Båtmotor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtmotor!

Tjena, jag hoppas nu att någon motorkunnig här inne på fiskesnack skulle kunna hjälpa mig att säga vad det är för fel på min båtmotor.

Det är en äldre Yamaha 2-takt 9,5hk!

Felet blev när jag trollade en dag förra sommaren. Jag trollade någon timme med motorn. Efter det när jag skulle iväg hemmåt så kom jag inte upp i varv utan den bara blöddrade! Efter ett tags 5-10 min körnign med starta och stopp så kom den upp i varv som tur va och blev bättre och gick fint på högre varv. Det har inte blivit så konstigt nå mer men istället så är felet i mycket mindra skala och jag vill få bort det!

Efter den här "trollingturen" så har motorn bettet sig konstigt som tex när man kör sakta ett litet tag och sedan vrider på fullt så blöddrar den innan den kommer upp i högre varv fast när den väl är upp i lite högre varv så går det hur fint som helst. Fast om jag kör full och sedan släpper gasen så båten bromsar och sedan drar på igen så blöddar den inte för då går den på låga varv nå länge! Även när motorn går på tomgång och man sedan ska iväg så börjar den blöddra innan man kommer upp i lite högre varv!

Har motorn sotat igen eller va äre för fel?!

Jag har hört att när man har lite bensin kvar i tanken så kan man hälla i lite disel och så ska det ta bort sot och "göra rent" Vet ej om det funkar eller om det bara är skitsnack?!

Som sagt jag är ingen motorexpert... hoppas ni förstod min beskrivning av problemet och att ni kan hjälpa mig!

Ja vill ju ha ordning på motorn nu för isen har nästan släppt och jag kommer troligen kunna lägga i båten nästa vecka så jag vill ju att motor ska gå bra!

Mvh/ matte

prova att byta tändstift och kolla så att det inte har kommit in nåt skit i Flottör huset på förgasaren

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Hade samma problem förra året med en mindre motor, kliade mig i huvudet, bytte tändstift och allt vart frid o fröjd igen.

/X

Kommentera

Ett tips!!! kör inte med för mycket olja i bensinen ,,jag hade samma problem på min 8 hk Mariner,,,bytte tändstift och gick ner till 1,5 % .....går hur fint som helst och förbränner perfekt

Kommentera

Om man vet med sig att man kommer att trolla mycket så kan man välja ett
          "varmare" stift. Då "kladdar" det inte igen lika lätt.

/ Wikström

Kommentera

Ursprungligen postat av Wikström
            Om man vet med sig att man kommer att trolla mycket så kan man välja ett
            "varmare" stift. Då "kladdar" det inte igen lika lätt.

/ Wikström
            Ok, det där lät ju intressant. Hur väljer man ut ett sånt stift egentligen?

Kommentera

Okey jag får tacka för tipsen! Jag får testa att sätta i ett par nya tändstift och gå ner lite på oljeblandningen nu innan jag sjösätter båten så hoppas jag att det ska funka bra!

Kom gärna med mer bra tips!

Kommentera

Jag har lite dålig koll på olika tillverkares "märkning" av stift, men till ex.
                NGK BP7 bla bla.... bytes mot ett NGK BR6 bla bla....

Man får fråga i butik efter ett varmare stift. Det problem som kan uppstå
                är att man vid fullt effektuttag kan få en "loppa" på stiftet, pgr av att stiftet blir för varmt. Är personligen lite "skeptisk" mot att minska oljeinblandningen, men om man inte har något stort effektuttag så kan den gå bra. En "loppa"
                på stiftet är i alla fall lättare att åtgärda än en skuren motor.

/ Wikström

Kommentera

Testade och byte stift och det blev inte bättre! Vad äre som kan vara fel? Skit i förgasaren eller får den i för mycket soppa?

Kommentera

jag tror jag vet vad felet är på din motor.det kan vara så att din motor inte klarar att åka på väldig låga varv en längre stund (som det blir när man trollar)
                    den hinner helt enkelt inte förbränna så mycket bensin då den går på låga varv och så blir det kvar, och sen när du gasar upp så kommer bensinen bli sur och då blöddrar den tills den har förbränt allt överflödigg bensin ch sedan börja gå bra igen.
                    ska man trolla länge så ska man nog satsa på en fyrtakts motor som man kan köra mycket sakta med. och som klarar av det. men det finns ju tvåtakts motorer oxå som klarar det, jag hadde en Nissan 8hk som fungerade att köra mycket sakta med en lång stund. men en sådan motor är mycket svår att få tag i.
                    det behöver inte alls vara det felet som jag säger, men jag tror att det är det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    89 319 visningar
                    0 gillar