Ädelfisken vs gäddan - Suck. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ädelfisken vs gäddan - Suck.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ädelfisken vs gäddan - Suck.

Anledningen till denna text är att man ofta ser dödade gäddor på bild och en taskig text som beskriver varför de hade död på den,
    och anledningen är ofta den att gäddan äter den så kallade ädelfisken.

Är så trött på folks inblandning i naturens gång,
    detta kommer sig av att såkallade sportfiskare leker jury, domare och bödel.
    Det är detta med att gäddan tar all ädelfisk och därför ska slås ihjäl,
    detta för att kunna visas upp som dåliga troféer på lika dåliga kort.
    Det är möjligen sin sak på ett privatägt litet vatten där de har planterat in fisk, där de har rätt att göra vad de vill med fisken. (Kanske).
    Men att i de större vattendragen göra detta och skylla på att en gädda tar ädelfisken är i mina ögon fel!
    Tänk på att fisken har levt ihop i många tusen år utan vår inblandning!
    Då borde den nog kunna fortsätta göra det också,
    är lite trött på att folk bonkar gädda och skyller på att den äter ädelfisken.
    Vad gör då inte abborren som äter dessa ädelfiskar när de är mindre då?
    Likaså gösen som också är en rovfisk.
    Likaså vissa fågelarter som formligen vräker i sig ädelfisken.

NEJ - Skyll inte på sådana saker som detta utan låt fisken leva i symbios som den alltid har gjort utan att vi ska blanda oss i.
    Jag är ingen djurrättskämpe eller aktivist, men nog kan naturen mer om sin gång än ett par nybörjare som människan.
    Jag är ingen kille som svänger mig med fina ord och paragrafer eller en aktivist som försöker tvinga på dig sin åsikt med dolt ansikte,
    men det är kanske bättre om vi respekterar djurlivet/naturen istället för att ändra den som vi vill ha den?

Ps: Jag är ingen C&R fanatiker utan tar hem fisk till matbordet. (Ibland).

Det du snackar om anser jag också gäller över vatten nivån.. Jag blir så förbannand när jägare skyller på att tex räv/lo tar för mycket rådjur , och måste därför skutas...
    Det är ju jusst dessa djur+vargen som ser till att faunan håller sig på en "lagom" nivå.. Och jag är övertygad om att det finns ett par rådjur över till dom stackars jägarna ändå..

Jag är inte heller nån aktivist av nått slag, och tycker det är skitgott med en vilt middag.. Men att skylla bort sin skjutkåthet tycker jag är lågt... Tillåmed lägre än glocalnet hehe.

(Få se hur många jägare man retat upp nu.. )

Mvh Abelsson...
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Håller med dig i det du säger, men detta är fiskesnack.com.. Här är gäddan värd 10ggr. mer än någon usel ädelfisk. Den som tar upp en gädda för att rädda en mesig öring får sig en rejäl utskällning.

Kommentera

Bra skrivet piscatus. Låt naturen ha sin gång och påverka så lite som möjligt =)

Kommentera

Ursprungligen postat av piscatus
          Anledningen till denna text är att man ofta ser dödade gäddor på bild och en taskig text som beskriver varför de hade död på den,
          och anledningen är ofta den att gäddan äter den så kallade ädelfisken.

Är så trött på folks inblandning i naturens gång,
          detta kommer sig av att såkallade sportfiskare leker jury, domare och bödel.
          Det är detta med att gäddan tar all ädelfisk och därför ska slås ihjäl,
          detta för att kunna visas upp som dåliga troféer på lika dåliga kort.
          Det är möjligen sin sak på ett privatägt litet vatten där de har planterat in fisk, där de har rätt att göra vad de vill med fisken. (Kanske).
          Men att i de större vattendragen göra detta och skylla på att en gädda tar ädelfisken är i mina ögon fel!
          Tänk på att fisken har levt ihop i många tusen år utan vår inblandning!
          Då borde den nog kunna fortsätta göra det också,
          är lite trött på att folk bonkar gädda och skyller på att den äter ädelfisken.
          Vad gör då inte abborren som äter dessa ädelfiskar när de är mindre då?
          Likaså gösen som också är en rovfisk.
          Likaså vissa fågelarter som formligen vräker i sig ädelfisken.

NEJ - Skyll inte på sådana saker som detta utan låt fisken leva i symbios som den alltid har gjort utan att vi ska blanda oss i.
          Jag är ingen djurrättskämpe eller aktivist, men nog kan naturen mer om sin gång än ett par nybörjare som människan.
          Jag är ingen kille som svänger mig med fina ord och paragrafer eller en aktivist som försöker tvinga på dig sin åsikt med dolt ansikte,
          men det är kanske bättre om vi respekterar djurlivet/naturen istället för att ändra den som vi vill ha den?

Ps: Jag är ingen C&R fanatiker utan tar hem fisk till matbordet. (Ibland).

