Postförskott utan att betala? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Postförskott utan att betala?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Postförskott utan att betala?

    Tänkte bjuda på lite drama ur verkligheten:
    (detta hände under 2017, vilket har betydelse för min argumentation lite senare)

    Hämtade ut ett paket mot postförskott hos Konsum.

    En månad senare ringer en "kassörska" från Konsum och säger att jag inte betalt mitt postförskott.
    De har gått igenom kassan och ser att jag inte betalt för mitt paket. Jag måste nu komma ner och betala det.

    Jag ifrågasätter det, i och med att det är ett postförskott, och säger att jag tror jag betalade.

    Samtalet avslutas med att hon ska be VD:n ringa mig.

    En vecka senare ringer VD.n mig och kräver betalning för mitt postförskott och hotar med att skicka faktura.
    Jag påstår nu att min minnesbild är att jag betalade kontant, vilket VD.n påstår att jag inte gjorde.

    Samtalet avslutades inte på ett gemytligt sätt......

    Vad hände sedan?
    Visst fn är det en materialsport!

  • #2
    Ja, vad hände sen?
    Verkar ju absurt, varför lämna ut ett paket med postförskott om man intr betalat?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      ...följer...

      Kommentera


      • #4
        1. Faktura kom och ett mail, där VD:n har tittat på övervakningsvideon. Enligt honom så ser man klart och tydligt att jag inte betalar för mitt paket.
        Enligt filmen så köper jag 2st grillade kycklingar, som jag betalar med kort, men jag betalar inte för paketet.
        2. Jag bestrider fakturan (per mail) och ber honom skicka en kopia på filmen, så jag själv kan bedöma vad som hänt.
        3. Får ett nytt mail från VD:n, där han inte kan skicka filmen (den är för stor), men jag kan komma ner till butiken och se själv.
        4. Jag tipsar om DVD skivor, youtube, SD-kort, mm.
        5. VD:n ändrar sig nu, och skriver att han inte får skicka filmen och inte heller får visa den för mig. Och bifogar ett kvitto på mitt köp av kyckling.
        6. Ytterligare en faktura och hot om inkasso, som jag återigen bestrider.

        Nu är det ett "dödläge"! Vad kan ske? Vad blir nästa drag?
        Visst fn är det en materialsport!

        Kommentera


        • #5
          Fakturor kan vara bra att betala innan de bestrids. I detta fall då det är ett "seriöst" företag som ligger bakom faktureringen kan det bara klokt. Annars kan det lätt slinka vidare och bli betalningsanmärkning osv.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
            1. Faktura kom och ett mail, där VD:n har tittat på övervakningsvideon. Enligt honom så ser man klart och tydligt att jag inte betalar för mitt paket.
            Enligt filmen så köper jag 2st grillade kycklingar, som jag betalar med kort, men jag betalar inte för paketet.
            2. Jag bestrider fakturan (per mail) och ber honom skicka en kopia på filmen, så jag själv kan bedöma vad som hänt.
            3. Får ett nytt mail från VD:n, där han inte kan skicka filmen (den är för stor), men jag kan komma ner till butiken och se själv.
            4. Jag tipsar om DVD skivor, youtube, SD-kort, mm.
            5. VD:n ändrar sig nu, och skriver att han inte får skicka filmen och inte heller får visa den för mig. Och bifogar ett kvitto på mitt köp av kyckling.
            6. Ytterligare en faktura och hot om inkasso, som jag återigen bestrider.

            Nu är det ett "dödläge"! Vad kan ske? Vad blir nästa drag?
            Så länge du bestrider fakturan så kan dom inte skicka vidare den till inkasso.
            Dom får helt enkelt gå vidare rent rättsligt.

            Bara en fråga
            Man brukar i alla mina butiker, inte betala för paket på samma ställe som man betalar för tex kyckling.
            Så att man ser dig köpa kyckling är ju inget bevis för att du inte betalt för paketet i en annan kassa.

