Cresent 14,impellerproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cresent 14,impellerproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Cresent 14,impellerproblem

Jag har delat på riggen ,ska försöka fåtag på impellrar till den.
    Ena insexbulten gick av ,och jag får ej bort nedre delen av pumphuset så det var lite surt när det hände,men det löser sig.

Alltså vem säljer impellrar som passar???????

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
      Ena insexbulten gick av ,och jag får ej bort nedre delen av pumphuset så det var lite surt när det hände,men det löser sig.

Marinhallen Eskilstuna har jag köpt tidigare.

Sen något som heter "Bengt Ahls Marin" eller liknade ska visst ha delar till Penta m,m.

Det är väl en styrning på under delen på pumphuset, testa med rostlösare runt om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke-71
        Du får ta ner hela riggen eftersom växelarmen inte är delbar och växelreglaget sitter i övre delen av riggen. Sedan släpper du på armen uppe i växelreglaget o vips så får du bort växelhuset. Hade själv en VP 14hk (samma motor). Lite pilligt att styra rätt drivaxeln sedan när det ska tillbaka, 4 händer underlättar.

Mikael
        Bättre att plockat ut växeldreven och på det viset frigöra växelföraren och växelhuset, lossar du riggen i överänden så finns det 2 packningar runt avgassamlaren som kan lossna/gå sönder.
        Senast ändrad av Guest; 2006-07-31, 20:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
          Bättre att plockat ut växeldreven och på det viset frigöra växelföraren och växelhuset, lossar du riggen i överänden så finns det 2 packningar runt avgassamlaren som kan lossna/gå sönder.
          Det var så jag gjorde efter ditt tips.Ska ringa till dom o fråga
          Wobblersnidarn

Kommentera

Men det är väl Emilssons motor som är "generalagent" för VP's utombordar reservdelar? Det är därifrån jag köpte impeller o andra grejor. Lite synd att jag just gett bort en helt ny impeller till en sådan jag hade liggandes sedan jag hade en sådan motor. Deras hemsida finns inte kvar men lite annan info hittar du på. http://www.maringuiden.se/branschreg...;foretagID=223

Mikael

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke-71
              Men det är väl Emilssons motor som är "generalagent" för VP's utombordar reservdelar? Det är därifrån jag köpte impeller o andra grejor. Lite synd att jag just gett bort en helt ny impeller till en sådan jag hade liggandes sedan jag hade en sådan motor. Deras hemsida finns inte kvar men lite annan info hittar du på. http://www.maringuiden.se/branschreg...;foretagID=223

Mikael
              Vet att jag hört någonstans att det finns en firma i Göteborg som säljer impellrar till Penta, har också hört att det finns med olika gummiblandning och någon vinge mindre, en kompis hade en sådan till en 70hk, den höll bara i något år innan det var sprickor i den, till 70 hk så köper man en impeller till Evinrude som är 1mm mindre i hålet, som man sedan svarvar upp till rätt mått, då har man en impeller i bra kvalité.
              Har köpt till min Cresent 25 på Marinhallen och den är inne på sitt tredje år utan problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn

Ett tillägg till ovanstående diskussion.

Marindemontering i Luleå har en impeller som går att modifiera betydligt billigare än dom ca 600kr som verkar kosta nu för tiden, denna kostar 220kr inkl frakt
                Man får svarva upp hålet invändigt i impellern ca 1mm, den har inte lika många vingar men bör kunna fungera ändå.

Har just fått en sådan impeller med posten som ska svarvas upp på måndag.
                Det är en impeller med mässingsnav till Yamaha enl Marindemontering.
                Senast ändrad av Guest; 2006-10-09, 10:27.

Kommentera

Tusen tack igen Knota
                  Jag återkommer till dig,

Wobblersnidarn

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  11 svar
                  1 470 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  89 294 visningar
                  0 gillar