Det har och göra med att man får betala för och plantera i fisk och vill tjäna in pengarna på det... Då är det inte så kul om man har massa rovfiskar som äter upp fisken. Och oftast så Äger/Arrenderar man det vattnet och har sina egna regler vilket betyder att du har rätt och "utrota" gäddan ur vattnet du äger/Arrenderar... Jobbar vid en PutAndTake sjö. Där finns det inga gäddor iof. Inte heller nån annan rovfisk. Men däremot har vi problem med fåglar och dem skjuts av varje sommar. För att hålla ett putandtake vatten levande krävs det att man använder sig av dessa metoder. Jag kan hålla med om att det är fel på ett stort vatten tex en Å eller älv... Då är det helt klart fel. Men om det tex är en konstgjord sjö så är det en helt annan sak..
          "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Varför leka med Naturens gång ? Blir så förbannad då folk laborerar och leker gud med naturen bara för att få sälja fiskekort till "fiskare" som gillar fenskadade parasitfiskar !

VÄrna om våran kultur istället.

Kommentera

tycker gäddan är en av de ädlare...
              säger bara ultralätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
                Det du snackar om anser jag också gäller över vatten nivån.. Jag blir så förbannand när jägare skyller på att tex räv/lo tar för mycket rådjur , och måste därför skutas...
                Det är ju jusst dessa djur+vargen som ser till att faunan håller sig på en "lagom" nivå.. Och jag är övertygad om att det finns ett par rådjur över till dom stackars jägarna ändå..

Jag är inte heller nån aktivist av nått slag, och tycker det är skitgott med en vilt middag.. Men att skylla bort sin skjutkåthet tycker jag är lågt... Tillåmed lägre än glocalnet hehe.

(Få se hur många jägare man retat upp nu.. )

Mvh Abelsson...

det gör inget om lodjuren och vargarna tar rådjur, men om de tar boskap, katter och börjar bli lite väl närgången kring människan. då borde de jagas annars vänjer de sig och kan mycket väl kliva in i vardagsrummet till en bonde eller nån annan form av lantis. både lodjur och vargarna kan göra mycket skada på en människa. så de borde trappa upp jakten men under bestämda former coh då bara på de som inte sköter sig.

sen finns det ju rovdjur som är skygga och rör sig i skogen, de har sin rätt att inte bli skjutna.

det där med rådjuren är skitsnack, de e bara att placera ut jägarna bredvid motorvägen och se vad som tar de stackarna först.

fiskar och rovdjuren går inte att jämföra för fiskar utgör inget hot och kan absolut inte överaska nån lantis i vardagsrummet(om det inte är översvämning).

jag är ingen jägare själv och kommer aldrig att bli.
                säger bara ultralätt

Kommentera

Ursprungligen postat av sjögräs
                  det gör inget om lodjuren och vargarna tar rådjur, men om de tar boskap, katter och börjar bli lite väl närgången kring människan. då borde de jagas annars vänjer de sig och kan mycket väl kliva in i vardagsrummet till en bonde eller nån annan form av lantis. både lodjur och vargarna kan göra mycket skada på en människa. så de borde trappa upp jakten men under bestämda former coh då bara på de som inte sköter sig.

sen finns det ju rovdjur som är skygga och rör sig i skogen, de har sin rätt att inte bli skjutna.

det där med rådjuren är skitsnack, de e bara att placera ut jägarna bredvid motorvägen och se vad som tar de stackarna först.

fiskar och rovdjuren går inte att jämföra för fiskar utgör inget hot och kan absolut inte överaska nån lantis i vardagsrummet(om det inte är översvämning).

jag är ingen jägare själv och kommer aldrig att bli.

Det du nämner här tycker jag går in i kategorin "skyddsjakt" .
                  När vilda rovdjur blir så pass närgångna är dom oftast skadade, antingen på det ena eller det andra sättet. Och bör då givetvis tas bort En lo eller en varg i "friskt" tillstånd skyr människan, och det är inte många människor som någonsin under sitt liv får se en glimt av ett vilt exemplar..

Om man bor i ett område med tex mycket varg, och dessutom råkar vara får bonde. Anser jag att man får anpassa sina hagar,och helt enkelt räkna med ett och annat fällt djur.. Nu vet jag att det finns bönder som har fått hela sin flock slaktade,givetvis är detta fruktansvärt. Och här ska givetvis skyddsjakt tillämpas. Förmodligen kan hagarna dessutom behövas förbättras .

Nog tycker jag att det finns likheter mellan rovfiskar och rovdjur.. Vissa vill mer eller mindre utrota den ena arten för att få ett större bestånd av en annan art..

//Abelsson
                  http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Tror inte det finns någon som blivit dödad av varg i modern tid, däremot dör det hundratals människor utav getingstick. Men ingen har kommit på tanken att försöka utrota getingar. Rädslan för vargen är ganska obefogad tror jag, lätt för mig att säga kanske som bor i Stockholm. Men här har vi något som är ändå värre och det är andra människor som dödar och våldtar dagligen och inte går jag och är rädd för människor för det.

Tycker absolut inte att det är befogat att döda ett vilt djur som nämts innan bara för att denne dräpt en katt som absolut inte har i den svenska faunan att göra, de skall hållas i koppel om man är rädd om dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 171 visningar
                    0 gillar