            Men nej, jag hade krävt att få se filmen för att kunna bilda dig en egen uppfattning, precis som du skriver.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #7
              Rör det sig om postförskott på 50 kr?

              Jaga någon med ljus och lykta efter en struntsumma känns minst sagt absurt. Det förefaller vara ett fall av ”honest mistake” från TS sida. Att komma med anklagelser en månad efter att paketet hämtats ut är ju också skumt. Vem kommer ihåg vad hen betalade med sitt kort eller kontanter förra veckan? Inte jag.

              Själv skummar jag numera alltid igenom kvitton då jag råkat ut för att betala för mycket eller för lite.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-09-16, 22:31.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Först lite tips; Betala inte fakturan om du bestrider den, fakturan kan ändå gå till inkasso, men då bestrider du den med. Om du betalar, och vill ha tillbaka pengarna, så ligger bevisbördan på dig. (dvs inkasso är inte så farligt som det låter/känns, det är en "faktura" från ett annat bolag, bara att bestrida).

                Sen, för ordningens skull, beloppet är på 2800kr. Utlämning av paket sker i samma kassa som man betalar mat.

                Men nu tebax till postförskottet:

                Jag kontaktar "konsumentrådgivningen", som säger:
                "Den som är betalningsansvarig har bevisbördan för att en fordran är betald. Motparten har ingen skyldighet att lägga fram bevis för att en fordran inte är betalat. Kvitto är ett viktigt bevismaterial, utan detta har man ofta svårt att bevisa att man betalat en fordran".

                (Liten fundering: tänk om man köper fyra kassar mat, betalar kontant..... en månad senare ska man visa kvitto på det.....)

                Kontaktar även "hallå konsument", som säger:
                "Om postombudet vid Konsum inte fick betalt av dig borde de rimligtvis inte ha lämnat ut paketet, och detta talar för att det är Konsum som har bevisbördan för sitt påstående att du inte betalt".

                Jaha!? Hur gör jag nu.... (påminnelse om att betala fakturan kom)
                Senast ändrad av pegaso; 2018-09-17, 07:41.
                Visst fn är det en materialsport!

                Kommentera


                • #9
                  Nu blev det helt plötsligt lite med komplicerat.

                  Betalar man med kort så går det alltid på ett eller annat sätt spåra sig fram till betalningen/kvittot. Kontanta betalningar blir problematiska. Sen är ju frågan hur länge man ska behålla kvitton...
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Efter lite mail med "konumentrådgivaren", där jag förklarade min minnesbild av det hela;
                    2017 var då man skulle handla med de "gamla" kontanterna, innan de blev för gamla, jag samlade ihop 2800 i kontanter, skulle hämta ut mitt paket, såg bra pris på kyckling, hade bara kontanter till paketet, varför jag betalade kycklingarna med kort, paketet betalade jag kontant. Jag tycker det räcker med själva postförskottet som "kvitto".....

                    Då hittar konsumentrådgivaren ett fall (som påminner om mitt, dock ingen videofilm) från ARN från 1997!!! Där domen sammanfattas:
                    "Vid en samlad bedömning finner nämnden att posten inte i tillräcklig mån har styrkt sin rätt till det omtvistade beloppet. Posten bör således rekommenderas att avstå från sitt krav i ärendet.". Men då fallet är 20år gammalt, kan rutiner och praxis ha ändrats......

                    Får rådet att göra en anmälan till ARN.

                    Jag kollar även med säljaren av paketet, som säger sig fått betalt!

                    Jag väljer att vänta på Konsums nästa drag, var det rätt?
                    Visst fn är det en materialsport!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    250 svar
                    76 622 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                    73 svar
                    4 893 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg aegon1
                    av aegon1
                     
                    Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                    6 svar
                    562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg bandsmet  
                    Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                    32 svar
                    2 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                    3 svar
                    560 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Arbetar...
                    X