Problem med bilen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med bilen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med bilen!

Dags att nyttja "floden" (<--fiskerelaterat uttryck ) av kunskaper här på forumet. Har ett missljud i bilen (renault clio -99). Det kommer från hjulhuset fram, på höger sida. Misstänker starkt att det är hjullagret som gett upp. Saken är den att missljudet "låter" hela tiden då jag trycker ner koopplingen - annars kommer det och går. Ja ja .. jag vet, jag ska plocka dän hjulet och kolla efter men skulle nån kunna säga, utifrån denna info. om jag är ute och cyklar eller ej med min teori
    -ibland är bilar bara för underbara

Ursprungligen postat av Evert
    Saken är den att missljudet "låter" hela tiden då jag trycker ner koopplingen - annars kommer det och går.
    Ändrar sig ljudet om du svänger ?
    Har ett hjullager gått brukar missljudet variera med belastningen och det borde låta mer om du svänger vänster.(om det är höger lager)
    Senast ändrad av kalleh; 2005-05-19, 15:30.
    kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
      Ändrar sig ljudet om du svänger ?
      Har ett hjullager gått brukar missljudet variera med belastningen och det borde låta mer om du svänger vänster.(om det är höger lager)
      Har inte reflekterat över det, mycket möjligt. Ska i väg till sjön i kväll för att överlista "hubert" ska lyssna om det kan vara som du säger då!

Kommentera

Dags att nyttja "floden" (<--fiskerelaterat uttryck ) av kunskaper här på forumet. Har ett missljud i bilen (renault clio -99). Det kommer från hjulhuset fram, på höger sida. Misstänker starkt att det är hjullagret som gett upp. Saken är den att missljudet "låter" hela tiden då jag trycker ner koopplingen - annars kommer det och går. Ja ja .. jag vet, jag ska plocka dän hjulet och kolla efter men skulle nån kunna säga, utifrån denna info. om jag är ute och cyklar eller ej med min teori
        -ibland är bilar bara för underbara
        Det är lite svårt att säga direkt vad kan det vara. Att det låter när du trycker ned kopplingen kan leda till att problemet sitter i själva kopplingen, men när du säger att ljudet kommer och går när du kör kan leda att det är lagern som är på väg att ge upp (när försvinner ljudet: när du gasar eller när du släper gaspedalen?).

Det värsta kan vara att båda är dåliga.

För att testa att det är lagern som gåt/gick sönder försök svänga i låga farter, utan att gasa och att svänga lätt, och om det låter då med största sanolighet är hjullagern.

För att testa om det är kopplingen du kan testa att, när bilen stor still och handbromsen är åtdragen, att försöka köra i väg genom att krypköra (du vet: halvkoppla liksom). Om du hör oljudet och motorn snurrar då är det kopplingen. Om motoren har tendens att stanna och oljudet kommer inte då kan hända att kopplingen är OK. Ett test till: kör i väg på låg fart i ettan och växla till tvåan men släpp kopplingen jätte snabb. Om bilen rycker ordentligt då kopplingen kan vara OK. Om du hör oljudet då kan hända att kopplingen är sliten och har svårt att "koppla till".

Jag säger hela tiden att "det kan vara" med tanke på att man kan inte säga säkert vad kan det vara pga. det finns många tester som man skall göra för att vara säker. Detta är bara en ren indikation att det kan vara en visst fel.

Det kan hända att det är kopplingen om ljudet kommer när du frikopplar och när du kör. Kör en kraftig uppförsbacke i den högsta möjliga växel och kolla om oljudet hörs. Då är det nästan säkert att det är kopplingen.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Saken är den att missljudet "låter" hela tiden då jag trycker ner koopplingen
          Låter som urtrampningslagret är slut.

Kommentera

SpYke: Jag tycker också att det låter som urtrampningslagret i o med att det låter hela tiden med kopplingen nertryckt.

Kommentera

Urtrampningslagret = pinjonglagret ?

Kommentera

Det är naturligtvis en sten som kilats fast mellan bromsskivan och belägg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                11 svar
                1 439 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                259 svar
                87 972 visningar
                0 gillar