Tangent bordet, en riktig spar gris för damm och annat. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tangent bordet, en riktig spar gris för damm och annat.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tangent bordet, en riktig spar gris för damm och annat.

Mitt gamla hederliga Logitech G11 som har hängt med väldigt länge nu, började kännas slött i tangenterna för några veckor sedan. Ibland, så missade det någon av mina tangent tryckningar också. I går, började jag fundera över om det inte var dags att pensionera det?

Men så fick jag för mig i dag att jag skulle ge mig på en djup rengöring som ett sista försök att klämma ur bordet några tangent tryckningar till.

Sagt och gjort! Fram med bomulls pinnar, varmt vatten i en skål med litet disk medel i och en ren trasa + en skruv mejsel.

Redan när jag försiktigt hade bänt ur CTRL tangenten till höger, så hittade jag inte bara en damm råtta. Utan en hel damm Björn! Och litet annat smått och "gott". Hår från min Katt b.la.

Så var det under i stort sett under alla tangenter! Märk väl, att jag 2 - 3 gånger om året, vänder upp och ned på tangent bordet och skakar det ordentligt över papperskorgen. Likaså dammsuger jag det samtidigt eller kör med en flaska tryck luft. Men trots det hittade jag allt detta under tangenterna. Så mycket var dessa rengöringar värda.

Men nu funkar alla tangenterna ungefär lika bra som när jag köpte detta bord.

Kanske du skulle ta en titt under dina tangenter också? Vem vet vad som gömmer sig där?

Har du ett så kallat mekaniskt tangentbord? Då kanske du ska konsultera en rengörings guide på nätet först innan du börjar att bända.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-11, 20:40.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Yes, jag gör de där städningarna då och då. Har en förkärlek för att diska av ovansidan av tangenterna med, man vet aldrig vilken polare som lånat datorn efter de petat sig i näsan (eller i någon annans näsa.. etc). Väl värt. Har för övrigt gått tillbaka till - just - mitt gamla G11, själv. Har flera mer moderna tangentbord men det här har varit min favorit i många år.. och man ser fortfarande vad som står på bokstäverna!

Kan tipsa om att köpa komprimerad luft på burk om någon nu inte gör det än. Funkar skitbra att rensa inuti grafikkort och tangentbord, bland annat. Finns billigt hos de flesta prylbodar.

Kommentera

Hej!

Alldeles riktigt gjort att svabba av tangenterna då och då. Jag läste någonstans att tangentbord på offentliga datorer eller i arbets miljöer, är en av de största smittospridarna. Jag älskar mitt gamla G11 och MX 518 mus! Det enda jag hade velat se på G11:an är ytterligare ett starkare belysnings läge för tangenterna. Precis som på Corsair K 30 bordet.
      Samma här! Alla tecken på tangenterna är i bra skick.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-12, 14:34.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
      11 svar
      1 440 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mathias 70  
      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
      259 svar
      88 045 visningar
      0 gillar