Akvarium-abborre med flytten till Köpenhamn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akvarium-abborre med flytten till Köpenhamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akvarium-abborre med flytten till Köpenhamn

Jag har bara en liten öppen fundering till er som kanske har bättre koll än mig.
    Jag har en abborre i akvarium och kommer ta honom med mig när jag flyttar till Köpenhamn, det jag undrar lite över är om han kommer få det tufft när kranvattnet är annorlunda. Här där jag bor nu har vi egen brunn så hittills har det inte varit några problem.
    Tror ni det kommer bli problem med att använda kranvattnet i Köpenhamn?

Beroende på pH, salthalt mm så kommer han säkert att känna av flytten men det går garanterat fint om du tar med dig vatten i dunk och sedan gör bytet långsamt över några dagar.
    Möjligen använder Köpenhamnarna även lite klor i vattnet varför du i så fall alltid bör använda duschen när du tar nytt vatten.
    Häftig omrörning tar bort mkt klor - spola vattnet antingen från ett par decimeter upp rakt ned i karet (om du bara byter lite) eller spola vattnet ned i hink eller motsvarande från samma höjd.

Det finns ju produkter som innehåller ämnen som skall skydda fiskens slemskikt etc och som handlarna rekommenderar vid nyinköp/flytt av fisk men jag har aldrig sett några bevis för att det vare sig behövs eller fungerar.

Annars släpper du ut polarn och tar med dig bara akvariet. Danskarna är bra på akvaristik så det blir inte svårt att fixa något nytt.
    Jag antar att akvariet är ganska litet (?) eftersom du bara har en fisk i det - abborre är ju annars en stimfisk så du borde ha flera om du vill att han/de skall trivas riktigt bra.

Gör en tropisk tank med ett par av någon lättodlad ciklid (som ju är abborrfiskar). Gärna någon liten vacker fisk från Tanganyikasjön:

Click image for larger version

Name:	julidochromis marlieri.jpg
Views:	1
Size:	59,6 KB
ID:	1769405

eller varför inte en färgglad sydamerikan:

Click image for larger version

Name:	Apistogramma Hongsloi.JPG
Views:	1
Size:	43,9 KB
ID:	1769406

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
    12 svar
    1 408 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Mathias 70  
    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
    259 svar
    86 228 visningar
    0 gillar