Renovering, hjälp! (sovrum) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering, hjälp! (sovrum)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renovering, hjälp! (sovrum)

Tjena alla fiske tokar!

Nu när isen ligger har hona min fått för sig att sovrummet ska renoveras.
    Och vi ska tydligen putsa några väggar med gipsputs. Lös tapet har rivits bort och en del massonit/board har rivits bort. Jag har nu 4 olika material att putsa på.
    1. Målad panel.
    2. Massonit/board med tapetrester kvar.
    3. Spånskiva.
    4. Ohyvlad plank typ råspont.

Jag undrar nu hur jag ska gå till väga med förarbete för att putset ska fästa på diverse underlag?
    Och jag vill inte köpa massa gipsskivor för dom bygger för mycket, jag kan sträcka mig till renoveringsgips men fy fan vilket pris det är på dom.
    Jag har en ide men har ingen aning om det funkar. Det finns en skiva som heter Trossbottenskiva och det är halva priset på den skivan+ att den bygger 1,5mm mindre än renoveringsgipset.
    Putset jag ska använda är Elit gipsputs och den ska tydligen fästa på trä, men menar man då spånskiva el ohyvlat virke som tex råspont.

Jag är desperat!!
    Snälla, kom med era erfarenheter och tips!
    Senast ändrad av Schlangen; 2014-02-24, 23:50.

Jag har inte direkt nån lösning för putsning. Jag ville tapetsera och jag gick genom samma helvete: en vägg med skivor av minst 4 olika material. Jag spacklade i 3 dagar. Nada! Det blev liksom inte bra. Alltså det blev inte plant och det såg inte alls bra. Liksom du var jag desperat.

Alltså om du ändrar dig om du vill tapetsera läs vidare!

Jag gick och köpte glasfibertapet (kanske det heter inte tapet) som var ganska tjock, ca 1,5 mm och 1m bredd (den har större bred än vanliga tapeten bara för att skarvarna skulle inte hamna på samma plats). Använde som tapetlim den starkaste lim jag kunde hitta: våtrumstapetlim. Glasfibertapeten är tung och limmet måste hålla till tyngden av två tapet: den slutgiltiga oxå. Därefter tapetserade jag den fina tapeten ovanpå. Resultatet blev PERFEKT!

Jag skulle rekommendera! Helt klart! Efter 2 års tid sitter tapeterna fortfarande som berget.

OBS: även om det inte är nödvändigt använde jag våtrumstapetlim även till den översta tapeten. Det liksom garanteras ett bättre resultat om man kör så.

Glöm inte att planslipa ordentligt först! Bara så grovt. Och den målade panelen måste slipas ordentligt för att limmet skulle få fäste.

Våtrumstapeten var billigt och det räckte länge med tanke på att den var så bred.

Lycka till!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Stort tack för svaret!
      Men gipsputset är ju redan inhandlat tyvär. Men det va intressant det du skrev, va det alltså våtrumstapet (typ lite gummiartat med glasfiber) eller va det sån här renoveringstapet (typ easy up el va det heter).
      Med tanke på att det va billigt så bör det va våtrum.
      Men jag ska ha ditt tips i tankarna. Gipsputset kosta ju bara 179:- så det e inte så farligt om den inte används!

Tack!

Kommentera

Easy cover heter den nog.

Kommentera

Varför ska jag anstränga mig att svara när min telepatibroder har redan gjort det! ;-) Tack för hjälpen , KN!

Jag skrev fel men som ursäkt kan jag nämna att det var sent. Alltså ingen tapet var av våtrums kvalité. Det var var bara limmet som var sånt. Det vi gjorde var det i köket och inte i badrum eller liknande. Jag körde med våtrumstapetlim bara för att det var det starkaste limmet jag hittar. Kanske det heter bara våtrumslim. Jag vet inte. Men idén är att använda ett starkt lim för att allt ska håla.

Det intressanta med glasfibertapeten i frågan är att den är ganska stark och är ganska stel. Alltså den tar upp mindre ojämnheter och den sträcker sig fint när den torkar. Alltså resultaten blir jämn och slät. Underbart!

Jag förstått inte varför ville du ha puts. För mig puts är för utebruk. Inomhus skulle det heta spackel. Kanske jag har fel med tanke på att jag är bara amatör när det gäller renoveringar: jag är händig men jag lär mig tekniker genom att testa. Jag har inte lärt mig det tekniska språket.

Vid vidare frågor lämnar jag KN att svara! Han "känner" mig redan!
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Easycover är fina grejer, bra att använda våtrumslim, det är lite starkare. Det är dock ingen mirakelmedicin utan det är viktigt att underlaget är hyfsat jämt. Slipning och spackling kommer du nog inte undan. Som vanligt är det förarbetet som gör att det är lätt att få en bra slutfinish.

Fördelen med att skruva gips på alla väggar är att du då kommer att tapetsera på ett "dött" material som inte rör på sig så som organiska material gör beroende på årstid. Om ni tycker att gipsen bygger för mycket runt fönster och dörrar så finns det ju klackfoder att ersätta bef foder med.

Om du ändå kör med easycover tänk då på att måla den med ett tunnt lager tapetlim dagen innan ni skall tapetsera med yttapeten, detta för att inte limmet skall suga in i easycovern för fort så att tapeten inte hinner fastna.

Använd gärna handskar vid arbete med easycover då det kan klia i fingertopprna eftersom den innehåller glasfibertrådar

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
              Easy cover heter den nog.
              Ja just så heter det ja, det har du rätt i. Tack!

Grejen med gipsputs är att jag är så j"%¤a trött på släta, tråkiga, livlösa väggar.
              Timell gav mig insperationen till att putsa, han putsa en vägg inomhus och det va precis det jag ville ha. Men det va visserligen på en betongvägg.
              Man putsade många väggar direkt på timmer stomme både inne o ute redan på 1800 talet, men den kunskapen verkar vara borta. Men det ska gå.

He he. Putsen ska upp!

Ha det bra alla.

Kommentera

Du har rätt: jag glömde helt och hållet att man putsade direkt på timmer stomme och även inne. Jag missade avsnittet om puts inne. Det kanske ser bra ut.

Lycka till! Kom med recension om hur du gör.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Min erfarenhet av gipsputs är att det faktiskt fäster på det mesta!
                  Om jag vore du skulle jag ringa en bygghandel eller typ finja (eller vad det nu är för puts du har köpt)
                  heja heja!

Kommentera

Jag putsade murstocken och och väggen den ansluter till här hemma för några år sen.
                    Tyvärr sprack det ganska fort. Tror det berodde på att jag har en gammal träkåk som ju rör sig en hel del, och värmeskillnaden när jag eldade hjälpte nog inte heller.
                    Det slutade med att jag gjorde om det men denna gången satte jag först vävtapet, sån där renoveringsväv. Sen bredspacklade jag över det. nu har jag klätt in väggen med panel och tapet men det satt sex-sju år innan dess utan att spricka. Så har du en gammal träkåk e mitt tips att sätta väv först och sen putsa eller bredspackla på det, ser så jäkla tråkigt ut om det spricker annars. Förr kunde dom använda typ hönsnät men det går så fasligt tjockt med gips eller spackel då, men på riktigt grovhuggna utor är det nog inte så tokigt (typ gammal timmer). Men bor du i lägenhet eller kåk som inte rör sig behövs kanske inte väven, gipsen fäster på de flesta sugande material sålänge det är dammfritt och rent.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 501 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    260 svar
                    89 656 visningar
                    0 gillar