tjena! Kan ngn hjälpa mig med hur man ska mäska för karpen.. Ska man mäska typ, en vecka innan? om jag vill mäska 50 meter ut, ska jag typ ta en gummibåt och köra ut en märkare, och sedan kasta mäsk dit? tycker det låter lite svårt.. att lyckas pricka mäsket exakt på samma ställe..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mäska efter karp
Collapse
X
-
Om du verkligen vill mäska på en begränsad yta på 50 meters avstånd så rekommenderar jag att spodda.
Fyll spodden med vatten och provkasta först. När du träffar den tilltänkta mäskplatsen perfekt så låser du linan i rullens lin-clips. Sen är det bara att kasta rakt så träffar du exakt samma plats varje kast. Skitenkelt!
När du har spoddat så mäter du upp hur långt ut du mäskat och memorerar ett riktmärke på motsatta stranden. Enklaste sättet att mäta kastlängd precist är att linda linan mellan två banksticks med två meter emellan dem. Linda sedan linan runt dessa med lös slirbroms och räkna antalet varv.
Sedan kan du mäta upp kastlängden med vilket spö som helst och fiska exakt på mäskplatsen. För att inte behöva mäta upp kastlängden inför varje omkast så knyter du en färgglad linstump på huvudlinan precis vid spötoppen efter att du kastat ut. Efter varje utkast ska sedan denna linstump sitta precis framför spötoppen, då vet du att du kastat precis till mäskplatsen.
Det är väldigt enkelt att uppnå perfektion i fisket...
Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
|
11 svar
1 487 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg