Cresent 14,impellerproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cresent 14,impellerproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cresent 14,impellerproblem

Finns det någon som kan tipsa hur jag får bort/delar på riggen så impellern går att byta.
    Jag har gjort likadant som med mercuru 4 hp,men nedre delen släptes ner ca 10 cm och är fast,har någon tips så motags det med tacksamhet.

Wobblersnidarn

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
    Finns det någon som kan tipsa hur jag får bort/delar på riggen så impellern går att byta.
    Jag har gjort likadant som med mercuru 4 hp,men nedre delen släptes ner ca 10 cm och är fast,har någon tips så motags det med tacksamhet.

Wobblersnidarn
    det ska vara ca 4 cm som jag får ner den sedan är det stopp.

Kommentera

Hej wobblersnidarn.
      Jag har i och för sig aldrig skruvat med en sån motor som du har men antingen borde det vara så att du är tvungen att skruva isär växelföraren, ett stag som går från reglaget ner i växelhuset. Eller så var det 100 år sen motorn var isär och då är det ganska vanligt att det blir korrosion och en massa gecka som gör att drivaxeln fastnat i motorn, då brukar våld vara melodin men ta det lite varligt så att du inte bryter sönder nånting.
      Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Calex
        Hej wobblersnidarn.
        Jag har i och för sig aldrig skruvat med en sån motor som du har men antingen borde det vara så att du är tvungen att skruva isär växelföraren, ett stag som går från reglaget ner i växelhuset. Eller så var det 100 år sen motorn var isär och då är det ganska vanligt att det blir korrosion och en massa gecka som gör att drivaxeln fastnat i motorn, då brukar våld vara melodin men ta det lite varligt så att du inte bryter sönder nånting.
        Hej Calex

Jo jag förstår att det måste lossas på något mer.
        Men det är lätt att skruva bort/isär fel delar.för några år sedan så förstördes en gammal motor på det sättet,så nu är jag lite försiktig.

Kommentera

Samma misstankar att drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Är vanligt på båtmotorer som inte blivit nertagna i tid för impellerbyte. Värst drabbade är äldre mercury. Ser ut som om det blir en bojsten eller att ge den till Bengt Ahl för liten penning. Bengt Ahl är den i Stockholm som fortfarande mekar sådana klenoder. Hittar du ingen liten lucka på sidan av motorn är det antagligen godnatt. Har ägt två 14 hästars Archimedes. Tror att det är samma motor. Men jag lämnade in den till Ahlen. Fanns två impellrar på mina. En impeller för att använda som länspump. Med ditsatt slang på motorn.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Samma misstankar att drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Är vanligt på båtmotorer som inte blivit nertagna i tid för impellerbyte. Värst drabbade är äldre mercury. Ser ut som om det blir en bojsten eller att ge den till Bengt Ahl för liten penning. Bengt Ahl är den i Stockholm som fortfarande mekar sådana klenoder. Hittar du ingen liten lucka på sidan av motorn är det antagligen godnatt. Har ägt två 14 hästars Archimedes. Tror att det är samma motor. Men jag lämnade in den till Ahlen. Fanns två impellrar på mina. En impeller för att använda som länspump. Med ditsatt slang på motorn.
            Hej

Det är nog samma motor,kåpan är röd/orange aktig.

Kan vara att det sitter fastrostat ,en lucka sitter inte så jag kommer åt växelstången.motorn är ett hatobjekt likaså båten också,men man saknar dom om något är trasigt.
            Det blir nog för dyrt att skicka upp den till den stora staden,men jag tackar för tipset.
            Kanske skulle det vara lättare om jag la ut ett foto?????????

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
              Hej

Det är nog samma motor,kåpan är röd/orange aktig.

Kan vara att det sitter fastrostat ,en lucka sitter inte så jag kommer åt växelstången.motorn är ett hatobjekt likaså båten också,men man saknar dom om något är trasigt.
              Det blir nog för dyrt att skicka upp den till den stora staden,men jag tackar för tipset.
              Kanske skulle det vara lättare om jag la ut ett foto?????????

Man måste ta ut växeldreven för att få lossa växelreglaget/stången.

Har en sprängskiss på en Penta20, är i princip samma.

Lossa skruvarna pos 57, ta ut dreven/axeln nu ska riggen gå att dela.
              Senast ändrad av Guest; 2006-07-04, 17:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
                Man måste ta ut växeldreven för att få lossa växelreglaget/stången.

Har en sprängskiss på en Penta20, är i princip samma.

Lossa skruvarna pos 57, ta ut dreven/axeln nu ska riggen gå att dela.
                Jag tackar o bockar,ska omgående göra ett försök .

Wobblersnidarn

Kommentera

Om du eller någon annan behöver så har jag ett växelhus till 14hk, och en riggdel liggandes.

Kommentera

Du får ta ner hela riggen eftersom växelarmen inte är delbar och växelreglaget sitter i övre delen av riggen. Sedan släpper du på armen uppe i växelreglaget o vips så får du bort växelhuset. Hade själv en VP 14hk (samma motor). Lite pilligt att styra rätt drivaxeln sedan när det ska tillbaka, 4 händer underlättar.

Mikael

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    256 svar
                    84 516 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    64 svar
                    6 086 visningar
                    0 gillar