Betalningsmetoder alibaba - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betalningsmetoder alibaba

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betalningsmetoder alibaba

Har funderingar på att köpa lite grejer genom alibaba.com men de säljarne jag kommit i kontakt med vill att man ska göra nån sorts bank överföring.

"For payment we accepted pay 100% by T/T ( Telegraphic Transfer or Bank Transfer ) , We have sign contract with shipping agent to process the shipment and use Telegraphic transfer terms."

Och detta vet jag inte om jag ska lita på:
    "Price was included shipping cost , tax customs and insurance to your country SWEDEN and time for delivery is 2-4 business days trough air freight shipment ( DHL Express/FedEx Express )"

Någon som har handlat från alibaba.com och vet hur det brukar gå till?

Många säljare har krav att man ska köpa ex. minst 10 enheter av en produkt så trotts att det är billigt blir det större summor som man inte vill bli blåst på.

Finns det några skydd för mig som köpare som ex. aliexpress eller ebay?

Jag handlar från Alibaba när jag vill köpa större partier! Till dessa kontakter betalar jag via banköverföring, Paypal eller Western Union. Kanske ingår lokal tax/custom. Men svensk tull kan aldrig ingå i priset från fabriken så klart. Tullverket kommer ringa om dom inte vet vad det är du importerar och fråga vad det är så du får betala rätt tullavgift. Ofta skriver fabrikerna att värdet på ditt paket är mkt lägre än vad det är för att du ska slippa tullen.

Bry dig inte om vad som står som villkor i själva annonsen. Dra allt det med säljaren via chatt eller e-post så du får veta alla aktuella villkor. Leverans 4 dagar med express låter helt rimligt.

www.aliexpress.com handlar jag från när jag vill köpa enstaka produkter

Säkerheten på alibaba vet jag inte, men på Aliexpress har du väl si och så länge "garantitid"... brukar väl va typ "om du inte fått varan inom 30 dagar bla bla bla".

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
      Jag handlar från Alibaba när jag vill köpa större partier! Till dessa kontakter betalar jag via banköverföring, Paypal eller Western Union. Kanske ingår lokal tax/custom. Men svensk tull kan aldrig ingå i priset från fabriken så klart. Tullverket kommer ringa om dom inte vet vad det är du importerar och fråga vad det är så du får betala rätt tullavgift. Ofta skriver fabrikerna att värdet på ditt paket är mkt lägre än vad det är för att du ska slippa tullen.

Bry dig inte om vad som står som villkor i själva annonsen. Dra allt det med säljaren via chatt eller e-post så du får veta alla aktuella villkor. Leverans 4 dagar med express låter helt rimligt.

www.aliexpress.com handlar jag från när jag vill köpa enstaka produkter

Säkerheten på alibaba vet jag inte, men på Aliexpress har du väl si och så länge "garantitid"... brukar väl va typ "om du inte fått varan inom 30 dagar bla bla bla".
      Tack för att du delade med dig av din erfarenhet.

Handlat en hel del på aliexpress och ebay så vet hur det funkar.
      frågan gällde bara alibaba och vilka betalning och skyddsmetoder det finns för köpare.
      Inte så sugen att bli blåst på 14 000kr + moms och tull som tillkommer.

Vad för sorts prylar köpte du samt vilka summor pratar vi om?

Kommentera

Paypal har ju sin typ av säkerhet, men det finns ju tjänster på Alibaba som du kan använda. Dom har jag inte ens tänkt på. Men dom har något som heter Escrow Service och Inspector Service. Kolla rubriken "Trade Services" på Alibaba!

Jag förstår att du inte vill bli blåst. Jag har handlat för 100.000-tals kronor från Alibaba och aldrig blivit blåst på mer än dålig kvalitét ibland. Tyvärr har FedEx varit den största boven då dom hanterar många paket dåligt.

Kommentera

Alibaba är moderbolag till Aliexpress, borde va samma vilkor. Handlar det om 14k så kanske du ska sätta dig ner och läsa igenom vilkoren istället för att lita på främmande bananer på ett forum

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
            Paypal har ju sin typ av säkerhet, men det finns ju tjänster på Alibaba som du kan använda. Dom har jag inte ens tänkt på. Men dom har något som heter Escrow Service och Inspector Service. Kolla rubriken "Trade Services" på Alibaba!

Jag förstår att du inte vill bli blåst. Jag har handlat för 100.000-tals kronor från Alibaba och aldrig blivit blåst på mer än dålig kvalitét ibland. Tyvärr har FedEx varit den största boven då dom hanterar många paket dåligt.
            Jo men det är jag medveten om, själv ligger jag på totalt 200 000-250 000kr sen 2006 när jag fick upp ögonen för ebay.
            Men att handla grejer vid olika tillfällen för 10dollar kontra en order på över 10 000kr gör en mer nervös, speciellt om man inte vet hur det funkar.

Bättre att fråga här och kanske syna bluffmetoder än tro att det funkar som ebay eller aliexpress.

Kanon, ska läsa där och se om jag fattar nåt med min knackiga engelska

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Alibaba är moderbolag till Aliexpress, borde va samma vilkor. Handlar det om 14k så kanske du ska sätta dig ner och läsa igenom vilkoren istället för att lita på främmande bananer på ett forum
              Jo absolut, men andras erfarenheter säger mer om hur det kan gå än det som man läser igenom ett avtal. Sedan som jag sa, min engelska är rätt kass och då blir man ännu mer nervös att man missat eller missförstått en detalj eller liknande.

Kommentera

Ska tilläggas att jag bara handlat direkt från fabrik som företag. Ej som privatperson!

Kommentera

Telegraphic Transfer är alltså direktöverföring mellan banker (nordea -> swedbank), dvs utan mellanhanden (Escrow account) som håller i dina pengar tills du har godkänt varan, endast då får säljaren dina pengarna.

Om jag förstod texten rätt på Alibaba..
                  Senast ändrad av Leon; 2014-11-17, 22:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                    Telegraphic Transfer or Bank Transfer är alltså direktöverföring mellan banker (nordea -> swedbank), dvs utan mellanhanden (Escrow account) som håller i dina pengar tills du har godkänt varan, endast då får säljaren dina pengarna.
                    Precis, lite riskabelt med andra ord och inget jag vill utsätta mig för.

Finns en säljare som vill ha 185 dollar inkl. frakt för nya Shimano Stella 2500 rullen. tänkte kolla möjligheterna och fixa gruppköp eventuellt.

lägger jag på 30% på priset vid eventuell tull och moms landar dessa rullar på ca. 1800kr. rätt okej pris för en rulle som ligger mellan 6-7k i sverige.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 425 visningar
                    0 gillar