfarenhet av att ha koi i akvarium? Undrar hur stort utrymme behöver dom? Skötsel m.m, Alla tips är välkommna.

MVH Martin
    den rekomendation jag fick var att ha minst 720liter akvarium för 2 koi's
    helst redan från början eftersom de växer tydligen hyffsat snabbt.

skitfina fiskar, hyffsat billiga, men jag tar hellre ett saltvattenskar med 1 skorpionfisk

Kommentera

Jag har en perifer bekant som odlar koikarp i dammar på tomten. Jag har för mig att han tar in dem och håller dem i stora kar över vintern. Om du vill kan jag maila och höra om han är intresserad av att ge dig lite tips. Mannen ifråga är även en duktig guppyodlare med säkert 50 års erfarenhet av sånt och brukar svara på ”frågor från allmänheten” när det gäller guppy.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        Jag har en perifer bekant som odlar koikarp i dammar på tomten. Jag har för mig att han tar in dem och håller dem i stora kar över vintern. Om du vill kan jag maila och höra om han är intresserad av att ge dig lite tips. Mannen ifråga är även en duktig guppyodlare med säkert 50 års erfarenhet av sånt och brukar svara på ”frågor från allmänheten” när det gäller guppy.
        okej...jag ska någ köpa koi om 2 månader ungefär ..men du kan fråga honom i vikken storlek han säljer koien?

ha det!

Mina fiskehistorier

Kommentera

Ursprungligen postat av SpecimenHunter_Martin
          okej...jag ska någ köpa koi om 2 månader ungefär ..men du kan fråga honom i vikken storlek han säljer koien?

ha det!
          Du har PM.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

koikarp

Ursprungligen postat av BeBest
            Du har PM.
            You To

Mina fiskehistorier

Kommentera

koiakvarium

För att hålla koi i akvarium krävs väldigt olika saker beroende på storleken på fisk.
              Jag har koi i 3 akvarier hemma samt 2 vildkarpar (speglar) fördelat enl nedan:

540 liters med 2 spegelkarpar (största på 1,3kilo) och en ruda (5hg) samt 3 koi på ca 150 gram vardera (2åriga), i detta kar har jag en rejäl syrepump samt en fluvalpump som pumpar 1000liter/timma.........här behövs ett 50% vattenbyte var 4-e dag ungefär pga att Ph-nivån blir låg.
              Filtret rengörs var 3-e dag.

225 liter med 2 koi på ca 200gram (2åriga) samt 2 koi på ca 50gram (1åriga) i denna balja har jag samma utrustning som i 540 literskaret fast här byter jag 50% av vattnet med 5 dagars mellanrum.
              Filtret rengöres var 4-e dag.

100 liters med 2 stycken babykoi på ca 4cm
              här har jag en liten syrepump och ca 250 liter/timma i filtrering
              Filtret rengörs 1gång/månad

Sköter man inte vattenkvaliten bryter sjukdomar ut innan man hinner säga statare.

En typisk sjukdom som kan bryta ut är carpox , den artar sig så att karpen får vita vätskefyllda bölder på fernorna, dessa smittar om de går sönder och kan inte medicineras bort......Jag har klippt bort carpox på en karp med gott resultat men det gäller att klippa runt området och absolut inte i blåsorna.

Whitespot är en annan akvariesjukdom som lätt bryter ut om man inte ser till att vänja fiskarna vid temperaturer när man t.ex tar in dem (1 grad för oss är 4 för en fisk)

Tänk oxå på att karpar är höjdrädda så bär dem inte i genomskinlig plastpåse hem från butiken / odlaren dem stressas fruktansvärt av detta.

Hoppas jag har bidragit med något och är det nått annat du funderar över så skriv bara en fråga så försöker jag svara.

Kommentera

Jag håller både koi, gräs och fjällkarp i akvarium och jag har inte haft några problem alls. Gäller att byta vatten 1-2 ggr i veckan och inte fuska med det. När de blir för stora så går det ju så klart inte men då är det bara att släppa dem, sälja dem och skaffa nya små. Eller så blir det till att gräva en trädgårdsdamm. Det är ju att rekommendera om man vill hålla karp som husdjur.
                Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                12 svar
                1 432 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                259 svar
                87 265 visningar
                0 gillar